Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard Boomy ( modderige bassen ) cabinet 212

    Ik heb onlangs een 212 cabinet aangeschaft ( zelfbouw ) met een half-open achterkant. Het cabinet is gemaakt van 18 mm berken multiplex, met houtverbindingen. Het cabinet is iets groter als standaard:


    De speakers zijn back loaded. Ik vind dat het cabinet ondanks dat het open is aan de achterkant erg bassig maar dan van de minder mooi soort: erg modderig en "los". Als ik het cabinet rechtop zet en op een transport karretje is het al een stuk beter maar nog steeds te veel. Ik kan er nauwelijks bas in draaien op de versterker.
    Normaal hou ik wel van het mooie brede geluid van een open back cabinet en wil in principe dan ook niet het cabinet dicht maken. Zou het bekleden van de binnenkant een oplossing kunnen bieden?
    Ik heb trouwens al andere speakers er in gezet maar dit maakt voor het boomy karakter in ieder geval niets uit.
    Zijn er verder nog suggesties?

    p.s.: ik ben overigens voor de rest tevreden over het geluid. Ik zou alleen graag de rommelige bassen willen temmen!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Een open back zou minder kritisch moeten zijn wat betreft de afmetingen, dus ik denk dat je het voornamelijk in de constructie moet zoeken. Je zei dat de speakers rear loaded zijn? Is er nog een mogelijkheid om ze front loaded te gebruiken?

    Daarnaast zou het voor de constructie kunnen helpen om de kast te verstevigen met een dwarsbalk (vastzetten door frictie stel ik me dan voor) of zelfs de baffle te verstevigen.
    DA - doet je goed!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    Constructie als in overbrenging van de resonanties? Dan zou ik inderdaad eens kritisch moeten kijken naar de bevestiging van de baffle. De baffle is zo ver ik kan zien geschroefd en niet verlijmd.
    Zou frontloaded dan zo veel uitmaken? Dan zou ik de speaker grill los moeten maken en dat zie ik niet zo zitten in eerste instantie.
    Laatst gewijzigd door pasqual; 3 februari 2014 om 23:09

  4. #4

    Standaard

    frontloaded en backloaded is een verschil van 18mm ? da's de golflengte van 19kHz, redeneer zelf verder ;-) Dempen met een absorber gaat ook niet echt lukken, dat werkt tot 400Hz lager niet. Raar fenomeen ... is je impedantie gematched tss amp en cab ? Zou toch eerder eens gaan zoeken bij res freq speakers, dempingsfactor amp enz. Als baffle 15 of 18mm is is ok ga je geen versteviging nodig hebben. Probleem ligt volgens mij helemaal niet bij cab. Ruimte al uitgesloten ?
    succes,
    Freeqi Audio Design
    www.freeqi.be
    www.highschoolamps.com

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Welke speakers zitten erin?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Verschil tussen front loaded en back loaded ervaar ik toch altijd als zeer aanwezig. Maar het kan goed zijn dat ik geen vergelijking heb gehoord met een en dezelfde kast. Dan loopt de vergelijking toch snel spaak natuurlijk.
    DA - doet je goed!

  7. #7

    Standaard

    id ... moeilijk vergelijken met twee verschillende kasten > bouw, soort hout, bevestiging, volume, soort back, massavolume, etc spelen allemaal een 'tig' grotere rol dan front of backloaden.
    succes,
    Freeqi Audio Design
    www.freeqi.be
    www.highschoolamps.com

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.028

    Standaard

    @Freeqi: je gaat er van uit dat ik weet dat 18mm verschil een 19 khz scheelt.....waarom? Je bedoeld het gegarandeerd goed maar ik kan van hieruit niet verder redeneren omdat het voor mij geen duidelijke logica is. Verder is het zeker niet de ruimte, ik repeteer hier al jaren en dit is pas het eerste cabinet met dit probleem. De speakers zijn momenteel 2X 12" Fane uit 1978. Hiervoor zaten er Eminence Governors in en ook hierbij het zelfde fenomeen. Dus de kast is eerste verdachte.
    Dus dempingsmateriaal wordt het niet?

  9. #9

    Standaard

    Heb je niet de mogelijkheid een ander cabinet te testen in die ruimte? Van een mede-gitarist of kennis ofzo? Ik denk toch dat het cabinet gewoon niet is wat je wil en dat het heel lastig wordt om hem zodanig aan te passen dat je er wel blij van wordt.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.339

    Standaard

    Of dit is zo'n goed cabinet dat het (voor het eerst) de ware aard van je amp weergeeft.
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top