Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 8 EersteEerste ... 45678 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 76
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    ... En die muur blijft maar staan........
    Maar de eigenwijs die niet luistert flikkert om.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Maar de eigenwijs die niet luistert flikkert om.
    Da's waar..... dus komt er een moment dat ze allemaal luisteren. De rest is omgeflikkert..... Kan niet wachten
    Nico


  3. #53

    Standaard

    Waar hebben jullie het eigenlijk over? Veiligheid bij het werken aan een buizenversterker?
    Voorzichtigheid heb ik hoog in het vaandel. Eén keer een gelijkspanningsschok gehad van 480V, met een capaciteit van 50uF, das zo'n 25 jaar geleden. Daarna nooit meer. Het was uitermate onprettig, maar je moet het ook niet overdrijven.

    Maar ik zal niet gaan prutsen om van de primaire zijde een spanning af te tappen, om die vervolgens aan de secundaire kant te gaan gebruiken. Kan me voorstellen dat dat een beetje onoverzichtelijk en gevaarlijk wordt voor een hobbyist.

    Voorlopig zit ik met een ander probleem. Prachtig compact chassis'tje zo'n radio, maar het is woekeren met de ruimte.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Waar hebben jullie het eigenlijk over?
    Nou, dodelijke situaties bijvoorbeeld.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Eén keer een gelijkspanningsschok gehad van 480V, met een capaciteit van 50uF, das zo'n 25 jaar geleden. Daarna nooit meer. Het was uitermate onprettig, maar je moet het ook niet overdrijven.
    Maar dit is geen gelijkspanning die tov een chassis staat.

    Dit is een wisselspanning met een toptop waarde van zo'n 650V. Je leest het goed hoor. En wat het mooiste is, met een stroom van 16A en een vermogen van ruim 3, 5 kW. Zie dat maar eens uit een 50uF elko te halen.

    En om het nog spannender te maken, dit vermogen staat tot je beschikking via elke verwarmingsradiator, geleidende vloer, aanrechtblad, waterleiding en vooral ook gewapend beton doet leuk mee.

    Dan zijn er ook nog de verrassingselementen zoals de snaren van je gitaat of die mic waar je mond zo mooi omheen past.

    Ik bedoel....snap je een beetje ons punt.

  5. #55

    Standaard

    Juist ja, beter maar niet mee experimenteren.

    Tis hoe dan ook niet meer nodig, heb nu een B+ van 272V, vind ik hoog genoeg. Ik denk dat de vorige meting zo laag was omdat ik er nog geen elco in had. En dat weer op de 245V aansluiting, nu meet de gloeispanning 6V, de oplossing met de anti-parallelle diodes is dus niet nodig.

    B+ is dus 272V, maar op de anode van de EL84 is de spanning 251V. Is dat niet een erg grote spanningsval? Er loopt 41mA door de buis incl. het schermrooster, waarvan de spanning overigens 265V is. Gemeten door de spanning over de kathode weerstand te meten (180 ohm). Lijkt me niet goed, klopt ook niet met het schema.

    Zou de kathode weerstand vergroot moeten worden? Volgens het schema van deze OT is de anodestroom 32mA zijn bij 225V.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ehhhh, kijk je ook wel naar de andere data? In het schema staat ook dat de anode 225 moet zijn en geen 251. Dat geld ook voor G2 welke erg veel invloed heeft op de buisstroom. Overigens kom ik op een biasvermogen van 10w. Prachtig man, waar maak je je druk over. Meestal draaien die EL84 in rust op 1.5x hun maximaal vermogen.

    Maar.....Wil je er iets aan doen dan kun je de G2 voeding wat laten zakken en extra afvlakken. Dit komt ten goede aan het bromniveau. Meet over de huidige G2 weerstand het spanningsval voor de G2 stroom te berekenen. Bereken dan een weerstand voor de spanning die je wil zakken en vlak dat punt af met een kleine elko, zeg iets van 5 a 10uF. Daarna komt dan weer de originele G2 weerstand. Geweldig als je iets teveel spanning hebt.

  7. #57

    Standaard

    Ga ik doen.
    Hij is trouwens op het moment zo goed als bromvrij, weliswaar alleen de eindtrap (incl. stuurroosterweerstand en de weerstand ervoor naar massa), maar daar ben ik alvast blij mee.
    Is dat elco'tje over die extra schermroosterweerstand noodzakelijk, of voldoet één grotere weerstand ook?
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    De originele weerstand kun je ook vergroten, geen probleem maar ik zag het als een kans om een lekker stille SE te maken. Die schermroostervoeding is namelijk een lastig punt. Psychomantis weet daar alles van

  9. #59

    Standaard

    Ah, okee, zie wel even.
    Vox gebruikt in hun nieuwe AC4 origineel helemaal geen schermroosterweerstand, merkwaardig niet?
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  10. #60

    Standaard

    Over de schermroosterweerstand (820 ohm) valt 3,3V. Zou betekenen dat de stroom 4mA is.
    Er zou zo'n 15V over moeten vallen, dan is de anodespanning 1V hoger dan de schermroosterspanning.
    Hoe reken je nu de vervangende weerstand uit?
    Als de stroom 4mA zou blijven, wat ie volgens mij niet doet, kom ik volgens V=i.R uit op een weerstand van 3750 ohm, lijkt me niet kloppen.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top