Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard Versterker klinkt pas als deze hard staat.

    Aangezien dit een discussieforum is wil ik wel eens wat discussie over een onderwerp wat mij puzzelt.
    Vaak hoor ik dat een versterker pas klinkt als deze ook hard staat, vooral bij buizenbakken.
    Ik vraag mij af of dit werkelijk zo is.
    Komt dit 'effect' van lekker klinken niet door de hoge volume want dan dampt het zo lekker, ja dan vind ik het ook lekker klinken.
    of klinkt het beter omdat de versterker de tonen anders laat uitkomen dan bij laag volume.
    En bij dit laatste heb ik twijfels.
    Dus wat is het dat men de boel zo graag hard wil hebben.
    Broekspijpen wapperen of geluid.
    Ik ben er nog steeds niet uit.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Hangt van de soort buizenamp af.
    Versterkers die de klank voornamelijk uit de pre amp haalt klinkt op laag volume al mooi. Amps als Engl en Kochs klinken al mooi op laag volume.
    Amps die het moeten hebben van de vervorming en klank uit de eindtrap moeten harder om de sweet spot te bereiken. Voorbeelden heb je met name bij ouwe Marshalls en vox ac30s.
    Die moeten echt tot bloedens toe hard om hem lekker te laten werken.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.337

    Standaard

    @nak: ik denk dat je wel eens erg gelijk zou kunnen hebben. Vandaar dat powersoaks en attenuaters vaak zo tegenvallen
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2011
    Berichten
    781

    Standaard

    Volume = tone


  5. #5

    Standaard

    Hmm moet zeggen dat ik mn AC30 op 'normaal' volume ook echt meer dan prima vind klinken. Zeker wordt nog het beter als de volumeknop voorbij 12 uur gaat, maar ik speel er thuis ook altijd gewoon op.

    Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    Dat zou dus ook betekenen dat een goed klinkende buizenbak (die knalhard stond tijdens de opname) niet meer zo lekker klinkt als je die opname zachter afspeelt?

    De ervaring die ik heb met mijn versterker is dat hij tot een bepaald volume iets lijkt te missen en als ik in de sweet spot kom (buizenverzadiging?) dat het dan ook in een keer veel beter is. Daarna is het vooral alleen maar harder, maar de volumetoename valt vanaf dat punt ook weer mee.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

  7. #7
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Als je een amp goed hard zet en hij klinkt daarbij lekker en je zet hem de helft zachter, dan lijkt het niet meer te klinken. Maar zet je er een goede microfoon voor, sluit die aan op een mengtafel en zet de studiomonitoren lekker hard, dan heb je bijna altijd weer een soortgelijke beleving.

    Conclusie: het ligt aan je oren.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Er is natuurlijk ook nog het verschijnsel van feedback (in meer of mindere mate) als de amp lekker op volume staat. Dat 'gevoel' behaal je niet op standje 1.
    DA - doet je goed!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Er is een curve voor het gehoor de FM curve, die stelt dat je lekker hoort, en alles ok klinkt rond de tachtig, vijfentachtig DB. Daarom luisteren ze in studio's vaak hard af om die vlakte in de curve te halen. Een fijn cd/lp klinkt ook lekker als het hard staat.......

  10. #10

    Standaard

    Oh, en vergeet speakers niet. Die moeten ook belast worden om full spectrum te klinken! Maar dat verschilt weer per speaker
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top