Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 43
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2006
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    2.813

    Standaard 100 Watt versterker op een 1x12. Kan dat?

    <noobvraag alert!>

    Ja, het kan...maar kan het ook zonder dat ik dingen ga opblazen?

    Ik speel op een Engl Morse en gebruik een Torpedo Live. Mijn medebandleden vinden het echter prettig als ik toch een beetje podium volume heb :/.

    Nu wil ik ipv mijn Engl 2x12 V30 kast graag een kleinere kast (lees: 1x12) gaan gebruiken hiervoor. Weer minder mee te sjouwen en zo. Het zou dan een V30 of een Governor worden.

    Een v30 heeft een 'rating' van 65W RMS, terwijl een Governor 75W aan kan. Mij lijkt dat ik dan zonder problemen een speakercab met 1 van deze twee speakers kan gebruiken met mijn Engl (master volume gaat nooit verder dan 50% (knop halverwege..niet exact hetzelfde...)....

    Klopt mijn aanname, of kan ik, als ik dit ga doen, vonkenregens en rookgordijnen verwachten?

  2. #2

    Standaard

    Als je master halverwege staat, betekent dat niet dat je versterker ook daadwerkelijk maar 50% van zijn vermogen afgeeft, dus nee dit kan niet zomaar helaas. Nou is het zo dat die speakers meestal vrij conservatief gelabeld worden, ook omdat een buizenbak op 10 vaak meer vermogen afgeeft dan aangegeven, maar dan nog bevind je je in grijs gebied met jouw plan.

    Ik zou zoeken naar een 12" die 100W aan kan, ze zijn er wel. Met name modellen met een neodymium magneet kunnen vaak behoorlijk hoge vermogens aan. Een andere optie is eventueel een 2x10 cab? Scheelt ook al aardig met een 2x12 in formaat en gewicht.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Tsja, als je versterker écht niet verder opengaat dan halverwege moet dat wel kunnen ja.... Het is een risico, de verleiding het volume open te draaien in een situatie waarin je jezelf niet goed hoort is groot en voor je het weet ga je over de maximale wattage van je speaker heen....... nou kunnen speakers volgens mij vaak wel iets meer hebben, maar hoeveel en voor hoelang weet je niet, dus het blijft een risico.

    Ik zou een gewoon minimaal een 100W speaker uitzoeken (en ook het juiste - totale - ohmage aanhouden!) en neem dan meteen een Neodynium, blijft het gewicht ook lekker laag, want je wil minder sjouwen toch?

    Trouwens, als je versterker écht nooit verder opengaat dan halverwege zou je ook twee eindbuizen eruit kunnen halen (wel checken of dat zonder meer kan, zowiezo één buis van elk paar trekken, niet één paar er uit trekken), dan zit je qua wattage goed. (Je impedantie verdubbelt dan wel, hou daar rekening mee met de speaker-keuze!) (Disclaimer: ik weet dat dit verhaal in ieder geval opgaat voor 4x6L6GC Fender versterkers, maar durf niet zonder meer te stellen dat het in z'n algemeenheid geldt).
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #4

    Standaard

    Ik speel over G12K 100's (100 watt rms) in mijn 2x12. Die geven mooi, warm en strak laag, zeer tevreden van. Denk dat ie wel lekker moet zijn in een 1x12.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Zijn die thiele 1x12 cabs van mesa geen optie ? Volgens mij kunnen die die 100 watt wel aan toch en ook qua ohmage gaat dat toch wel goed ?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    Als er een EVM12L in de Mesa zit is het sowieso geen probleem, die kunnen 200 (of 300 watt of ZW versie) aan. Ik gebruik zelf ook de EVM met een matrix die 200 watt er in kan pompen maar merk dat ik zelden meer dan 30 watt gebruik (kan je ongeveer zien op de matrix).
    N O U K Ξ D


    WWW.NOUKED.COM

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Even een korte uitleg: volumestand zegt niets over uitgangsvermogen.

    Een versterker geeft 100 Watt af bij een bepaalde ingangsspanning, de gevoeligheid van een versterker. Stel uit jouw gitaar komt 100mV effektief en de versterker heeft diezelfde waarde als gevoeligheid, dan geeft de versterker op standje tien 100 Watt af.
    Komt uit jouw gitaar meer dan 100mV effektief, zal deze versterker bij een lagere volumestand al 100 Watt afgeven en daarboven gaan clippen.

    Bij welke stand dat is, is afhankelijk van hoeveel meer signaal er uit jouw gitaar komt t.o.v. de gevoeligheid van de versterker. Als die 'mismatch' maar groot genoeg is kan dat ook op standje 5 al zijn.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    ......Komt uit jouw gitaar meer dan 100mV effektief, zal deze versterker bij een lagere volumestand al 100 Watt afgeven en daarboven gaan clippen.......
    Dat waag ik te betwijfelen. Het klinkt wel luider, een vervormd signaal. RMS vermogen is continu vermogen. Piekjes gaan ver, ik vermoed dat een AC30, die 33W RMS vermogen heeft, zomaar 200W kan geven. Milliseconden werk, maar je voelt het wel.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Dat waag ik te betwijfelen. Het klinkt wel luider, een vervormd signaal. RMS vermogen is continu vermogen. Piekjes gaan ver, ik vermoed dat een AC30, die 33W RMS vermogen heeft, zomaar 200W kan geven. Milliseconden werk, maar je voelt het wel.
    Als jij het hebt over piekjes, dan heb jij het niet meer over RMS vermogen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Twijfelen jullie er maar op los hoor maar plant heeft helemaal gelijk.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top