Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 11 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 101
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Ik pak een paar random akkoorden om te kijken of hij na stemmen nog steeds zuiver is. Vooral bij een G en D akkoord valt een slecht afgestelde gitaar door de mand.

    Daarna verzand ik vaak in het spelen van een bluesje in E en rock & roll rammen in A. En het intro-solootje van Roll over lay down, want dat is ongeveer de enige solo die ik kan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Ik doe alleen alsof ik gitaar kan spelen, ik kan dat werkelijk niet. Ik speel graag een E7-akkoord en een Gmaj7. Dan krijg ik alvast een redelijk goed beeld van het geluid (hmz) van de gitaar, omdat ik die dingen vaak speel. Voor de rest vooral wat pentatonische riedeltjes. Gewoon omdat het kan, en omdat ik niets anders ken.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.356

    Standaard

    Ik vind het sowieso idioot om nummers te spelen op zo een ogenblik.
    Het is vooral een kwestie van wat van je favoriete chords pakken en over de hals bewegen.
    Bij mij gaat dat vooral in allerlei stukjes van 15 tot 20 seconden.
    Verder ben ik op een punt gekomen dat ik een gitaar echt tegen het licht houd, d.w.z. dat ik iedere gefrette noot als een maloot luister, en nog eenmaal, en nog eenmaal, met harde aanslag, zachte aanslag.
    Oh, dat is ook zo een ding, verschillende aanslagjes testen, hoe die daarop reageert.

    En tegenwoordig, op nummer 1. nog voor het om luisteren gaat.
    Hoe voelt het ding fysiek.
    Dus niet alleen de ronding en dikte van de hals, de mensuur, radius, maar ook de body en de verhoudingen van de gitaar, hoe doen die het op jouw lichaam ?
    Dat komt voor sound.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Ik heb eigenlijk een hekel aan nieuwe gitaren. Ik heb er tot nu toe maar een paar gehad en het duurt gewoon maanden voor dat zo`n instrument goed speelt. Wat ik check is fretwerk , topkam , intonatie , lakwerk , mechanieken , hals ( recht, vlak enz ,) daarna speel ik een aantal open acccoorden en luister of alle snaren ongeveer even hard klinken en of ze stuk voor stuk helder klinken. ( soms staan zadels niet goed met 2 pootjes op de body en dat klinkt echt anders) , pas daarna in een versterker en eerst alles clean proberen. Het klinkt gek maar ik vertrouw een gitaar alleen als ie clean goed is.
    Meestal speel ik een aantal stukjes in A ( Rockabilly ) , daarna in G ( ballads ) . Met die twee stukjes heb ik dan stukjes gespeeld met palmmuting , korte noten en daarna noten die langer moeten blijven kunnen klinken. De meeste gitaren zijn niet zuiver in zowel E als G en daar moet je rekening mee houden ( ik heb een nieuwe Music man Albert Lee met een gecompenseerde topkam en die is wel heel zuiver ) . Als na enkele minuten spelen het instrument niet goed op stemming blijft is het jammer dan , pech gehad, weer terug aan de muur.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  5. #25

    Standaard

    en kijk of je iets voelt als je die gitaar beet hebt. Is het jouw gitaar, voelt het goed. Naast alle klank-, akkoord- en toets/fretdingen uiteraard.

  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    halspen, bedrading... testen in de winkel, ze zien je graag komen ...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jutter Bekijk bericht
    Ja hoor, ik sleep rustig mijn gereedschapskast op wieltjes achter mij aan de winkel binnen!
    Nee joh, tuurlijk! Mijn checklist is natuurlijk niet de normaalste zaak van de wereld. Nee, natuurlijk niet.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Het grotendeel van je lijstje is begrijpelijk, dat doet vrijwel iedereen denk ik. Maar een halspen en bedrading controleren, hoe moet men dat zien dan? Dat je daadwerkelijk aan de halspen gaat zitten draaien in de winkel, of desnoods bij iemand thuis als het tweedehands betreft? Of dat je daadwerkelijk de boel gaat openhalen om eventjes naar de bedrading te kunnen kijken? Dat gaat geen winkel toestaan, toch zeker het draaien aan de halspen niet.

  8. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    halspen, bedrading... testen in de winkel, ze zien je graag komen ...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jutter Bekijk bericht
    Ja hoor, ik sleep rustig mijn gereedschapskast op wieltjes achter mij aan de winkel binnen!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Het grotendeel van je lijstje is begrijpelijk, dat doet vrijwel iedereen denk ik. Maar een halspen en bedrading controleren, hoe moet men dat zien dan? Dat je daadwerkelijk aan de halspen gaat zitten draaien in de winkel, of desnoods bij iemand thuis als het tweedehands betreft? Of dat je daadwerkelijk de boel gaat openhalen om eventjes naar de bedrading te kunnen kijken? Dat gaat geen winkel toestaan, toch zeker het draaien aan de halspen niet.
    Bij nieuwe gitaren niet, maar die overweeg ik ook niet te kopen. Tweedehands wel en daar check ik alleen of hij daadwerkelijk draait en niet vastzit. Backplate losdraaien en bedrading nakijken. Ik heb nog niet gehad dat iemand mij zoiets verbood om te doen. Dat lijkt mij vrij normaal als je overweegt 2K ergens voor neer te leggen.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Dat checken van bedrading e.d. doe je als je een ouder instrument koopt. Bij een strat kun je bv even de snaren iets losser draaien en een capo op de eerste fret zetten. Schroeven van de hals los draaien en dan kun je de hals zo los halen van de body. Dan check je de data van hals en body. Als je de hals even iets naast de body legt kun je de slagplaat losdraaien en checken of er niet in gerommeld is. Daarna zet je het hele spul zo weer in elkaar. Klinkt als een bult werk , maar stelt niets voor. Als je een echt vintage instrument verkoopt weet je ook waar iemand naar wil kijken en , als je eerlijk bent , kun je er geen bezwaar tegen maken.
    Als je een vroege jaren 60 strat verkoopt wil de koper weten of ie origineel is of niet. Dat maakt op de prijs nogal wat uit. Stomweg gezegd , een hals uit 1963 en een body uit 1961 maakt samen geen strat uit 1961 , maar kan best nog kostbaar zijn. Een body uit 1961 met een reissue hals uit 2009 is dat al veel minder.........
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 mei 2008
    Locatie
    Zuidbroek
    Berichten
    4.365

    Standaard

    Pak de gitaar die je lijkt te bevallen en plug 'm niet direct in. Eerst luisteren en voelen hoe de gitaar zich stand alone houdt! Daarbij idd letten op afstelling, evt. dode plekken etc. Het voordeel daarvan is ook dat je alles kunt spelen wat je wilt, zonder dat je anderen (of jezelf... ) op stang jaagt! Het voordeel is dat je focust op andere dingen dan alleen het (versterkte) geluid en je voorkomt dat je gaat kicken op hoge volumes etc. en dat je evt. zwakke plekken dan over het hoofd ziet.
    Daarna lekker aansluiten en alle mogelijkheden qua sounds uittesten. Liefst in een apart hok, dan kun je rücksichtlos je gang gaan.
    Ik heb mijn Les Paul ooit gekocht in Zierikzee (350 km heen én 350 km terug) en ik heb bijna een uur op dat ding gespeeld voor er een snoer in ging, toch wel tot verbazing van de verkoper. Ik vond 'm direct geweldig voelen en hij klonk onversterkt ook al heerlijk en na dat uur was ik wel overtuigd. Maar toen ik 'm uiteindelijk aansloot had ik nog één angst en dat was dat hij versterkt zou tegenvallen.
    Nou, ook dat zat wel goed en ik had misschien nog maar tien minuten nodig om dat bevestigd te krijgen....
    Ik heb 'm inmiddels al een beste tijd en nog nooit een minuut spijt gehad! 't Is vast niet de beste LP ooit gebouwd, maar wel de mijne (!) en ik heb nog nooit op een andere LP gespeeld die ik direct beter vond.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Oh, editje: Coos heeft altijd gelijk.
    https://www.facebook.com/TheOuttakes/?locale=nl_NL

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top