Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 26 van 26
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hayo0311 Bekijk bericht
    het is trouwens wel zo dat ik niet heb gebiasd, omdat er een fixed bias is. De monteur zei dat dit prima kon, maar dat hij misschien wat koud zou zijn. Kan dit inderdaad zonder problemen? Hij maakt die knetter geluiden trouwens vooral bij hardere aanslagen, duidt dit ergens op?
    Volgens mij - maar laat Cluseau me vooral corrigeren ;-) - kan dat inderdaad duiden op een (veel?) te 'koude' afstelling, er kan dan lelijke crossover distortion ontstaan.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Is geen gekke gedachte.


    Je vorige verhaal klopt trouwen ook.


    Het zou ook zomaar kunnen dat er hele hete buizen in zitten. Gevolg is dan een veel te snelle slijtage en te hoge belasting voor de trafo's. Niet iedere versterker is daar tegen opgewassen. Daarom geld voor elke buizenwissel dat je de instelling beter kan checken. Ook autobias amps.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #23

    Standaard

    Het klinkt inderdaad wel hetzelfde als toen ik hem kocht, met oude buizen er in. Dat was toen weg met de nieuwe buizen, maar dan zou het inderdaad logisch zijn dat de buizen zeer snel zijn versleten.

  4. #24

    Standaard

    Zou ik dan trouwens wel deze buizen kunnen vervangen voor hetzelfde type buizen dat er van origine in zat? Of niet?

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Je kunt elk gematched paartje buizen er in zetten wat je wilt, maar je moet (laten) bekijken of de bias binnen specificaties blijft. Is afhankelijk van een aantal factoren.

    Is de bias extreem dan moeten er maatregelen getroffen worden, bijvoorbeeld een potmeter inbouwen zodat de bias afstelbaar wordt. Voor een ervaren technicus is dat overigens een kleine ingreep.

    Als de bias nogal extreem 'out of whack' is, kan dat volgens mij alleen maar betekenen dat er weerstandswaarden verlopen zijn, want standaard houdt Fender die wel binnen de veilige marges, aan de koude kant zelfs, wat normaliter de levensduur van de buizen ten goede komt.

    Maar zo is het een beetje koffiedik kijken en op de gok dure buizen kopen kan geldverspilling zijn als er wat anders aan de hand is. Mijn advies: ga bij een goede amp-tech langs! Als je in Den Haag of omgeving zit: ik heb goede ervaringen met amps-unlimited (dus PM Cluseau eens...... hint, hint)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hayo0311 Bekijk bericht
    Zou ik dan trouwens wel deze buizen kunnen vervangen voor hetzelfde type buizen dat er van origine in zat? Of niet?
    Overigens: ik neem aan dat je bedoelt van hetzelfde merk? Want je moet buizen ALTIJD vervangen door hetzelfde - lees: correcte, voorgeschreven - TYPE! In geval van de Blues Deluxe heb je 6L6GC nodig, voltages zijn zelfs al te hoog voor 5881s volgens mij, dus als je die er in had zitten kan ik me voorstellen dat ze snel 'opbranden' (maar misschien met een koude bias-instelling trekken ze het wel).

    Maar ga maar safe: 6L6GC.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top