Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1

    Standaard Fender Blues Deluxe kraakt

    Hallo,

    In november heb ik een 2e hands Blues Deluxe (USA, origineel, geen reissue) gekocht. Hiervan heb ik de buizen vervangen voor Tung Sol buizen. Vervolgens ondervond ik een probleempje met de channel switch, welke is verholpen door een monteur. Nu speelt echter het volgende; mijn versterker maakt kraak geluiden onder het spelen. De monteur denkt dat dit komt door slechte kwaliteit buizen. Het kraken is niet voortdurend, maar zo nu en dan. Mijn vraag is waar het aan ligt, zijn het inderdaad de buizen, of is het bijvoorbeeld de speaker of iets dergelijks?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Is een beetje een makke van deze amps. Meestal zijn de buizen gaar maar die heb je zo te zien al gehad. Waarschijnlijk heb je een inspectiebeurt van het laswerk nodig. Hiervoor moet je wel even de print uitbouwen anders kun je er niet bij. Dat wil zeggen alle knoppen, alle moertjes en alle bevestigingsschroeven er uit. Ook de trafodraden loshalen maar vergeet ze niet duidelijk te noteren, het zijn er een stuk of tien. Je kan de print nu omdraaien en het laswerk inspecteren. Waar nodig even oud tin verwijderen en opnieuw solderen. Leuk klusje voor de zaterdag
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Vraagje: vnl manko van de originele (USA) versie, of ook de Mexicaanse Reissue?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Met name de printgebouwde combo's waarbij het chassis verticaal achter de speaker is opgehangen. (hotrod, bluesdeville, bluesdeluxe etc.)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2004
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    817

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Is een beetje een makke van deze amps. Meestal zijn de buizen gaar maar die heb je zo te zien al gehad. Waarschijnlijk heb je een inspectiebeurt van het laswerk nodig. Hiervoor moet je wel even de print uitbouwen anders kun je er niet bij. Dat wil zeggen alle knoppen, alle moertjes en alle bevestigingsschroeven er uit. Ook de trafodraden loshalen maar vergeet ze niet duidelijk te noteren, het zijn er een stuk of tien. Je kan de print nu omdraaien en het laswerk inspecteren. Waar nodig even oud tin verwijderen en opnieuw solderen. Leuk klusje voor de zaterdag
    Is inderdaad een goede tip, vergeet vooral niet de netspanning af te zetten!

    Soms zie je bij solderingen niet dat er 'krakjes' inzitten dus de meest efficiente manier is alles te hersolderen, leg de print op een tafel met een doek onder.

    Als je de print gewoon zou hersolderen zoals die bvb in het chassis zit kan het zijn dat er componenten loskomen omdat het soldeersel tijdelijk vloeibaar wordt.
    Fender Stratocaster '60 Relic -Fender Telecaster Closet Classic '60- Gibson R8
    Fender Blackface family

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LRS Bekijk bericht
    Vraagje: vnl manko van de originele (USA) versie, of ook de Mexicaanse Reissue?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
    Mijn ervaring is dat de Mexicaanse RI's op een aantal punten zijn verbeterd (met name de jackinputs en de twee keramische weerstanden in de 16V-stroomvoorziening) waardoor er minder snel soldeerbreuken ontstaan op de cruciale plekken.

    Maar de constructie met buizenvoeten en alle potmeters rechtstreeks op de PCB blijft gevoelig voor mechanische stress, dus na verloop van tijd zullen ook in de Mexicaanse versies breuken kunnen ontstaan.

    (Mijn originele Amerikaan zat vol met 'koude lassen' zoals dat zo mooi heet en vertoonde dan ook alle mogelijke kuren....tot volledige uitval aan toe. Heb bijna alles opnieuw gesoldeerd.....)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  7. #7

    Standaard

    Bedankt voor het advies! Het is zo dat als ik op de achterkant van de versterker klop op een bepaalde plaats met mijn hand ( niet op de buizen maar op de versterker zelf) dan hoor ik het gekraak ook. Dit zit iets boven de twee eindbuizen. Wat betekent dit? En ik ben zelf niet heel handig met solderen, zou een monteur dit ook kunnen doen?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hayo0311 Bekijk bericht
    ...... En ik ben zelf niet heel handig met solderen, zou een monteur dit ook kunnen doen?
    Als je zelf niet handig ben kun je beter een ervaren tech opzoeken. Afhankelijk van je lokatie zijn er een aantal hier op het forum. Het gaat niet alleen om het solderen, de print moet er ook een beetje netjes uit gelepeld worden en bij voorkeur ook weer netjes terug. De scheurtjes in de lasjes is een kwestie van ervaring. Ik wil wel met je delen dat de potmeters, jack's en twee witte steenweerstanden bijna altijd los zitten. Al met al is het een klusje van een goed uurtje dus dat valt best mee. Maar nogmaals, zoek iemand die dit vaker heeft gedaan, maar al te vaak worden er fouten bijgemaakt door de eerste de beste partyprutser en dat is zonde van je amp.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9

    Standaard

    de monteur zei wel dat de versterker technisch in orde was, en dat het aan slechte kwaliteit van de buizen zou liggen. Zou dit wat jou beteft ook kunnen?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 september 2007
    Berichten
    1.028

    Standaard

    Ik heb een BD RI en merkte dat bij de mijne de buizenkwaliteit erg van invloed was. Alleen met Groove Tubes gaat ie echt heerlijk, met Sovtek is het nog wel te doen maar met Tung Sol werd ik erg verdrietig van de bijgeluiden en de overall muzikaliteit.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top