Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard Probleem met V.L.S. op ENGL Screamer 50

    Ik heb onlangs een ENGL Screamer 50 combo'tje op de kop getikt, en deze week heb ik daar de Z-5 footswitch bij aangeschaft.

    Met de footswitch is het mogelijk om de V.L.S. te activeren/deactiveren. Dit is een volume-boost of -cut. De ratio is in te stellen met een klein potmetertje op de achterzijde van de amp. Mijn probleem is dat op welke stand dan ook, het verschil tussen standaard en hoog volume te groot is om fatsoenlijk te kunnen gebruiken.

    Heeft iemand hier ervaring mee en eventueel een suggestie om het op te lossen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.913

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thijst Bekijk bericht
    Ik heb onlangs een ENGL Screamer 50 combo'tje op de kop getikt, en deze week heb ik daar de Z-5 footswitch bij aangeschaft.

    Met de footswitch is het mogelijk om de V.L.S. te activeren/deactiveren. Dit is een volume-boost of -cut. De ratio is in te stellen met een klein potmetertje op de achterzijde van de amp. Mijn probleem is dat op welke stand dan ook, het verschil tussen standaard en hoog volume te groot is om fatsoenlijk te kunnen gebruiken.

    Heeft iemand hier ervaring mee en eventueel een suggestie om het op te lossen?
    Ja, soort van. Probeer het volgende; in de Z-5, waar de kabel aan de footswitch vast zit, probeer daartussen een weerstand (probeer 1k Ohm, 2k2 Ohm of misschien zelfs 4k7 OHm) te solderen.
    Ik had dit gedaan bij een andere footswitch, waar een té heldere LED in zat; weerstand er tussen, en de MVB (zelfde als VLS) van m'n Ironball was nauwelijks nog hoorbaar. De toegevoegde weerstand zorgt voor een kleiner interval tussen aan en uit. (overigens, ik wil de MVB van de Ironball juist extremer...maar intern in de versterker de weerstand verlagen verpest de garantie. Misschien over een paar jaar; dan zet ik er wel een potmetertje in, zoals in de Screamer).
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  3. #3

    Standaard

    Thanks.

    Garantie zit er niet meer op (heb hem van Marktplaats) dus daar maak ik me geen zorgen om. Had eigenlijk gehoopt op een potmetertje intern ... je weet wel, zoals je bij sommige pedaaltjes intern aan een potmetertje kunt draaien om de drive of treble verder te manipuleren dan de knop aan de buitenzijde toelaat.

    Maar jij stelt dus dat door een weerstandje in de Z-5 te solderen, het verschil in beide volumes kan worden gereduceerd? Dat had ik echt nooit kunnen bedenken; ik ging er vanuit dat de schakelaar gewoon een "aan" of "uit" signaal naar de versterker stuurt (latch), en dat de versterker bepaalt wat die volumes zijn. Of begrijp ik je verkeerd?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.913

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thijst Bekijk bericht
    Thanks.

    Garantie zit er niet meer op (heb hem van Marktplaats) dus daar maak ik me geen zorgen om. Had eigenlijk gehoopt op een potmetertje intern ... je weet wel, zoals je bij sommige pedaaltjes intern aan een potmetertje kunt draaien om de drive of treble verder te manipuleren dan de knop aan de buitenzijde toelaat.

    Maar jij stelt dus dat door een weerstandje in de Z-5 te solderen, het verschil in beide volumes kan worden gereduceerd? Dat had ik echt nooit kunnen bedenken; ik ging er vanuit dat de schakelaar gewoon een "aan" of "uit" signaal naar de versterker stuurt (latch), en dat de versterker bepaalt wat die volumes zijn. Of begrijp ik je verkeerd?
    Nou, in principe stuurt de versterker normaliter maximaal z'n Master output uit. Wat die VLS/MVB volgens mij gewoon doet, is iets met een weerstand (+evt extra zaken) in serie hangen (of deels naar massa af doet vloeien), waardoor de 2e instelling dan zachter is. Of precies andersom.

    Ik had de vraag mbt de MVB van de Ironball ook al bij Engl zelf weggelegd; het antwoord was dat ik idd een weerstand op de print kon verkleinen, om zo de MVB boost te vergroten, maar dan ging m'n garantie eraan. En voor een versterker die ik goed en wel 2 weken heb, dank je de koekkoek.

    Maar goed, de Screamer heeft een potmeter achterop toch? Die heb je in alle standen getest?
    Als dat geen soelaas biedt, dan met extra weerstanden aan de slag (of zelfs een 5k potmetertje in je Z-5 zetten.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  5. #5

    Standaard

    Yep, Screamer heeft een potmeter achterop. Wat gebeurt is ongeveer dit:

    1) Ik speel op normaal volume. De Z-5 is niet aangesloten.
    2) Ik sluit de Z-5 aan, nu wordt dit volume (laten we het even volume A noemen) ineens een stuk minder. Dit volume kan ik beïnvloeden met de potmeter aan de achterzijde. Helemaal dicht (links) is zacht, helemaal open (naar rechts) laat het volume toenemen.
    3) Als ik nu de V.L.S. activeer op de Z-5 gaat de amp weer een stuk harder. Te hard, dus. Laten we dit even volume B noemen.

    Door de potmeter aan de achterzijde helemaal open te draaien kan ik volume A opkrikken, maar voor volume B lijkt de potmeter niks te doen. Ergo: het verschil tussen volume A en volume B is het kleinst wanneer de potmeter helemaal open staat maar zelfs dan is het verschil te groot naar mijn smaak.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.913

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thijst Bekijk bericht
    Yep, Screamer heeft een potmeter achterop. Wat gebeurt is ongeveer dit:

    1) Ik speel op normaal volume. De Z-5 is niet aangesloten.
    2) Ik sluit de Z-5 aan, nu wordt dit volume (laten we het even volume A noemen) ineens een stuk minder. Dit volume kan ik beïnvloeden met de potmeter aan de achterzijde. Helemaal dicht (links) is zacht, helemaal open (naar rechts) laat het volume toenemen.
    3) Als ik nu de V.L.S. activeer op de Z-5 gaat de amp weer een stuk harder. Te hard, dus. Laten we dit even volume B noemen.

    Door de potmeter aan de achterzijde helemaal open te draaien kan ik volume A opkrikken, maar voor volume B lijkt de potmeter niks te doen. Ergo: het verschil tussen volume A en volume B is het kleinst wanneer de potmeter helemaal open staat maar zelfs dan is het verschil te groot naar mijn smaak.
    Duidelijk. Ik zie trouwens nu dat de Z-5 een heel ander type footswitch is dan ik dacht. Niettemin, zijn de footswitches van de Z-5 waarschijnlijk SPDT's:


    1 van de 3 'lugs' zal niet aangesloten zijn; 1 van de 3 zal aan een draad zitten, de ander mogelijk aan een LED nabij. En die LED ligt dan ook weer aan een draad. Als je tussen die draad en de LED een weerstand plaatst, zou je mogelijk het B volume iets omlaag trekken. Ik zeg mogelijk, omdat ik zelf een Fame FS-400LT footswitch gebruik op een Engl Ironball. Daar werkt 't wel zo, wat ik zelf eigenlijk ervoer als een design-flaw (een footswitch LED circuit zou eigenlijk geen invloed op de versterker functionaliteit mogen hebben), maar zou dus kunnen helpen in deze situatie.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  7. #7

    Standaard

    Het klinkt mij zo onwaarschijnlijk in de oren dat het wel bijna waar moet zijn. Inderdaad, een simpele aan/uit voetschakelaar zou geen invloed moeten hebben op het gedrag van een versterker. Ik zal de theorie eens bij de jongens en meisjes van ENGL neerleggen; eens kijken wat zij ervan denken.

    Mocht er iemand ondertussen nog een andere suggestie hebben dan hoor ik het overigens nog steeds graag!

  8. #8
    Master of Disaster
    Geregistreerd
    14 december 2001
    Locatie
    Langdorp, Belgie
    Berichten
    3.426

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thijst Bekijk bericht
    Yep, Screamer heeft een potmeter achterop. Wat gebeurt is ongeveer dit:

    1) Ik speel op normaal volume. De Z-5 is niet aangesloten.
    2) Ik sluit de Z-5 aan, nu wordt dit volume (laten we het even volume A noemen) ineens een stuk minder. Dit volume kan ik beïnvloeden met de potmeter aan de achterzijde. Helemaal dicht (links) is zacht, helemaal open (naar rechts) laat het volume toenemen.
    3) Als ik nu de V.L.S. activeer op de Z-5 gaat de amp weer een stuk harder. Te hard, dus. Laten we dit even volume B noemen.

    Door de potmeter aan de achterzijde helemaal open te draaien kan ik volume A opkrikken, maar voor volume B lijkt de potmeter niks te doen. Ergo: het verschil tussen volume A en volume B is het kleinst wanneer de potmeter helemaal open staat maar zelfs dan is het verschil te groot naar mijn smaak.
    Je moet starten met je Volume B in te stellen, dat zet je zo luid als je je solo-volume wil hebben.
    Dan selecteer je Volume A en stel je in met de VLS-pot achteraan.
    Moet in principe prima werken.
    "I've spent most of my money on booze, women and guitar gear. The rest I've just wasted."

    Mijn pedal reviews op effectsdatabase.com

  9. #9

    Standaard

    Ok, thanks. Dat is een iets andere procedure ... ga ik proberen!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.913

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thijst Bekijk bericht
    Ok, thanks. Dat is een iets andere procedure ... ga ik proberen!
    En?
    Ook al de weerstand geprobeerd?
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top