Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1

    Standaard verlies bij 4ohm head op 8ohm cab

    Hallo

    Hoeveel watt verlies je als je een 50W head (4ohm) aansluit op een 8 ohm cab?
    Lees overal dat je minder watt hebt maar zie nergens een uitleg met berekening..

    Groet

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Theoretisch ben je de helft kwijt. Door de dubbele impedantie loopt er de halve stroom door je speaker. Als je versterker op maximale uitsturing precies dezelfde spanning blijft afgeven, geeft deze precies het halve vermogen af. In jouw geval dus 25 Watt.

    Alleen in de praktijk is het zo dat door de mindere belasting, de versterker vaak net iets meer spanning kan afgeven en blijft er net iets meer dan de helft van het vermogen over. Hangt dus van de voeding af hoeveel meer dan de helft, maar reken je niet rijk. Veel meer is het niet.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3

    Standaard

    Oke,

    Dus als je een 212 cab hebt met 16ohm speakers (parallel) heb je 8ohm. Kun je de impedantie dan verlagen naar 4 ohm door iets in het circuit te zetten?
    Of moeten er andere speakers in van 8ohm dan??

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mennen08 Bekijk bericht
    Kun je de impedantie dan verlagen naar 4 ohm door iets in het circuit te zetten?

    Tuurlijk is daar wat voor, je neemt gewoon een 8 Ohm weerstand en zet die parallel aan je speakers. Het afgegeven vermogen is nu wel maximaal maar het is dan wel weer een beetje jammer dat dit vermogen zich verdeelt over de speakers en de weerstand. De helft gaat dus in warmte (rook) op en de andere helft in audiovermogen. Daar schiet je dus nix mee op.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.336

    Standaard

    Ik lift even mee: als ik de keuze heb om mijn cab op 4 Ohm of 16 Ohm te schakelen en mijn buizen amp heeft zowel een 4 Ohm als een 16 Ohm uitgang: maakt het uit waar ik voor kies?
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    In de praktijk werkt het iets anders en blijken er speakers te zijn met een impedantiedip tot beneden de 1 ohm. En goed ontworpen versterkers kunnen daar tegen en gaan in de beveiliging. Denk niet dat een 8 ohm speaker bij elke frequentie 8 ohm is, in de resonantiefrequentie zit ie gegarandeerd onder de 8 ohm.

    Bovendien hoort geen sterveling een significant volumeverschil of er nou en 8 of een 16 ohm speaker aan zo'n amp hangt en verdomd, het verschil tussen 25 en 50 watt is het gigantische bedrag van 3 deciBell.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.336

    Standaard

    ... En qua "belasting" van de buizenamp: zou je kunnen stellen dat buizen "meer" moeten werken als er een 4 Ohm of 16 Ohm cab aan de amp hangt? Met andere woorden: als t qua volume niet uitmaakt zijn er dan nog andere factoren die meewegen in de keuze voor het aantal Ohm?
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  8. #8

    Standaard

    4 ohm luidspreker op de 8 ohm uitgang: buizen moeten harder werken, veiliger voor de uitgangstransformator. 16 ohm luidspreker aan een 8 ohm uitgang is prettig voor de buizen, maar de uitgangstransformator wordt meer belast, zo heb ik het altijd begrepen. Of bedoel je dat niet?

    Beetje aanverwant vraagje: klinken luidsprekers in serie anders dan parallel? Zou me kunnen voorstellen dat het signaal door de werking van de eerste luidspreker 'verandert', of is dat onzin?
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.336

    Standaard

    Wat ik bedoel: als de ideale match tussen speakers en amp mogelijk is: is er dan nog reden om voorkeur te hebben voor 4 Ohm of 16 Ohm?
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    In de praktijk werkt het iets anders en blijken er speakers te zijn met een impedantiedip tot beneden de 1 ohm. En goed ontworpen versterkers kunnen daar tegen en gaan in de beveiliging. Denk niet dat een 8 ohm speaker bij elke frequentie 8 ohm is...
    Klopt, een speaker is niet idd niet Ohms (is geen weerstand), maar heeft een nominale impedantie. Die kan afhankelijk van de frequentie onder of boven de opgegeven waarde liggen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    ... in de resonantiefrequentie zit ie gegarandeerd onder de 8 ohm.
    Nee, (ver) boven.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Bovendien hoort geen sterveling een significant volumeverschil of er nou en 8 of een 16 ohm speaker aan zo'n amp hangt en verdomd, het verschil tussen 25 en 50 watt is het gigantische bedrag van 3 deciBell.
    Klopt, maar 3 dB en net hoorbaar. Als men wel een groot volumeverschil tussen 2 verschillende speakers hoort, komt dan door het verschil in rendement (aantal dB/W/m)
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top