Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 30
  1. #21

    Standaard

    Het is een geweldig idee en te gek dat het werkt.

    Het doet me enigzins denken aan idee van heel lang geleden om via een paar planken in een soort van gevouwen hoornopstelling om een leslie kast te zetten en zo ook het gereflecteerde geluid te vangen.

    Ga ik zeker eens proberen !

    Alf

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    Tolex? Niet doen!
    Je wilt vrij resonerende panelen, die niet gedempt worden door een laag afgekeurd behang...
    Schoolbordenzwart-verf is de aangewezen solutie, daarna behandeld met Glitsa of een andere
    keiharde parketlak.
    Overigens zitten er in m'n à promptue voorstel nog wat flaws, denk ik zo, maar daar kom ik
    nog nader op terug...
    Hey Frits, ik wilde die achterplaat alleen aan de buitenkant (zichtkant) met tolex bekleden en de binnenkant (de reflectie-kant) zwart spuiten met matte autolak. Tolex aan de buitenkant zal toch geen negatieve invloed hebben?

    En ik vraag me af wat er zou gebeuren als ik de reflectie-zijde van die achterplaat beplak met dun aluminium, de ijzerhandel bij ons op het dorp heeft platen aluminium van 0,5 mm dik...

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    TMag ik dan toch nog wat twijfel hebben?
    Dat het plaatsen van zo'n wandje eeen invloed heeft op jouw ervaring van het geluid geloof ik meteen, maar op een beetje podium wordt een een versterker of cabinet met half open back gewoon uitversterkt mbv een microfoon tegen de speaker aan. In hoeverre heb je er dan nog baat bij?
    Hey Vulva, het door een microfoon uitversterkte gitaargeluid van deze halfopen cab klonk altijd al lekker over een PA en klinkt nu nog steeds even lekker met de uitschuifbare achterplaat. Het uitversterkte zaalgeluid wordt dus inderdaad niet beter of slechter van deze modificatie.
    Het blijft vol, 3D en sprankelend klinken en er zit dus genoeg laag in, met of zonder die uitschuifbare achterplaat.
    Zoals Mitch al aangaf, ik heb deze modificatie echt alleen maar gemaakt voor het podiumgeluid; zoals ik al schreef, als deze halfopen cab verder dan 30 cm van een muur afstaat verlies ik laag en body, en dit is dus een akoestisch probleem dat voornamelijk op het podium te horen is...

    Met deze mod heb ik dus altijd een goed podiumgeluid, niet meer afhankelijk van de positie en/of afstand van de cab t.o.v. een muur of wand achter op het podium...
    Nu zijn er natuurlijk genoeg podia/zalen die sowieso een kut-akoestiek hebben, ik weet (nog) niet of die achterplaat mij dan gaat helpen...
    Laatst gewijzigd door jerome; 7 januari 2014 om 00:34

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitaraddict Bekijk bericht
    Het is een geweldig idee en te gek dat het werkt.

    Het doet me enigzins denken aan idee van heel lang geleden om via een paar planken in een soort van gevouwen hoornopstelling om een leslie kast te zetten en zo ook het gereflecteerde geluid te vangen.

    Ga ik zeker eens proberen !

    Alf
    Thanx! Dat experimenteren moet je inderdaad eens doen, verbazingwekkend wat een plaatje berkenplex kan verbeteren...

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Tof idee!
    Het kan je FOH geluid ook positief helpen denk ik, in die zin dat je waarschijnlijk minder genegen bent om overdreven veel laag in je sound te draaien, waardoor je dus makkelijker te mixen bent.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    En als je de achterplaat zou uitbreiden met 'n stel opvouwbare, richtbare "oren", panelen links & rechts dus, zou je een "soort van" acoustische hoorn kunnen creëren, die geheel naar omstandigheden is aan te passen...
    Ga je dan niet weer specifieke frequenties benadrukken en weer "beams" genereren?

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2005
    Locatie
    Bayside High
    Berichten
    1.340

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    Het blijft vol, 3D en sprankelend klinken en er zit dus genoeg laag in, met of zonder die uitschuifbare achterplaat.
    Dit soort omschrijvingen van geluid werken bij mij altijd op de lachspieren Maar goed, het is een mooie vondst om jouw podiumgeluid zo te krijgen als jij wil. Ik speel zelf altijd met inears en een microfoon dus voor mij heeft het weinig zin.
    Er was wel een groot verschil tussen mijn open en bass-reflexkast. De open kast leverde gewoon geen mooi geluid met V30's (ook niet gemic'ed) en met de basreflex wel. Ik denk dat het dus wel degelijk verschil uitmaakt in geluid ook al is dat in dit geval niet zo groot als tussen gesloten en open cabs.
    Vote for Pedro!

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACSlater Bekijk bericht
    Dit soort omschrijvingen van geluid werken bij mij altijd op de lachspieren
    Zeker nog nooit over een halfopen cab met alnico Gold speakers gespeeld want dan had je de beschrijving wel begrepen...
    Laatst gewijzigd door jerome; 10 januari 2014 om 19:39

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.335

    Standaard

    Haha!

    Ik blijf het idee geniaal vinden...
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  10. #30

    Standaard

    reflecties zijn ook in ander opzicht met een plaat te regelen.

    Als je in een (home)studio een acoustische gitaar opneemt heeft een reflectieplank +/- 1m x 1m een grote invloed op het geluid in de mike.

    Gewoon op het vloerkleed voor je gitaar leggen. Of wat in een 45graden hoek op de grond tegen een stoel tegenover je gitaar zetten. Kan al een veel beter geluid opleveren.

    Reflecties, akoestiek.... er gaat een wereld voor je open zodra je het doorkrijgt.
    En in eens begrijp je waarom topacts in dure akoestisch ontworpen studioruimtes gaan opnemen.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top