Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard Halfopen cab met extra achterplaat, Semi open back & Closed back

    In het “Closed back of semi open back?” topic van dikkiedik‎ werd o.a. geschreven over de verschillen tussen beide soorten speakerkasten.
    Ik schreef al dat een nadeel van (half)open back cabs is dat ze (naar mijn mening) het beste klinken als ze niet verder dan 30 cm van een muur/achterwand staan. Als ze verder dan 30 cm van een muur/wand staan verlies je een hoop laag en body.
    Ik heb daarom één van mijn halfopen back cabs gemodificeerd; ik heb een extra uitschuifbare achterplaat aangebracht.
    Omdat o.a. Peter naar wat foto’s vroeg en ik het topic van dikkiedik niet verder wilde vervuilen heb ik hiervoor een apart topic aangemaakt…
    Hierbij een paar foto’s:

    Ik heb dus een extra achterplaat gemaakt die even groot is als de cab zelf en die door middel van 4 roestvrijstalen stangen uitschuifbaar is tot maximaal 25 cm.
    Zo heb ik altijd "mijn" extra achterwand bij me, ook op een groot diep podium. En altijd min of meer hetzelfde geluid...
    En als ik hem helemaal inschuif heb ik een closed back...
    Ook kan ik hem scheef zetten wat nog een betere sound geeft.

    En zoals ik al schreef, het werkt ook nog!
    Ik heb nu 2 gigs ermee gedaan en ik stond beide keren ver van de achtermuur van het podium vandaan, resp. 2 en 4 m.
    Beide keren de achterplaat uitgetrokken tot ongeveer 15 cm van de halfopen achterkant, de beste afstand vind ik tot nu toe.
    En beide keren een lekker soundje! En ik kan m ook expres wat scheef zetten, zeg maar links op bijvoorbeeld 15 cm en rechts op ca 20 cm, tot nu de beste stand...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Voordat ik ging knutselen had ik vooraf al een ontwerpje gemaakt, misschien ook handig voor de beeldvorming...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.336

    Standaard

    Geweldig! Eigenlijk zou dat uitschuiven ook nog electrisch moeten gaan met een afstandsbediening :-)

    Maar ff serieus: zou jij geblindoekt het verschil tussen open/closed en "semi" horen?
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    Op een groot podium denk ik zo maar van wel, dan ben je 'm ineens 'kwijt' qua druk en laag. Geniaal dit.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Kan ik me echt wat bij voorstellen. Mijn. Twee half open cabs staan op 10 cm van de muur. Soms zet ik er eentje op 90 graden van de muur zodat ik er een beetje tussenin kan zitten. Een cab heeft dan meters vrije ruimte aan. De achterkant en klinkt dan gelijk minder lekker. Lijkt alsof je reflexie mist vanaf de muur. Leuk om te testen en. Ik denk dat je thuis, op een redelijk volume al merkt dat het anders klinkt.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    En als ik hem helemaal inschuif heb ik een closed back...

    Je zit toch niet te liegen hè? Hoe krijg je de plug er in als hij dicht is?

  7. #7

    Standaard

    Te gek jerome, naast het idee is de uitwerking ook top! Moest je je idee mss niet eens juridisch gaan beschermen, vastleggen bij de belasting of zo?
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.336

    Standaard

    ... Ik wil een patent op dat het ook elektrisch kan! ;-)
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    ... Ik wil een patent op dat het ook elektrisch kan! ;-)
    ... ik op een gat voor de jack

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Je zit toch niet te liegen hè? Hoe krijg je de plug er in als hij dicht is?
    Heel scherp dit Harold, dat kan ook nog helemaal niet...
    Want ik moet eigenlijk nog een gat van ca 15 mm in de achterplaat boren, op de positie waar de plug zit....
    Maar ik heb deze cab ('66 Vox AC 50 Extension cab 2 x 12" ) met deze speakers (Alnico Gold's) al eens geheel gesloten gemaakt met een berkenplex achterplaat, maar ik vond de sound er niet lekkerder mee worden...
    Voor mij geeft deze halfopen cab de lekkerste sound, en nu met de achterplaat uitgeschoven op 13 á 18 cm dus op elk podium.
    Dat gat ga ik niet eens meer boren...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top