Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 63
  1. #1

    Standaard Closed back of semi open back?

    Ik wilde het begin van dit jaar gaan gebruiken om mijn gear eindelijk een beetje te 'fatsoeneren' in de zin van; ik weet wat ik wil gaan gebruiken. Heb redelijk goede spullen staan maar veel dingen waar ik van denk; dat gebruik ik niet omdat misschien met een aanpassing het wel beter is... Net als mijn cabinet. Ik heb twee 2x12 cabinets. Een Vernet 2x12 oversized closed back met WGS ET-65 en Veteran 30 en nog een cabinet 2x12 met G12-65, ook closed back.

    Nu wil ik het Vernet cabinet gaan verkopen, ik ben echt weg van die G12-65's. Super sound, lekker dik maar komt een stuk beter door de mix als het Vernet cabinet. Nu lees ik overal dat de G12-65's eigenlijk het lekkerst zijn in een openback cabinet. Wat voor verschil ga ik hier in merken? Ik wil dan semi openback waar de helft open is en de onderkant gesloten. Ik lees dat het geluid wat 'opener' is met een betere spreiding? Wat denken jullie, is dit de moeite?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Geen ervaring met jouw specifieke cabs, maar heb je niet toevallig de mogelijkheid om de achterkant los te schroeven? Kun je eens proberen hoe dat klinkt.

    Daarnaast kun je een wat ruimtelijker maar ook minder strak geluid verwachten. Is dat 'het waard' zoals je vraagt... Sja, waar ben je naar op zoek.
    DA - doet je goed!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Ik zou ook, net zoals DA aangeeft, eerst eens experimenteren met de bestaande boxen.
    Als de bestaande achterplaat eraf kan, dan is het een kwestie van een paar plaatjes multiplex (laten) zagen en die erop schroeven.
    Ik heb met diverse halfopen boxen geëxperimenteerd, ook met G65 speakers.
    Ook 4 x 12 Marshall cab met G65 speakers heb ik als experiment halfopen gemaakt...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Ik ben 20 jaar geleden overgestapt naar halfopen back, en ik wil nooit meer anders.
    Het geluid wordt opener en meer 3 D en warmer.
    Maar niet elke speaker is er geschikt voor en zoals DA al schrijft kan het geluid ook minder strak worden, maar daar zijn diverse oplossingen voor....
    Zoals ik in mijn vorige post al schreef, ga eerst eens lekker experimenteren voordat je een cab (ver)koopt!
    Dit zijn mijn setjes:

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Please! Graag ook de voorkant posten :-)
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Okeeeeeee.....

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Ik heb zeer ruime ervaring (+ 15 jaar) met zo’n beetje alle type 2x12 kasten:
    Marshall, Fender, Bogner, Vernet, Orange, VOX, Koch, HOOK, Two Rock, enz enz. Ik heb ze allemaal gehad. En dit in combinatie met V30, G12M, G12H, G12-65, G12T, blue Alnico, EV, WGS, JBL enz. enz.

    Hieronder mijn samenvatting/conclusies:
    1- Uiteindelijk is “ het door de mix prikken” meer een kwestie van de speakerkeuze dan van de kastkeuze
    2- Gesloten kasten geven over het algemeen toch meer laag dan open kasten (ik zeg niet dat het laag per sé strakker klinkt).
    3- MAAR: een open kast van goede kwaliteit heeft nog altijd meer laag dan een gesloten kast van slechte kwaliteit
    4- Met andere woorden: SIZE DOESN’T MATTER (!!!)
    5- Open kasten projecteren inderdaad meer (via de achterkant) dan gesloten kasten. Het geluid lijkt ook wat indirecter en dus daarmee ook wat meer 3D te zijn. Ik vind het niet per sé warmer klinken.
    6- Een beamblocker zorgt voor een drastisch andere beleving van je geluid: je maakt jezelf voor jezelf veel beter hoorbaar
    7- Wat zonder band mooi kan klinken, kan IN een band helemaal weg vallen.
    8- De belangrijkste: het is uiteindelijk de combinatie met de amp wat bepalend is voor een wenselijk geluid.

    Punt 8 is de meest vervelende maar wel de meest belangrijke: wat met een Marshall JTM45 werkt, hoeft voor een VOX amp totaal niet te werken. Ik vond een V30 altijd pinnig en te weinig mids, maar laatst mijn nieuwe amp vond ik de V30 voor het eerst zeer OK klinken

    Na tig 2x12 varianten te hebben gehad, ben ik uiteindelijk bij 2 type 2x12 kasten geëindigd die ik IMHO het “beste” vind klinken:

    1- De Orange 2x12 open back (behoorlijk compact 2x12 kastje)
    2- De Vernet 2x12MKII oversized closed back

    Beide kasten lijken qua afmetingen en bouw totaal niet op elkaar, maar ik vond het de meest “evenwichtig” klinkende kasten die ik in mijn bezit heb (behad).

    Ter illustratie: ik heb mijn Two Rock 2x12 met WGS B-65 speakers laatst vergeleken met een Boogie 1x12 met EV speaker. Ik HAAT EV speakers, maar wat schetste mijn verbazing: de 1x12 EV speaker klonk IN COMBINATIE MET mijn Two Rock amp beter dan met de Two Rock 2x12 kast!!!!! Zo zie je maar weer dat het de combinatie is die telt. (Overigens won mijn Vernet met G12M-20H het weer van de EV ☺)

    De G12-65 heeft heel lang op mijn lijstje gestaan als meest favo speaker, maar telkens kwam ik in een band er niet mee uit de voeten. Ik ben al heel lang (+7 jaar) tevreden over de G12-M20H(eritage): een remake van de Greenback.

    Wat je schrijft vind ik wel apart: je vertelt dat je cab met G12-65 je door de mix heen prikt en met een Veteran 30 (die volgens mij geschoeid is op de V30) weer niet. Mijn ervaring is andersom: Ik vind de G12-65 echt werkelijk een prachtig klinkende speaker (vol rond, vet en dik), maar in een band hoorde ik mijzelf bijna niet meer. De V30 speaker hoor ik altijd ☺

    @jerome: NICE!!!!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Thanx!

    Wat overigens ook een nadeel is van (half)open back cabs is dat ze (naar mijn mening) het beste klinken als ze niet verder dan 30 cm van een achterwand/muur staan. Als ze verder dan 30 cm van de wand staan verlies ik een hoop laag.
    Ik heb daarom één van mijn halfopen back cabs gemodificeerd; ik heb een extra achterplaat gemaakt die even groot is als de cab zelf en die door middel van 4 stalen stangen uitschuifbaar is tot maximaal 25 cm.
    Zo heb ik altijd "mijn" extra achterwand bij me, ook op een groot diep podium. En altijd min of meer hetzelfde geluid...
    En als ik hem inschuif heb ik een closed back...

  9. #9

    Standaard

    Grappig dat je Two Rock noemt, ik speel nu over een custom reverb van Two Rock. Ik heb overwogen om een cabinet van ze aan te schaffen maar vond het wel érg veel geld voor weinig cabinet.

    Bedankt voor jullie inputs allemaal. Ik ben eventjes er net voor gaan zitten (+- 1,5 uur). Allebei de cab's naast elkaar A/B. Ik begon allebei closed back zoals ik ze altijd gebruikte. Ik vond de Vernet erg gaaf (met ET-65 en Veteran 30) maar de G12-65 cab was écht veel helderder maar zonder ice picky of schel te zijn. Best raar, want de G12-65 staan bekend als heel donkere speakers. Het voelde een stuk beter met de G12-65's en vooral met wat overdrive gingen de G12-65's heerlijk!

    Ik was er eigenlijk al snel over uit; ik ga verder met de G12-65's kast. Ik heb de kast gekocht 4 weken geleden maar ben er erg enthousiast over. Is zelfbouw, maar heel netjes met een houten look er over heen. Zeer chique.

    Nu het volgende 'project'. Open back of closed back. Alles los geschroefd op één schroefje na. Nog eventjes spelen als closed back. Daarna het paneel eraf en verder als open back. Het grootste verschil merkte ik in de hoge tonen die iets meer 'ademde'. Vooral clean vond ik openback iets lekkerder klinken. Geen wereld van verschil. Met wat overdrive erin had ik weer de voorkeur voor closed back die duidelijk wat meer geluidsdruk gaf. Dus wat betreft deze keus ben ik er nog niet helemaal uit. Ik denk dat ik de achterplaat van dit cabinet door zaag zodat ik zowel semi open back als closed back kan spelen met slechts 8 schroeven. Best of both worlds.

    Wel ingewikkeld hoor allemaal... eerst een amp kiezen, buizen, bekabeling, effecten, cabinets, speakers, openback/closed back... je zal maar gitarist zijn... :')

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    Thanx!

    Wat overigens ook een nadeel is van (half)open back cabs is dat ze (naar mijn mening) het beste klinken als ze niet verder dan 30 cm van een achterwand/muur staan. Als ze verder dan 30 cm van de wand staan verlies ik een hoop laag.
    Ik heb daarom één van mijn halfopen back cabs gemodificeerd; ik heb een extra achterplaat gemaakt die even groot is als de cab zelf en die door middel van 4 stalen stangen uitschuifbaar is tot maximaal 25 cm.
    Zo heb ik altijd "mijn" extra achterwand bij me, ook op een groot diep podium. En altijd min of meer hetzelfde geluid...
    En als ik hem inschuif heb ik een closed back...
    Ha, zonder de werking ook maar gehoord te hebben vind ik dit idee BRIL-JANT!

    Soort van rear-reflex opening, geweldig!

    Maareh, pics or....
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top