Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Cello kopen?

  1. #1

    Standaard Cello kopen?

    Dag iedereen

    Ik ben de laatste tijd meer en meer geinteresseerd in cello's. Ik ben namelijk op het moment wat van Bach (cello suite n.1 in g) aan het spelen op mijn klassieke gitaar. en ik zou het ook wel leuk vinden om wat radiohead ofzo te coveren.
    Heeft er hier iemand verstand van cello's en is het mogelijk dat ik het bij mezelf leer?
    En wat voor cello? Een elektrische lijkt me niet echt iets, maar ik heb vele zeer goedkope cello's op het internet gevonden, zijn die wel te betrouwen?

    Grtjs Roel

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2007
    Locatie
    Nieuwegein
    Berichten
    9.287

    Standaard

    http://strijkersforum.nl/forums/cello.40/ Ehmm, goede vraag verkeerde forum?
    Zoals Yamaha altijd waar voor je geld geeft, welk produkt dan ook, durf ik er blind op tevertrouwen dat de Yamaha celli die bij Thomann
    http://www.thomann.de/nl/search.html...0307&wgf10307=
    te koop zijn een goede koop is. Ga je wel €1000,- voor aftikken.
    Mwa...

  3. #3

    Standaard

    Hey te gek dat je dat gaat doen!

    Wat betreft het leren spelen kan ik je aanraden eerst dat ding even zelf aan te voelen maar dan zeker wel een boek met een gedegen klassieke methode te scoren. Ik ben zelf contrabas gaan spelen en heb achteraf gezien te laat een methode erbij gehaald. Had ik dat eerder gedaan, had me dat een hoop tijd gescheeld.

    Veel succes en plezier!
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  4. #4

    Standaard

    Bedankt voor de reacties! Maar ik ga geen voor duizend kopen, das wat teveel voor men zakgeld die van onder de 700 of 800, zijn die te vertrouwen?
    En ik heb het vooral op dit forum gezet omdat ik nog altijd een gitarist zal blijven lijkt me gewoon leuk om nieuwe methodes te leren voor het muziek maken.
    Nog een goed idee van dat boek!

  5. #5

    Standaard

    Goed idee hoor, prachtig instrument! Ik heb er 10jr les op gehad. Daarna overgestapt op de gitaar. Advies: neem les! Het is een moeilijker instrument dan de gitaar, en heeft een veel minder stijle leercurve (het duurt langer voordat je er iets fatsoenlijks uitkrijgt). Die suites van Bach bijvoorbeeld, het duurt jaaaren voor je dat niveau hebt.

    Misschien zijn er boeken waarmee je jezelf op weg kunt helpen, maar dan loop je het risico jezelf verkeerde technieken aan te leren. Als budget een probleem is, zoek dan een docent bij wie je bv eens in de maand langs kunt.

    Wat de aanschaf betreft heb ik nauwelijks ervaring. Mijn cello kostte in '94 iets van 5.000 gulden (tweedehands!), en bij het geluid daarvan heb ik nog wel wat opmerkingen... de strijkstok kostte evenveel als jouw hele budget .

    Tip: ga naar een muziekschool, neem bv 10 proeflessen waarbij je een cello huurt.Dan kun je er moeilijk een buil aan vallen.

  6. #6

    Standaard

    In dat geval word het nog even sparen maar ik heb geduld hoor :d in principe heb ik met mijn gitaar wel genoeg plezier, zeker volgens mijn ouders, zij zijn het stilaan beu dat ik steeds in de kelder zit te spelen
    iets anders lijkt me gewoon ook leuk.
    In ieder geval, ik ga er wel voor! Alleen niet nu direct
    Misschien nog een geschikt cadeau voor mijn verjaardag!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roll Bekijk bericht
    Heeft er hier iemand verstand van cello's en is het mogelijk dat ik het bij mezelf leer?
    En wat voor cello? Een elektrische lijkt me niet echt iets, maar ik heb vele zeer goedkope cello's op het internet gevonden, zijn die wel te betrouwen?
    Je zit echt op het verkeerde forum, hier zullen weinig cello spelers rondhangen, dus verwacht niet veel goed advies hier.
    Zelf leren is niet aan te raden bij strijkinstrumenten. Het is totaal iets anders en voor je het weet leer het je het fout en is het verkeerd aangeleerde niet meer af te leren. Dus als je echt serieus wil gaan spelen zoek een celloleraar. Ik speel al een aantal jaren klassiek contrabas en weet zodoende wat het inhoudt om een strijkinstrument te leren. Veel succes!
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Ik vind dit wel interessant.

    In mijn eerste jaar als student had ik een studiegenoot die cello speelde, en hij heeft me geholpen bij de eerste stappen van het kopen en gebruiken van een strijkstok. Met gitaar is het nog relatief eenvoudig - je moet wel een hele nieuwe techniek leren en inmiddels beheers ik het wel aardig - maar hij zei me destijds dat het zo'n 6 jaar duurt voordat je überhaupt je instrument onder controle hebt. Dan pas kun je er ook echt muziek mee maken.

    Dat weerhoudt me er trouwens ook van om eraan te beginnen. Strijkstok op gitaar is leuk, het kan heel mooi zijn en veel toevoegen, en op het podium is het zowaar een leuke eye-catcher. Niettemin is het wel behoorlijk beperkt, en ik zou soms willen dat ik een écht strijkinstrument beheerste.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Strijkstok op gitaar is leuk, het kan heel mooi zijn en veel toevoegen, en op het podium is het zowaar een leuke eye-catcher.
    Sorry, kan hier niet anders dan aan Spinal Tap denken Ik zal het (misschien juist doordat ik een strijkinstrument speel) altijd vrij lachwekkend blijven vinden

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yngwie79 Bekijk bericht
    Sorry, kan hier niet anders dan aan Spinal Tap denken Ik zal het (misschien juist doordat ik een strijkinstrument speel) altijd vrij lachwekkend blijven vinden
    Het is wel grappig. Niet-muzikanten vinden het altijd heel bijzonder. Gitaristen merken regelmatig op dat "alleen Jimmy Page dat mag"*. Tussen echte strijkers weet ik het niet zo, maar dan voel ik me een beetje een leek.

    Maar goed, ik krijg wel best regelmatig complimenten over hoe het klinkt, en dat is het belangrijkste.

    *Laat Jimmy Page nu net een van de weinige gitaristen zijn die er écht geen fatsoenlijk geluid mee produceert

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top