Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Afschuren+lakken

  1. #1

    Standaard Afschuren+lakken

    Dag iedereen,

    Ik ben een complete leek (lees: ik weet echt helemaal niets) op het vlak van het lakken en dergelijke. Na het lezen van de lak faq 1.0, ben ik er nog altijd niet helemaal uit.
    Omdat ik een sg 400-style gitaar aan het bouwen ben, zou ik ook voor het iconische Cherry Red kiezen.
    Kan iemand me nog eens de stappen uitleggen, van het schuren tot lakken en polijsten?

    Ps: Ik heb maar schuurpapier liggen tot aan 220 grit, welke zou ik best nog bijkopen?
    Alvast bedankt,

    Arne

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Ik geef je een korte samenvatting, want hierover kun je boeken vol schrijven...

    Het hout schuren tot 320 en afwerken met 0000 staalwol. Dit verwijdert ook meteen alle stofjes uit de porien. Vervolgens kun je, naar voorkeur, de porien vullen (porievuller, z-poxy, eiwit- of olieschuursel). Vervolgens lakken en goed laten drogen (3 tot 4 weken), of tot je geen thinner meer ruikt. Daarna polijsten. Te beginnen met 800 (sommigen starten met een lagere grit) en stapsgewijs naar een hogere grit. Vervolgens een polijst pasta gebruiken en een swirl remover.

    Nogmaals, dit is niet perse de heilige route naar een mooie finish. Iedereen heeft zo zijn eigen manier
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Staalwol en erna lakken: no way, zeker als je erna met watergedragen substanties gaat werken. Als je wil dat je hout vol zwarte plekjes zit dan is dat de way to go. (Uit ondervinding !)
    Staalwol gebruik ik enkel om mijn frets te polijsten.