Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Afschuren+lakken

  1. #1

    Standaard Afschuren+lakken

    Dag iedereen,

    Ik ben een complete leek (lees: ik weet echt helemaal niets) op het vlak van het lakken en dergelijke. Na het lezen van de lak faq 1.0, ben ik er nog altijd niet helemaal uit.
    Omdat ik een sg 400-style gitaar aan het bouwen ben, zou ik ook voor het iconische Cherry Red kiezen.
    Kan iemand me nog eens de stappen uitleggen, van het schuren tot lakken en polijsten?

    Ps: Ik heb maar schuurpapier liggen tot aan 220 grit, welke zou ik best nog bijkopen?
    Alvast bedankt,

    Arne

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Ik geef je een korte samenvatting, want hierover kun je boeken vol schrijven...

    Het hout schuren tot 320 en afwerken met 0000 staalwol. Dit verwijdert ook meteen alle stofjes uit de porien. Vervolgens kun je, naar voorkeur, de porien vullen (porievuller, z-poxy, eiwit- of olieschuursel). Vervolgens lakken en goed laten drogen (3 tot 4 weken), of tot je geen thinner meer ruikt. Daarna polijsten. Te beginnen met 800 (sommigen starten met een lagere grit) en stapsgewijs naar een hogere grit. Vervolgens een polijst pasta gebruiken en een swirl remover.

    Nogmaals, dit is niet perse de heilige route naar een mooie finish. Iedereen heeft zo zijn eigen manier
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Staalwol en erna lakken: no way, zeker als je erna met watergedragen substanties gaat werken. Als je wil dat je hout vol zwarte plekjes zit dan is dat de way to go. (Uit ondervinding !)
    Staalwol gebruik ik enkel om mijn frets te polijsten.

    - Hout droog schuren tot alle schuur en andere sporen verdwenen zijn, check and double check ! Tot 320 a 400 is een must !
    - Na een aantal lagen lak zou je tussen de lagen met een hoge grit even kunnen schuren: +/-800 grit is redelijk cava.
    - Nat schuren vanaf 800 over 1500 naar 2000 grit. EN dan idd polijsten.
    - Ik gebruik een schuurblokje met kurk om nat te schuren, dat voorkomt putten in de lak want dat valt redelijk hard op na het polijsten.



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    ik blaas mn stuk altijd goed uit, zodat de stukjes staalwol weg zijn. Heb er nog geen problemen mee gehad tot zover. Maar misschien kijk ik verkeerd. Zal morgen in daglicht mn gitaren eens inspecteren:P

    Edit: tot zover heb ik geen watergedragen finishes gebruikt (wel de porievuller van stewmac... die moet verdunt worden met water). Misschien dat ik er daarom geen last van heb?
    Laatst gewijzigd door teunallica; 9 december 2013 om 01:46
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  5. #5

    Standaard

    Ok, fantastisch!
    Overmorgen ga ik naar de winkel om nog de laatste spullen te kopen.
    Nog 1 vraagje: Bij het nat schuren: schuur je op 1 laag met 800, 1500 en 2000 grit? Of: schuren met 800 grit, laag, schuren met 1500 grit, laag, ...?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Bouw je grit op, dus tussen 800 en 1500 zit nog 1000 en 1200. Is het resultaat veel mooier.

    Eerst een aantal lagen, daarna tussen de lagen door met 800 licht schuren.. De hogere grits gebruik je voor de eindafwerking..
    Laatst gewijzigd door Rizz; 9 december 2013 om 18:23
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top