Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1

    Standaard Vox AC30 kraakt, nieuwe eindbuizen?

    Sinds gister is het loos met mijn versterker. Midden onder het spelen kraakt hij ineens als een malle en valt hij semi uit, opeens doet ie het dan weer prima. Hier een soundbite met het probleem:
    https://soundcloud.com/emm-braf/ac30-kraakt

    Het gaat om een AC30CC1 en het probleem doet zich voor op zowel het Normal als Top Boost kanaal. Buizen zijn niet meer origineel (mesa boogie) en ik weet niet hoe oud want 2ehandsje...
    Ik heb wat rondgezocht en het het lijkt het meest voor de hand dat het de eindbuizen zijn. Ik denk dus ff nieuwe bestellen maar toch hier checken:
    - Zie ik misschien iets over het hoofd?
    - Kan ik beter meteen alle buizen vervangen?
    - iets anders?

    Graag jullie oordeel!

  2. #2

    Standaard

    Is een slecht contact volgens mij, heeft niets met versleten buizen te maken.

  3. #3

    Standaard

    tsjah, maar hoe er dan achter te komen?
    Het zit na de voortrap denk ik aangezien hij het op beide kanalen doet.
    De master volumekraakte eerder wel eens heel licht…
    - openmaken en printpraat bekijken? (en wat zoek je dan?)
    - contactsprak o.i.d. op de pots?

  4. #4

    Standaard

    Vrees dat het ingewikkelder is. Frans of Nico vragen.

  5. #5

    Standaard

    Lijkt me ook slecht contact.
    send&return pluggen willen ook wel eens rot doen als ze niet of amper gebruikt worden.
    Af en toe een plug in&uit steken wil wel eens helpen.
    schakelaartjes achterop ff heen en weer
    wie weet.
    Als dat niets helpt zou ik pas kijken naar de buizen of ze wat los zitten,
    maar ik heb ook wel eens gehad dat er maar één pennetje van een buis wat los in het voetje zat.
    kwam ik alleen achter door een horlogeschroevendraaier met dezelfde diameter als een buispennetje
    de contacten van het buisvoet bij langs of deze goed klemt.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Zou ik heel even mogen inbreken in dit topic aub?
    Ook ik heb een Vox AC30CC en ook ik heb daar een probleem mee. Deze versterker deed het altijd perfect, maar 7 jaar geleden viel het geluid, tegen het eind van de soundcheck, ineens uit. Sindsdien heb ik gebruik gemaakt van de bandversterker (een Marshall). Kort geleden heb ik de band verlaten en ik wil mijn Vox uiteraard weer graag gaan gebruiken. De versterker heeft lange tijd in de loods gestaan van ons vaste PA bedrijf. De eigenaar vertelde me dat hij zijn gitaar daarna nog regelmatig heeft ingeprikt in de Vox, waarbij het steeds zo was dat de versterker gewoon goed functioneerde, direct na het inpluggen, maar dat hij steeds uitviel als de versterker opgewarmd was.
    Nu heb ik totaal geen verstand van elektronika, maar dit lijkt toch op een slecht contact op de printplaat, of zou het ook iets heel anders kunnen zijn?

    Bij voorbaat dank.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Klinkt in mijn oren als een voedingsspannings issue..? Dat gekraak is eigenlijk een soort oversturing omdat de voedingsspanning inzakt en er geen headroom meer is. Dus de toppen van je signaal worden vlak en dat geeft zo'n soort geluid. Het kan ook een versterkertrap zijn die het niet meer lekker doet en hetzelfde resultaat produceert...

    Bij elk storingszoek avontuur begin je met spanning(en) meten (thou shalt measure voltages!). Als je een schema hebt, helpt dat natuurlijk enorm. Soms staan er ook aanwijzingen op de print zelf (bijv: +18v)

    EDIT: Ik zie dat het een buizen bak is: Kijk uit! De spanningen in een buizen versterker zijn veel hoger dan die in een Solid State amp! Als je niet ervaren bent, beter overlaten aan de expert (zelf hele goede ervaring met Frans ;-) )

    [2c]
    Laatst gewijzigd door obiwanjacobi; 4 december 2013 om 08:38
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Aan beide vox gebruikers:

    Eerst de send en return jack schoon (laten) maken. Het wegvallen in de soundfile lijkt me geen buis, dat klinkt echt wel anders hoewel je nooit iets kan uitsluiten adhv een geluidsbestandje. Deze amps hebben een aantal zeer lastig verkrijgbare njm2147D opamps. Mocht je daar om verlegen zitten kan ik je helpen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9

    Standaard

    Heren, dank voor de hulp. Ik ben naar aanleiding van jullie tips gaan troubleshooten.

    1 send en return ff flink gebruiken en de schakelaars achterop heen en weren
    Geen resultaat

    2 in en output jack van de fx-loop schoongemaakt
    Geen resultaat

    3 kontaktreiniger op de volumepot waar wel eens een heel klein kraakje uit kwam
    Paf, problem solved!

    Natuurlijk tussendoor steeds netjes de amp gebleed met het oog op hartslagcontinuiteit
    Op termijn zal die pot wel vervangen moeten worden maar ik weet nu in ieder geval wat de boosdoener is!

    Nogmaals dank aan allen!

    @ vulva;
    Verschil is dattie bij mij doorlopend raar deed, warm of koud maakt niet uit. Hoop dat iemand je verder kan helpen!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Kijk, dat is was makkie dus en zo klonk het ook. Gratuliere
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top