Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 16 van 16
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Nu is die balanced wel een beetje een mythe in de fase draaier hoor. Vooral in dumble designs... Heb je ook dezelfde UF waarde voor de koppelcaps? Van de weerstanden? En in dumble designs zit daar vaak ook een trimpot om juist het signaal in onbalans te brengen voor harmonische content. Of die in de TR zit dat weet ik niet. Voor de gainstages maakt het niets uit omdat het opeenvolgend is.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    eindeloos kwartetten met buissies ......

    Dat fenomeen leverde me ooit 2 vaste klanten op die de boel naar de klote hielpen ,....en des-ondanks gewoon doorgaan met hun geklooi

  3. #13

    Standaard

    testen testen testen!!
    In m'n Marshall's vind ik de JJ's niet mooi klinken, hier vind ik de EHX geweldig in, maar in m'n Soldano klinken de JJ's weer veruit het beste.
    Het hangt dus niet alleen van je smaak af, maar ook hoe je versterker reageert op de buizen!
    Dit geld voor pre amp, maar ook voor eindtrap buizen, de Winged C (die toch als beste huidige productie buizen gelden) vind ik in de Soldano niet mooi klinken, veel te veel mid, terwijl de Sovtek 5881 weer geweldig klinken in deze amp, en dit vinden buizen puristen vaak één van de slechtst klinkende buizen.
    Zo zie je maar, veel uitproberen, en proberen te ontdekken wat jou versterker het beste pikt, en wat je zelf het mooiste vind!
    Amps: Soldano SLO 100, Marshall JCM800 2210 (1987)en JCM800 2203 (1981), Ceriatone 2555 (2010). Cabs: JCM800 G12T-75, V30. Gibson Les Paul '57 Goldtop VOS Customshop, Gibson Les Paul Classic Premium Plus, Fender 1979 Strat Hardtail, Fender American Standard Strat HSS 2012, Fender American Standard Tele 2011, Warmoth Strat Custom SSS, Ibanez RG7321

  4. #14

    Standaard

    Oke jongens, ik heb vandaag mijn eerste NOS buisje opgehaald. Een Philips miniwatt ECC83, althans, dat staat er op het doosje. Na inspectie van de buis kwam ik er al snel achter dat er geen 'miniwatt' op de buis staat maar slechts; Philips ECC83. Met de buis code ging ik even opzoek naar wat het dan zou kunnen zijn (code 1L2) en tot zover ik weet gaat het hier om; 2e week van December 1961 uit de Heerlen fabriek, ECC83 en deze buis is gelijk aan onder andere de Amperex Buggle boy.

    Oké, heel leuk allemaal, maar ik ben nu wel benieuwd hoe deze buis zich gaat verhouden tegen mijn huidige productie buizen die ik heb liggen. De test setup is;
    - Two Rock custom Reverb
    - 1x12 cabinet met Eminence Governor

    Ik heb de buizen alleen geprobeerd in V1 (clean kanaal) en V2 (wordt bij overdrive kanaal erbij toegevoegd) en alle mogelijke combinaties geprobeerd met de volgende buizen:
    - ECC83 Philips NOS
    - Tung sol ECC803 RI goldpin
    - Electro Harmonix 12ax7EH (7 jaar oud, deze zaten in de amp zelf)
    - JJ ECC83S

    test 1: V1: EHX V2: EHX (standaard setup)
    - zoals ik al eerder aangaf klinken de buizen een beetje doods, ik mis wat topend maar de hoge noten die eruit komen zijn wat schel. De buizen geven samen een behoorlijk donker geluid, maar donker kan alsnog schel zijn, niet erg smooth. Ruis niveau is gewoon erg laag, zijn stille buizen

    test 2 V1: Philips ECC83 V2: EHX
    WOW WOW WOW WOWOWOWOWOW, Dat was het eerste wat ik dacht. Het is natuurlijk even afwachten met nieuwe buizen die je hebt gekocht, gaan ze het doen, genoeg gain, of veel ruis? Nee hoor, deze buis gaf méér gain als de EHX buizen en was nogsteeds muisstil. De buis is iets helderder en de nootdefinitie is iets beter maar de hoge tonen zijn absoluut niet schel, de buis is ontzettend smooth en clean tonen zijn érg goed. Zelfs met de Tone helemaal open, kraak helder, weinig ruis en nogsteeds niet schel! Overdrive ook stuk verbeterd, en pakte de prettige eigenschappen van de Philips buis in V1 mee

    test 3 V1: JJ ECC83 V2: EHX
    JJ buizen staan bekend om de 'smooth' tonen, erg donker en goed klinkend voor weinig geld. Ruis gaf de buis iets meer als de rest, maar nog steeds erg stil. Maar in tegenstelling tot wat ik verwachte; donker en smooth, waren de buizen juist erg gedefinieerd, mede doordat de buis al een heel klein beetje overstuurde, op het clean kanaal! Opzich, een lekkere sound, maar hetzelfde als de EHX, de hoge noten waren een beetje schel ondanks dat het geen super heldere buis is. Overdrive was erg matig vond ik, óntzettend veel oversturing in vergelijkingen met de andere buizen die ik getest had, veel meer gain en daardoor ook schel

    Test 4: V1: Tung sol 12ax7 V2: Philips ECC83

    Oké, dit was een verrassing. Iedereen heeft het altijd over een ice picky buis bij de tung sol, veel hoog, helder, maar toch genoeg bas. Deze buis gaf in mijn amp alleen een véél smoother geluid, meer bas als bij de JJ, prettige hoge noten, absoluut een verrassing. Hij tipte niet aan de Philips maar ik vond de buis op het clean kanaal echt niet verkeerd. Ook deze buis had veel gain en brak al een beetje op wat in dit geval wél een prettig geluid opleverde. Overdrive kanaal was ook erg gaaf met de Philips buis, relatief weinig overdrive met de gain toch op 75% net als bij elke test. Erg prettig geluid.

    test 5 V1: JJ V2: Philips
    Clean laat ik hier achterwegen, die is hetzelfde als bij test 3. Ik verwachte nu een wat 'wolliger' overdrive, iets donkerder en meer definitie. Helaas pindakaas, in vergelijking met de vorige test was het ontzettend schel geworden. Wel heel donker geluid, maar hoge noten waren gewoon schel. Veel gain, dat wel! Misschien meer iets voor hard-rock en metal.

    Ik heb nog wat meer testjes gedaan, combinaties. Maar dit waren denk ik wel de belangrijkste. Mijn conclusie; Die philips buis die ik heb aangeschaft zijn denk ik de beste 15 euro ooit besteed. Helaas GAS ik nu wel keihard om nog meer NOS buizen uit te proberen. Samenvatting per buis;

    - JJ: gedefinieerd, iets donkerder dan de Tung-Sol maar wel een stuk scheller. Ontzettend veel gain en overstuurde al op het clean kanaal. Wel had deze buis het meeste ruis van de 4, maar nog steeds erg stil, de andere waren gewoon stiller.
    - EHX: De donkerste buis van allemaal, 7 jaar oud, weinig hoog, klinken een beetje doods. Wellicht komt dat door de leeftijd, ik heb ze niet gemeten met een buizenmeter.
    - Tung-Sol: mooie buis, genoeg gain, helder maar toch heel mooi smooth. Stevige bas, zeker de moeite waard om te proberen
    - Philips ECC83, in alle posities gewoon de beste. Super vol geluid. Niet donker maar ook niet super helder. Zelfs op het brug element en de tone helemaal open was het niet schel, super helder en gedefinieerd. Oversturing was super zacht, romig maar nog steeds genoeg punch om door de band mix te prikken (denk ik).

    Nu verder zoeken naar interessante buizen om te gaan proberen. Ik wilde RFT, Mullard en telefunken nog sowieso gaan proberen, dus jullie gaan van me horen.

    Weten jullie trouwens of Valvo/Philips/amperex buizen met de Blackburn (UK) code hetzelfde zijn als de befaamde Mullard's? Alleen dan met een ander logotje erop?

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Pas wel op met die Ebay partijen, een hoop wat wordt aangeboden is chinees vermomd als vintage, beetje zoals de Chinese Gibsuns. Nederlandse rommelmarkten zijn een stuk goedkoper en een safer bet.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #16

    Standaard

    gekocht van een particulier in Holland, inclusief mooi weggerot doosje met blakband en weggevaagde opdruk. Uiteraard, je kan natuurlijk eens je kop stoten, maar altijd even heel goed na gaan denken wanneer iets too good to be true is, meestal is het dan namelijk ook iets te goed om waar te zijn.

    Ach, ik ben er erg gelukkig mee met deze buis!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top