Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1

    Standaard Vraag voor de echte tone purist (buizen)

    Ik heb een vraag voor de échte tone purist. Ik ben momenteel zeer trotse eigenaar van een Two-Rock custom Reverb (1/100, eerste oplage). Uit de user manual haal ik het volgende wat betreft de buizen:

    V1- 12AX7, Rhythm channel
    V2- 12AX7, Lead Channel
    V3- 5751/12AT7, Reverb Driver
    V4- 12AX7, Reverb/effects
    V5- 12AX7. Phase Inverter
    V6,V7- 6L6GC, Output

    V6 en V7 zitten bij 6l6 Winged C buizen in. Zo te lezen een van de betere/beste 6l6 buizen die te verkrijgen zijn. Waar het mij omgaat is de voorversterker die er momenteel zo uit ziet:

    V1 - EHX 12ax7
    V2 - EHX 12ax7
    V3 - Philips ECG 12AT7
    V4 - EHX 12ax7
    V5 - Jan philips 5751

    Daarnaast heb ik nog zelf liggen: 2x Sovtek 12ax7, 1x JJ 12ax7 en 1x tungsol 12ax7 goldpin.

    Een vraag die bij mij naar boven komt is de V5 positie waar nu een 5751 in zit (70% van de gain die een 12ax7 levert). Mijn amp heeft niet heel veel 'punch', kan dat met de phase draaier te maken hebben?

    Ik weet dat ik natuurlijk eindeloos kan proberen met alle buizen te experimenteren, daar ben ik ook druk mee bezig, maar ik hoor graag van jullie wat voor voorkeur jullie hebben om vervolgens dat uit te proberen.

    overigens; voorstellen voor andere buizen zijn ook meer als welkom, een amp zoals deze verdient een goede buis naar mijn mening.

  2. #2

    Standaard

    Niemand ervaring met preamp buizen? Hoeft natuurlijk niet precies een Two-Rock te zijn. Maar zijn er meningen over 12ax7's? Welke waar? NOS, huidige productie? Ik nijg naar NOS buizen in V1 en de phase inverter omdat ze echt beter schijnen te zijn. Voor een amp als deze wil ik absoluut niet een paar tientjes besparen op de preamp.

    - GE 12ax7WA
    - Mullard 12ax7 (NOS, not the reissue)
    - Philips miniwatt ECC83
    - Telefunken ECC83 (are they any good?)
    - Valvo ECC83
    - Amperex ECC83
    - Sylvanias ECC83
    - RFT ECC83
    - Siemens ECC83
    - RCA 12ax7

    Ik zie door de bomen het bos niet meer, vooral omdat veel merken voor elkaar ook nog eens produceerde. Iemand die verschillen tussen de buizen kan aangeven? Strakker/donkerder/helder/veel hoog/etc

  3. #3

    Standaard

    Koop er van elk één of twee en testen maar ! Verschillen zijn er absoluut. Maar dat is natuurlijk ook weer smaak en daarover valt niet te twisten. Have fun !

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    Genoeg moois te krijgen hoor, ebay is your friend.
    Maar ik zou willen zeggen: net als bij gitaren zijn er wel globale verschillen per merk, maar ook wel weer per productiemethode/jaar en dan zijn er altijd weer verschillen tussen individuele buisjes. Dus het net zoiets als vragen: is een Gibson Les Paul Traditional nou beter dan een PRS Custom?

    Overigens, een beetje minder gain op je fasedraaier doet wel iets qua punch, maar zou niet zo'n groot verschil moeten zijn. Je kan natuurlijk altijd eens iets anders proberen, maar ik zou eerder gaan twijfelen over de leeftijd van de eindbuizen of de afstelling ervan als je punch mist.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Mijn voorkeur gaat negen van de tien keer uit naar JJ buizen. Vetter dan EHX en, vind ik, meer punch. Die EHX buizen zijn wat grittiger en pinniger, vind ik. Wil je een wat meer heldere voorversterkerbuis, kijk dan bijvoorbeeld eens naar Sovtek, of TAD, die geven mijns inziens ook echt wat meer druk dan EHX buizen. En probeer inderdaad 's een 12AX7/ECC83 in de V5. Baadt het niet, dan schaadt het ook niet.

    Verder wat prsguy ook al aangeeft, gewoon van alles proberen. Het is 1) leuk en 2) het geeft veel voldoening, gezien voorversterkerbuizen best veel doen met je geluid en zelfs een heel klein beetje met het karakter van je versterker.

  6. #6

    Standaard

    Dat wordt zo te horen inderdaad gewoon kopen en 'hopen' haha. Het is inderdaad heel erg leuk, maar helaas NOS buizen kunnen aardig in de papieren lopen. Aan de andere kant, je kan ze voor bijna het zelfde bedrag wel weer verkopen.

    De eindbuizen zijn Winged C van +- 1 maand oud, goede buizen, prima leeftijd. Ik zoek het het echt in mijn preamp.

    Brum, geef jij de voorkeur aan JJ ECC83 of JJ ECC803 (long plates geloof ik?)

    Ik wilde aan NOS buizen proberen: Philips Miniwatt ECC83, Mullard 12ax7 (de engelse, met B codes), GE 12ax7WA en wie weet nog wat andere Hollandse buizen, schijnen geweldig goed te zijn (amperex en Mullard Holland etc)

    Ik ga zeker mijn bevindingen weer posten met de onderlinge verschillen, misschien zelfs een shootout met opname, even kijken hoeveel tijd ik er voor ga hebben

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Probeer eens een goede geteste Tung Sol in v1... ze kunnen ietsje brommen op hogere gain settings, maar ik vind ze muzikaler dan een JJ. Voor v2 kun je een JJ doen om het hoog wat te temmen. Wat wel lekker werkt in een dumble design.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ik heb naar enorm lang R&D (ander woord voor internetten) 2 JJ's gekocht bij Tone Factory voor mijn mooie Marble Blue Box. Na een maand of 2 hielden het ding er mee op. Niks te zien. Uiteindelijk 2 telefunkens die uit een vooroorlogse radio kwamen er in gezet en het zingt weer als een nachtegaaltje.
    Verder geen zinnige bijdrage behalve de tip dat R&D op internet vooral leuk is als je er wat te drinken bij hebt.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Ik installeer al een jaar of 4-5 alleen maar JJ's in amps: nog nooit uitval gehad. Ik heb testjes gedaan met JAN 5751, Tuns Sol, etc, maar kom eigenlijk altijd weer terug op JJ ECC83S's.
    Laatst gewijzigd door HaroldA; 6 december 2013 om 14:08

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dikkiedik Bekijk bericht
    Brum, geef jij de voorkeur aan JJ ECC83 of JJ ECC803 (long plates geloof ik?)
    JJ ECC83S. Da's gewoon een prima, betrouwbare buis en klinkt als een klok. Zoals eerder geopperd, ze temperen het laag wel een beetje. Als je dat niet wilt zou ik zeker gaan combineren. Da's wat ik ook doe in mijn versterker. Voor de buis van je fasedraaier zou je een JJECC83S Balanced kunnen proberen. De gebalanceerde buisjes van TAD doen het in die positie ook erg goed is mijn ervaring. Groove Tubes ook, maar dan betaal je erg veel voor feitelijk gerelabelde buisjes.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top