Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1

    Standaard Pick-Up switch vervangen door Draaiknop??

    Hallo

    Misschien een rare vraag....

    Is het mogelijk om een driewegswitch te vervangen door een draaiknop?
    Bedoeling is om de 2 pickups traploos te blenden.
    Dus in de uiterste klokwijs-stand de nek-pickup en in de uiterste tegenklokwijs-stand de brug-pickup...
    en alles daartussen een traploze overgang van de 1 naar de andere waarbij de middenste stand de verdeling 50-50 is...

    indien mogelijk, hoe zou je dat moeten schakelen?

    alvast bedankt

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Tuurlijk kan dat. Gebeurt standaard bij o.a. bepaalde basgitaren.
    Zoek maar eens op 2 pickups blend wiring:

    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3

    Standaard

    Hoe bepaal ik of ik een 250 of 500 k-Ohm nodig heb?

    http://www.stewmac.com/?PCR=1%3A100%...=&currencyid=7

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    dat is smaak. Ik zou altijd gaan voor een 500k, omdat je van 500k een 250k kan maken, maar niet andersom.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    rare vraag misschien, maar is er ook een drie weg schakelaar beschikbaar in de vorm van een pot? dus bv schakeling 1 en 3 is een pickup en in het midden kan je draaien om gewenste menging te krijgen? Zoiets zou ik wel graag willen uitproberen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muffstuff Bekijk bericht
    rare vraag misschien, maar is er ook een drie weg schakelaar beschikbaar in de vorm van een pot? dus bv schakeling 1 en 3 is een pickup en in het midden kan je draaien om gewenste menging te krijgen? Zoiets zou ik wel graag willen uitproberen.
    Dat is toch gewoon het bovenstaande plaatje? Mixen van links naar rechts zogezegd.

    Wat Orpheo al aangaf van het aanpassen van de pot van 500K naar 250K: Ik zou gelijk 2 weerstanden van 220K of 270K meebestellen, aangezien ze geen ruk kosten.
    147-c Guitars

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Dat is toch gewoon het bovenstaande plaatje? Mixen van links naar rechts zogezegd.

    Wat Orpheo al aangaf van het aanpassen van de pot van 500K naar 250K: Ik zou gelijk 2 weerstanden van 220K of 270K meebestellen, aangezien ze geen ruk kosten.
    Niet helemaal. Tuurlijk kan je met een blend pot ook een situatie creeren dat naar rechts draaien pickup 1, links draaien pickup 2, ergens in het midden beiden. Maar wat ik bedoel een les paul treble/rythm switch waarbij je ook nog aan de switch kan draaien Dit heetf als voordeel dat je snel kan swicthen naar pickup 1 of pickup 2, of hem in het midden switched en waarbij het dan niet 50%/50 % is maar hoe die switch gedraaid staat. Als je thuis staat heb je natuurlijk tijd zat om te kutten met je controlls, maar als je midden in een nummer snel wil switchen is zoiets wel makkelijker.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    oh. dat. ja dat bestaat maar die dingen worden alleen gemaakt in opdracht van Gibson, voor Gibson. En dan niet eens als stereo pot maar alleen als mono. Wat is er zo moeilijk aan draaien aan je pots? Misschien ben ik gewoon vergroeid met mijn Les Paul(s), maar ik heb er echt geen moeite mee.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    oh. dat. ja dat bestaat maar die dingen worden alleen gemaakt in opdracht van Gibson, voor Gibson. En dan niet eens als stereo pot maar alleen als mono. Wat is er zo moeilijk aan draaien aan je pots? Misschien ben ik gewoon vergroeid met mijn Les Paul(s), maar ik heb er echt geen moeite mee.
    Het was meer even een ingeving Leek me wel handig, een 3 weg switch, waarbij in het midden de blend niet 50/50 is maar hoe de knop van de 3 weg switch gedraaid is.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Ik mis vast iets, want met een "gewone" (stereo) selector roterend gaat dat toch prima lukken.

    Ik zie dat je tegenwoordig ook zelf het aantal stappen en maak/breek kunt samenstellen,
    dan kun je toch eigenlijk iedere mogelijk denkbare combi's uitvoeren ?

    http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=432

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top