Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 50

Discussie: Sleurhutgitaar

  1. #1

    Standaard Sleurhutgitaar

    Een sleurhutgitaar.
    Toch een beetje op leeftijd gekomen en dan ga je langzaam denken aan een caravannetje te kopen. Dus dat is wel erg luxe met wat we tot nu toe altijd met het tentje hebben gedaan. Omdat alles in de auto moest passen: tent, steeds betere stoelen, boeken, e.d. is op een gegeven moment ook de gitaar niet meer meegenomen. In plaats daarvan dan maar wat muziekpapier om wat ideetjes op te schrijven. Ook altijd leuk, want je moet dus altijd extra inspannen om dat voor elkaar te krijgen. Ach ja.
    Een caravannetje aanschaffen dan maar. Van de ene kant niet leuk, want dan kan ik niet meer met mijn Audi A3 sportback 1.8 zo heel snel over de buitenlandse wegen scheuren. Toch ter plekke heb ik dan toch, hoop ik, meer plezier van een caravan.
    Een caravannetje betekent toch wat meer ruimte En dus: gitaarrrr!
    Omdat ik geen zin heb een van mijn goede gitaren mee te nemen en daar ook te weinig plek voor is in de beoogde caravan, zoek ik naar een travel gitaartje. Immers, het moet ook geen sta-in-de-weg worden in het caravannetje. Hij zou eigenlijk in ergens in een hoekje moeten passen.
    Een travel gitaartje, maar dan wel met nylon snaren, denk ik. Ik ben toch wat meer een klassiek gitarist, en ik heb soms wat te dikke vingers voor sommige steel string gitaren.
    Wat betreft classic travel gitaren kom je op internet diverse modellen tegen en geprobeerd te beoordelen via YouTube. Zoals:
    - Martin backpacker classical guitar. Typisch geluidje, ietsje luitachtig. Weinig laag, denk ik. Toch leuk.
    - Washburn Rover RO 020. Lijkt een beetje dof in de hoogte.
    - Blackbird Rider Nylon String. Lelijk, carbon, erg duur, maar o zo interessant.
    - en nog veel meer

    Op zich wil ik hier niet al te veel geld aan uitgeven. Of het zou ook interessant voor mijn huisstudiootje moeten zijn.

    Heeft iemand enige ervaring?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Is dit dan wat.

    Kost bijna niks. je kan met koptelefoon of met versterkertje spelen. kan helemaal uit elkaar en verkrijgbaar met stalen of nijlon snaren natuurlijk geen top maar wel leuk.





    Met vr gr
    Han

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Dit lijkt een beetje op de yamaha silent guitar die ik wel kan aanraden. Die heb in een nylon-en steelstringversie. (Heb zelf steelstring).

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    Dit lijkt een beetje op de yamaha silent guitar die ik dan wel kan aanraden. Die bestaat in een nylon-en steelstringversie. (Heb zelf steelstring).

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Ik heb hetzelfde. Ik heb de backpacker gehad en gauw weer verkocht. Dat was het niet. Ukulele gaat altijd mee en sinds afgelopen jaar ook de guitalele van yamaha. Prima vervanger voor een gitaar. Kost weinig en klinkt prima. Als ik de guitalele niet had nam ik gewoon een lowbudget spaanse gitaar mee. Die kan je gerust onder de bank of onder de tafel gooien tijdens het rijden.

  6. #6
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Ik probeerde laatst de Taylor GS Mini, vond ik erg goed klinken. Ja niet supergoedkoop, maar wel echt fijn klinkend:

    http://www.youtube.com/watch?v=a_uakxZCMyw

  7. #7

    Standaard

    Vandaag dus een sleurhut besteld. En natuurlijk maar eens serieus gaan kijken wat voor plek er zou zijn voor een gitaartje. Dat valt dan vies tegen.
    Motorhan, Denis, het gaat me er niet om dat deze geheel silent is. Natuurlijk moet ik geen groot volume hebben, maar ik heb ook weer geen zin om met een koptelefoon op te gaan spelen. Trouwens wij belde afgelopen week naar onze Franse vrienden om te vertellen dat we een caravannetje gingen kopen en er werd direct geroepen: prendre ta guitare. Dan wordt zo’n silent guitar immers niks. Er mag wel een beetje geluid uit komen.
    Misschien is het guitalele-idee van Erik ook wel wat. Maar eens verder gaan bekijken.
    Laurent, die Taylor GS Mini klinkt echt schitterend! Maar echt mini – zoals ik dat voor ogen heb – is deze ook weer niet. Prijs valt we mee, denk ik. Maar zijn klankkast is gewoon veel te groot. Trouwens, ik wilde voor een nylonsnarige gaan!
    En natuurlijk heb ik nog wel ergens een oude rammelgitaar liggen, een Suzuki. Maar veel te groot.

    Zoals ik zei, heb ik vanmiddag serieus gekeken naar een opbergplekje voor een gitaartje. En dat viel best wel tegen. Daar is een kleine caravan immers niet voor ingericht. Ja, je hebt een hoop kastjes, maar ja…
    Vandaar dat ik zoek naar een gitaartje met een ondiepe en smalle kast. En dus leken mij Martin Backpacker classical en Washburn Rover RO 20 als model erg interessant.
    Erik, jij hebt een Backpacker gehad.
    - Was dat een steel of nylon?
    - En waarom was het dat niet? Deze gitaar heeft wel een aparte klank. En dat vind ik dan weer niet zo erg. Alleen heb ik mijn bedenkingen over het “laag”, maar dan ga ik alleen uit van een youtube-filmpje. Zoals dat voor mijn gevoel de Washburn nogal dof klinkt. Je moet ze immers toch in het echt bespelen en dus horen.

    Bij de plaatselijke muziekboer zag ik afgelopen week ’s avonds een Hudson Travel in de etalage staan. Dit is een beetje hetzelfde model als de Washburn, maar ik kon niet eens zien of deze nylon of steel was. Als ik nog eens tijd heb, moet ik daar nog eens binnenwippen.
    Tsja, had ik maar een flinke lange dubbelasser moeten kopen, had ik mijn hele gitaararsenaal mee kunnen nemen. Oh ja, dan nog even een auto die deze kan trekken.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Een Eko studio L. Geen nylon, maar vreselijk leuk gitaartje met een verrassende klank, meestal zo rond de 75 op MP. Lekker klein, je kan de hals er evt. vanaf halen.. En nog vintage ook! Een Italiaan in Frankrijk..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  9. #9

    Standaard

    Nee Rizz, die klankkast is veels te groot!
    Toch op zoek naar een sterk afgeslankte vorm. Het liefst zou ik zelf een gitaartje bouwen, maar dat kost te veel tijd. Immers eerst zoeken naar een geschikt model. Daarna minstens 3 keer bouwen om een goed resultaat te bereiken. O, wat zou ik daar trouwens veel zin in hebben. maar niet praktisch. Werken: brengt geld op, is leuk, en soms ook niet leuk, maar kost o zo veel tijd.
    Dus zoeken.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht
    Ik probeerde laatst de Taylor GS Mini, vond ik erg goed klinken. Ja niet supergoedkoop, maar wel echt fijn klinkend:

    http://www.youtube.com/watch?v=a_uakxZCMyw
    Het ding heeft dan weliswaar niet het formaat waar de TS naar op zoek is, maar het ding klinkt in ieder geval behoorlijk goed en ze is nog spatzuiver ook! Vooral dat laatste is iets waar het nog wel eens aan wilt ontbreken. Ik vind het een verrassend leuke gitaar!

    Maar ja, als je op reis gaat en je wilt iets dat amper ruimte in beslag neemt, tóch een beetje fatsoenlijk speelt en klinkt en ook nog eens voldoende volume produceert om mee te kunnen doen met je Frans talige vriendjes rond een 'vaak behoorlijk hard klinkend' knapperend kamp- of haardvuurtje, dan zul je toch echt ergens consessies moeten doen. Ik heb er weliswaar geen studie van gemaakt, maar ik ben nog nooit een gitaar tegengekomen die over alle bovengenoemde eigenschappen beschikte.
    Ik zou in dat geval dan toch liever de opblaasboot thuislaten en voor een gitaar als de Taylor GS Mini gaan.

    Ik heb overigens nog niet naar de prijs gekeken. Ik kan me echter voorstellen dat dat voor mij een belangrijker reden zou kunnen zijn om voor iets anders te gaan, onder voorbehoud dat alle eerder genoemde eigenschappen ook van toepassing zijn op het alternatief. Ik vroeg me trouwens ook af hoeveel kleiner de GS Mini nu eigenlijk is als je het zou vergelijken met een OOO modelletje.

    Ik moet ineens denken aan mijn (helaas onbespeelbaar geworden) Kalamazoo Sportmodel uit 1936. Zonder gekheid. Dat ding is echt klein (het was een studentengitaartje van het ondermerk van Gibson - overigens wel in de Gibson fabriek gemaakt) en het kreng was gemaakt van eerste klas materiaal. Hout was toen nog makkelijk verkrijgbaar en goedkoop. Het is het kleine zusje van de gitaar waar Robert Johnson beroemd mee is geworden. Zoals jullie weten bestaan er slechts twee foto's van deze blues legende. Op één daarvan zie je hem met de Kalamazoo. Mijn Sportmodel (ja sorry, zo heet ie echt) is in alle opzichten identiek aan de gitaar van Robert Johnson, maar dan letterlijk een maat kleiner. Alsof het een schaalmodelletje is van haar grote broer.
    Je schiet er natuurlijk maar weinig mee op, maar dit zou wel de PERFECTE gitaar zijn voor wat de TS zoekt. En wie weet, heel misschien is er wel iets dergelijks te vinden.

    Hieronder een foto van een exemplaar van mijn Kalamazoo Sportmodel uit 1936 die de tand des tijds WEL heeft doorstaan.



    Ooh wat zou ik dat ding graag in een goede staat willen hebben. Misschien niet zo heel duidelijk op de foto, maar geloof me, ze is ECHT klein! En ze heeft een heerlijk geprononceerd V-vormig halsje (maar dat terzijde).
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top