Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1

    Standaard Nieuwe Marshall versterker, welke?

    Beste gitaristen,

    Even geleden opende ik al een topic over de nieuwe versterkerkeuze voor mijn broer. Hij is het type slaggitarist en heeft inmiddels een Fender Super-Sonic 60W gekocht.
    Nu is het bij mij ook gaan kriebelen, ik wil weer eens een andere sound. Ik speel nu op een Vetta HD. Opzich een prima geluid, maar ik mis de echte "wauw" factor.
    Ik ben meer op zoek naar versterker met een klassieke, altijd bruikbare, lekkere vette rocktone. Van oudsher speelde ik altijd over Marshall, en dat is het type geluid wat goed bij mijn stijl past ( Guns 'n Roses/ Van Halen, Toto, Gary Moore, Joe Satriani enz. )
    Ik heb mij geprobeerd in te lezen in alle verschillende Marshall's die er zijn, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn signatures van Slash en Satriani, maar ook heel veel algemene modellen. Ik ben er al achter dat de JCM900 wat minder bekend staat, evenals de JCM 2000 TSL serie. De JCM2000 DSL schijnt dan wel heel goed te zijn, maar deze lijkt overal uitverkocht. Ik zie dan wel weer een variant, een DSL100H o.i.d., maar deze is dan weer een stukkie goedkoper.
    Met andere woorden, het overzicht is zoek. JVM? JTM? Geen idee. Kunnen jullie mij helpen met wat uitleg over de keuzes? Wat zijn echt goede amps? Welke is zijn geld niet waard? Welke staan goed bekend? Welke minder? Ik besef dat een groot deel persoonlijke smaak is, maar wellicht zijn er wel lijnen aan te geven.
    Ik wil graag een nieuw exemplaar, dus 2ehands is op dit moment niet relevant. Misschien later als ik een specifieke zoek. Ik heb voorkeur voor buizen.

    Ik treed op in middelgrote zaaltjes, dus 50 Watt zou moeten volstaan. Ik heb 2 4x12 Cabs, waaronden een JCM900 en een custom made Line6. Ik speel over een PRS Custom 22 en Musicman Luke.

    Overigens speelt geld een ondergeschikte rol, tenzij het te gek wordt ( meer dan 2500 euro ).

    Alvast dank, mocht er meer informatie nodig zijn voor een goed advies plemp ik het direct neer.

  2. #2

    Standaard

    DSL is mooi, JVM ook. Geen van beide gehad, maar dat schijnen goede te zijn. Toto? Ik zou een JVM proberen te kopen, waardevast (gebruikt) en klinkt goed, iig enkele kanalen/modes. Of natuurlijk een JCM800, maar die is vrij beperkt.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Voor dat budget zou ik echt een bogner kopen.
    Misschien is deze wat voor je, Steve Lukather gebruikt deze set ook:

    http://www.marktplaats.nl/a/muziek-e...reviousPage=lr

    Als ik jouw budget had, zou ik deze zonder risico kopen ! Heerlijke amp.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 februari 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    4.901

    Standaard

    Wat Arjan zegt.. Met zo'n budget een Marshall kopen, is kiezen voor een golf terwijl je een audi kunt hebben.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Iets genuanceerder, je zou ook kunnen kijken naar iets anders dan Marshall, met jouw budget. De vergelijking maken met een Golf en een Audi is alleen kijken naar de prijs, terwijl ik toch nog steeds erg veel Marshalls zie bij de grote artiesten.

    De huidige DSL's die je aanhaalt, dat zijn niet dezelfde DSL's als de oudere, goed bekend staande DSL, waarmee ik niet wil zeggen dat ie slechter is. De huidige DSL is van Aziatische makelij, in tegenstelling tot de oudere versie (die niet meer gemaakt wordt, geloof ik), die nog in de UK werd gemaakt. De DSL zou voor jou wel 's een hele goeie keuze kunnen zijn en overlapt eigenlijk wel zo'n beetje alle artiesten die je opnoemt.

    Je haalt o.a. Joe Satriani aan en die heeft momenteel een signature Marshall JVM, wat nu zo ongeveer het vlaggenschip is van Marshall. Zou ik ook zeker naar kijken als ik jou was.

    Wat je zeker niet over het hoofd mag zien, koop een goed cabinet, in het geval het een top mag worden. De huidige standaard cabs van Marshall zijn niet echt om over naar huis te schrijven. Ons eigen Kool & Elfring, of Bogner of iets dergelijks in die prijsklasse zou binnen je budget moet kunnen, zeker tweedehands. DSL top tweedehands en je zit ruim binnen je budget. Persoonlijk zou ik sowieso niet gauw nieuw kopen, gezien echt vrijwel alle smaken tweedehands te verkrijgen zijn.

  6. #6

    Standaard

    Bedankt voor de reacties.

    Ik probeer met het budget aan te geven dat het bij mij geen doorslaggevende factor is als een Joe Satriani signature van 1800 euro vele malen beter zou zijn dan een DSL 50 van 1000 euro. Ik zou mijn keuze dan niet laten afhangen van het verschil in prijs. Dat wil niet zeggen dat het mij geen moer interesseert en perse die 2500 uit moet geven. Het Marshall geluid heeft mij altijd wel kunnen bekoren en zou min of meer een "veilige" keuze zijn. Vandaar dat ik mij daar op orienteer...

    Ik vroeg me echter af wat het verschil is tussen al die types en of er daadwerkelijk zoveel verschil in zit.
    Als ik alle andere merken erbij zou moeten nemen zou ik helemaal geen idee meer hebben wat nu een goede amp is. Ik moet een bepaalde richting hebben waarvan de basis mij aanspreekt, de rest zal meer een kwestie van proberen zijn.

    Ik begrijp wel dat een Bogner met een nieuwprijs van 3700 euro uiteraard beter zou zijn, maar ik vraag me af of die meerwaarde eruit komt t.o. een Marshall van pak m beet 1300 euro. Ik kan aardig spelen, maar ben geen Steve Vai.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Iets genuanceerder, je zou ook kunnen kijken naar iets anders dan Marshall, met jouw budget. De vergelijking maken met een Golf en een Audi is alleen kijken naar de prijs, terwijl ik toch nog steeds erg veel Marshalls zie bij de grote artiesten.

    De huidige DSL's die je aanhaalt, dat zijn niet dezelfde DSL's als de oudere, goed bekend staande DSL, waarmee ik niet wil zeggen dat ie slechter is. De huidige DSL is van Aziatische makelij, in tegenstelling tot de oudere versie (die niet meer gemaakt wordt, geloof ik), die nog in de UK werd gemaakt. De DSL zou voor jou wel 's een hele goeie keuze kunnen zijn en overlapt eigenlijk wel zo'n beetje alle artiesten die je opnoemt.

    Je haalt o.a. Joe Satriani aan en die heeft momenteel een signature Marshall JVM, wat nu zo ongeveer het vlaggenschip is van Marshall. Zou ik ook zeker naar kijken als ik jou was.

    Wat je zeker niet over het hoofd mag zien, koop een goed cabinet, in het geval het een top mag worden. De huidige standaard cabs van Marshall zijn niet echt om over naar huis te schrijven. Ons eigen Kool & Elfring, of Bogner of iets dergelijks in die prijsklasse zou binnen je budget moet kunnen, zeker tweedehands. DSL top tweedehands en je zit ruim binnen je budget. Persoonlijk zou ik sowieso niet gauw nieuw kopen, gezien echt vrijwel alle smaken tweedehands te verkrijgen zijn.
    Oke, dat klinkt als een goed advies.
    Ik dacht al dat er verschil moest zitten tussen de oude DSL serie en de nieuwe. Die oude heeft veel positieve kritieken, maar is nergens meer nieuw te krijgen. Dat ie niet meer gemaakt wordt verklaart een hoop.
    Ik begrijp dat de JVM-serie dus het beste is wat Marshall te bieden heeft. Dan lijkt het mij goed dat ik mij daarop ga orienteren.
    Voor die prijs zijn er ook tig andere merken, maar ik heb geen idee wat de eigenschappen zijn van een Engl, H&K, Koch, Diezel, Mesa enz. In het vorige topic kreeg ik vooral het advies "proberen." Uiteraard is dat ook het beste, maar ten eerste heb ik daar de tijd niet voor en ten tweede geen zin in om het land door te rijden naar waar de specifieke amps staan.

    Wellicht toch ook goed om maar eens tweedehands rond te kijken, maar gezien mijn geringe kennis van buizentops en bijbehorend onderhoud misschien ook niet heel verstandig om zomaar wat van MP te trekken.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chieltje Bekijk bericht
    Ik begrijp wel dat een Bogner met een nieuwprijs van 3700 euro uiteraard beter zou zijn, maar ik vraag me af of die meerwaarde eruit komt t.o. een Marshall van pak m beet 1300 euro. Ik kan aardig spelen, maar ben geen Steve Vai.
    En in dat geval kun je je afvragen of die Bogner überhaupt beter is, precies om de reden die je noemt. Behalve dan hoever je talenten reiken, dat zou er niet toe moeten doen eigenlijk, want doet niks af aan wat je zoekt qua geluid.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chieltje Bekijk bericht
    Dan lijkt het mij goed dat ik mij daarop ga orienteren.
    Voor die prijs zijn er ook tig andere merken, maar ik heb geen idee wat de eigenschappen zijn van een Engl, H&K, Koch, Diezel, Mesa enz. In het vorige topic kreeg ik vooral het advies "proberen." Uiteraard is dat ook het beste, maar ten eerste heb ik daar de tijd niet voor en ten tweede geen zin in om het land door te rijden naar waar de specifieke amps staan.
    Hier ga je, met alle respect, geen stap verder mee komen. Natuurlijk kunnen mensen merken opnoemen en waarom ze een bepaalde versterker aanraden, maar als je daarna er niet zelf achteraan gaat om zelf te testen of het ook werkelijk wat voor je is, dan beperk je je wel heel erg en ga je bovendien af op de smaak van iemand anders en niet jouw smaak. Om maar niet te spreken over je eigen manier van spelen. Misschien speelt Slash op een JCM800 of zo, maar mijn manier van spelen zou zomaar 's helemaal geen goeie match kunnen zijn met een JCM800, bij wijze van. Daarom, neem de adviezen mee en ga er dan op uit om te kijken of het werkelijk wat voor je is.

    Klakkeloos aannemen wat je leest is helaas wel een beetje iets van de huidige internetmaatschappij...
    Laatst gewijzigd door Brum; 18 november 2013 om 14:00

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ter info, de Bogner XTC 101b is gebaseerd op de oudere marshalls en heeft gewoon een heel fijn mid bereik in de voicing. Marshall on steroids en ik vind ze stuk voor stuk beter klinken dan elke andere Marshall JVM, JCM of oudere plexi. Veel veelzijdiger ook. Nieuwprijs bijna 4000 euro, tweedehands voor rond de 2500 euro. Ik zou het ritje naar Zaandam ervoor over hebben als ik het budget wat jij noemt beschikbaar zou hebben, zeker omdat het een complete set is, 1 op 1 passend (bogner top, bogner kast).

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2010
    Locatie
    sirjansland
    Berichten
    1.553

    Standaard

    marshall JVM satriani editie:


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top