Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2002
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    3.163

    Standaard Bright cap JCM800 verwijderen: review

    Ik heb sinds ongeveer een jaar een JCM800 2203 (reissue).
    De amp is behoorlijk fel/bright. Werkt prima in bandsetting en klinkt ook goed, maar ik heb de treble en presence bijna op 0 staan.
    Vrij extreme settings dus.
    Ik zag op een paar amerikaanse fora dat men nogal eens de bright cap verwijdert om de amp wat minder hoog te geven.
    Het gaat om het weerstandje achter op de preamp volumepot.

    Ik vond het de moeite waard om even te proberen, dus afgelopen weekend het weerstandje losgehaald.
    Is makkelijk te doen: gewoon 1 pootje losknippen.

    Het verschil is inderdaad duidelijk te horen. De amp krijgt behoorlijk wat minder hoge tonen en klink daardoor ronder/minder in your face zeg maar.
    Naar mijn mening veranderde het echter teveel aan het karakter van de amp. Het was een beetje "het kind met het badwater weggooien". Naast het drastisch verminderen van de hoge tonen, leek het ook wel of het karakter van de amp wat was veranderd. Minder strak, minder bite (uiteraard door meer afgerond karakter) maar dit is juist de kracht van deze versterker, meer aanwezig laag. Het leek of het high input kanaal wat van het karakter van het low input kanaal had meegekregen. Voor mij een ongewenste ontwikkeling. De versterker klonk nu echt te tam.
    De low input was ook veranderd: deze was een behoorlijk stuk doffer geworden en ging nu echt "muffled" klinken.

    Al met al voor mij geen verbetering van de amp, dus snel de bright cap weer vastgesoldeerd. Is allemaal heel makkelijk te doen. Ik ben verder geen techneut, dus voor andere JCM800 eigenaars best te overwegen als je eens wil experimenteren met je sound.

    De amp gaat bij mij voorlopig weer op de extreme settings. Wellicht komt er op termijn een G12-65 speaker die de boel wat afrondt.

    NB: gitaar waar ik mee speel is een LP custom. Redelijk warme gitaar. Wellicht dat de bright cap mod wel voor mensen werkt die een gitaar met single coils hebben of een gitaar die aan de schelle kant is.

    Hopelij heeft iemand wat aan deze info.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Kan je de weerstand niet vervangen door een trimpotje?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 februari 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    4.901

    Standaard

    Een bright cap die een weerstand is? Das apart.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Die G12-65's zijn ook precies om jouw redenen voor velen DE combinatie met een JCM800 2203. Zou voor jou wel 's de oplossing kunnen zijn.

    Grappig ook het verschil tussen de 2203 en de 2210, die ik heb. Ik ervaar die van mij helemaal niet als fel of bright. Zowel de presence als de treble knop heb ik op 6 staan en afhankelijk van welke gitaar heb ik de presence knop ook nog wel 's op 7 staan. En dan gebruik ik nog V30's ook. Ik geloof dat ik, aan de hand van jouw verhaal, weer weet waarom ik JCM800's zo van die krasbakken vond. Sowieso hield ik toen meer van een donker geluid, maar ik denk dat het destijds ook een 2203 betrof, wat ik me zo niet meer voor de geest kan halen. Jaren later was het met de 2210 wel ineens bingo, hoe het kan verkeren.

    Eventueel ook 's andere voorversterkerbuisjes proberen? Ik ervaar JJ's altijd als iets donkerder, minder fel, maar ook strakker. Zou misschien ook nog wel 's goed voor je kunnen werken.

  5. #5

    Standaard

    Het is geen weerstand maar een condensator.
    Je kunt een trimpot (probeer eens 10k of 100k) ermee in serie zetten zodat je de invloed van die bright cap kan regelen.
    CLAUS zoekt optredens! (onkostenvergoeding is voldoende)
    http://www.clausmusic.nl
    http://www.facebook.com/Clausmusic

  6. #6
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Ik wil wedden, dat dat "weerstandje" een condensatortje is...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Zoals hij zegt is hij geen techneut :P maar idd het is een bright cap staat voor capacitor wat dus condensator is ipv weerstand.
    De condensator laat de hoge frequenties langs je gainpotmeter gaan waardoor dit dus niet gereduceerd wordt met je gain. Wanneer je de gain voluit draait haalt de condensator dus niks uit omdat dan via beide wegen je signaal even hard is. Wanneer je de gainpot halverwege zet wordt dus het hoog nog steeds volledig doorgestuurd terwijl de frequenties onder het kantelpunt van de condensator worden gehalveerd door je potmeter.
    Misschien verder niet interessant voor je om te weten, maar mocht je het willen weten is dit heel basic de werking van de bright cap uitgelegd. Het klopt dus inderdaad dat de versterker wat minder strak aan kan gaan voelen. Dit doet hij ook met de gain voluit, overigens ook de reden dat je meer laag bijkrijgt met hogere gainstanden.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2002
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    3.163

    Standaard

    Een condensatortje, klopt. Erg belangrijk is het verder niet. Het is duidelijk waarom het precies gaat (verder zit er niet zoveel op de achterkant van de preamp pot, wel?).

    Inhoudelijk: ja, er zou een andere condensator op kunnen, of zelfs een variabele dmv een trimpot. Ik had ook al zoiets gelezen. Maar dit gaat me wat te ver. De sound is voor de rest prima, maar ik was wel benieuwd naar het effect en of het tot wat neutralere settings kan leiden.

    Speaker (G12-65) ga ik denk wel eens proberen. Lijkt me wel een aanvulling.
    Thuis heb ik de versterker trouwens op lagere presence en treble settings dan in bandverband. Dan gaan ze beide naar 9 a 10 uur.
    Misschien op termijn wel andere preampbuizen. JJ's vind ik inderdaad wel goed, dus kan nooit kwaad :-)

    Edit: Thiez, bedankt voor de uitleg! Mooi om in ieder geval wat technische achtergrondinfo te hebben!!
    Laatst gewijzigd door Marc Oblivian; 13 november 2013 om 17:30

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marc Oblivian Bekijk bericht
    Inhoudelijk: ja, er zou een andere condensator op kunnen......

    Andere cap gaat je niet helpen, je krijgt er alleen maar meer mid bij als je de cap vergroot en minder mid als je hem verkleint. Het hoog blijft altijd overheersen. De oplossing is om een potmetertje in serie op te nemen. Ergens in de buurt van 1Meg zal goed voldoen. Ik heb dit bij meerdere ampjes al gedaan en men is daar erg tevreden over, ook omdat het volledig naar smaak is in te stellen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10

    Standaard

    Welke waarde raad jij aan voor een laag-mid boost? Of gaat dat niet werken op die manier?
    Mooi plan, miniswitch voor de condensator en een minipotmeter voor het instellen ervan. Ehm, zal wel volgend jaar worden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top