Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 31
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Tulpenhout heet in het Engels Yellow Poplar zeer geschikt en veel gebruikt voor gitaarbodies. Heel stabiel maar wel wat zacht inderdaad, werkbank goed schoonhouden dus om deukjes te vermijden.
    Laatst gewijzigd door Robrock; 8 december 2013 om 10:33

  2. #12

    Standaard

    Ja dat tulpenhout is behoorlijk zacht, ik zal voorzichtig proberen te zijn.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Leuk! En het is pas zaterdagochtend....dus je hebt nog het hele weekend om lekker hier aan te werken
    Maar er zit wel een week tussen.





    Basisvorm geboord en gedecoupereerd. Poor mans's schuurtafel:



    Jack Wells uit m'n hoofd geleerd voor de freesrichtingen. En aan het frezen.





    Een brandplekje, niks serieus.



    Dat 'de verkeerde kant op' frezen zoals Jack Wells het beschrijft had ik nog nooit gedaan, maar het werkt wel. Het vergt wel meer zenuwen en concentratie. Maar ik had wel beter op moeten letten bij het gaten boren. Onder de eerste paar gaten lag geen plaatje, en dan krijg je zoiets.



    Dat wordt bijwerken dus.



    Toch een leuk blokje hout.

  3. #13

    Standaard

    Hals is binnen dus er kan gefreesd worden. Hij is net iets smaller dan de mal van templatesandjigs.com, dus zelf aan de slag. Met dank aan Jack Wells.





    Hals netjes over het midden van de positiemarkeringen uitlijnen op de middellijn met een (rode) draad.



    Geen freesfotos, maar het past. Klemvast.



    Kijken of middellijn en mensuur kloppen.



    Kopie maken van de mastermal.



    En frezen maar.



    En nu aan de oliebollen.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wibo Bekijk bericht
    ....


    En nu aan de oliebollen.
    Smakelijk! (beide, de gitaar en de oliebollen )
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  5. #15

    Standaard

    Ze waren heerlijk. (de oliebollen tenminste )

    Met het freeswerk achter de rug (behalve de roundover) tijd om gaten te gaan aftekenen en boren. Dus ook de string through gaten.
    Eerst maar weer eens lezen.

    Posts zonder fotos zijn saai. Mockup:



    Vraagje aan de experts: slagplaat en control plate gaatjes boren voor of na het lakken?

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wibo Bekijk bericht

    Vraagje aan de experts: slagplaat en control plate gaatjes boren voor of na het lakken?
    maakt niet uit. veiligst: voor het lakken, mocht je foutief boren, is te repareren.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Gaatjes wel vullen met lak of iets anders om de vezel te dichten.
    Heb zelf al meermaals meegemaakt dat het kopshout water opzuigt tijdens het polijsten, waardoor er opstuwingen ontstaan rond de gaatjes ...



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #18

    Standaard

    @barno en @stijnkenens: bedankt! Dat van dat water indringen had ik al eens ergens gelezen. Schuren lijkt me zowiezo gemakkelijker als er nog geen gaatjes zitten. Ik denk wel dat ik ze achteraf durf te boren. Zeker na het boorwerk vandaag.

    Lowtech boorinrichting voor output jack:



    Slangenboor:



    Nu wordt het spannend. Tenminste voor mij. Halsbevestigingsgaten:



    Past. Smerig spul die bijenwas zeg. Doet me aan trekzalf denken. Volgende keer maar weer kaarsenvet.



    Toch nog maar een keer de uitlijning controleren. Past.



    Brugbevestigings gaten (met smerige bijenwas smurrie) en dan de het spannendste: de string through gaten.



    Buitenste twee gaten doorboren, de andere vier tot zowat driekwart. Body omdraaien, brug erop en centreren met twee boortjes.



    Markeren met een fretboortje en ferrules (of zoiets) boren. Boor het eerste stukje de verkeerde kant op laten draaien om splinteren te voorkomen.



    Valt niet tegen. Ik heb ze slechter gezien. De linker zit net niet helemaal lekker. Maar ik denk dat ik het zo laat. Dat was tenslotte bij de allereerste Teles ook niet allemaal superstrak. Da's mojo.

    Nog de 1/8" radius rondom frezen en kan er alweer geschuurd en geverfd worden.
    Laatst gewijzigd door wibo; 2 januari 2014 om 17:03 Reden: tiepvout

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ach, dit heb ik op de rug van een tele van Mintzkov gevonden ...



    originele jaren 70 tele

    Als je nadien gaatjes boort: goed en breed soevereinen, want anders trekt de spoed van de schroef je lak gewoon los !!!



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Haha, je zou een heel boek kunnen schrijven over de do's en don'ts van het schroeven.


    Imho zo veel mogelijk ná het lakken, water en schuurpap kan erin kruipen en da's niet zo fijn. Indien je voorboort voor een schroef, probeer een slagplaatgaatje op dezelfde diameter voor te boren als de kern van het schroefje, dus dat alleen het schroefdraad zelf in het hout pakt, en tijdens het erin draaien van de schroef de schroef er ook echt ín drukken, dan krijg je geen "molshoopje" rond het gaatje.


    Zodra ik groot ben en niet meer op n flat woon en een gitaar-boten-motorbouw schuur heb is een kolomboor een van de eerste grote gereedschappen die op het lijstje staan. Tot die tijd gebruik ik voor het boorwerk een zware oude Bosch boormachine (aan de 220), totale overkill aan power, zeer stabiel.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top