Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31
  1. #1

    Standaard Justanothercaster #002

    Hier ben ik bezig om een kitje te bouwen, maar da's natuurlijk kinderspel. Hoewel, als je dat voor het eerst doet....

    Alles zelf maken lukt hier volgens mij niemand, bijna alles wel. En soms met prachtige resultaten, zoals deze. Maar dan heb je zelf nog steeds geen tuners gemaakt, of een boom gerooid. Ach, "If you wish to make an apple pie from scratch, you must first invent the universe."

    Genoeg gefilosofeerd, aan de slag. De mallen van templatesandjigs.com zijn binnen. De bedoeling is dat het zoiets wordt:



    De body wordt zelfbouw, de hals waarschijnlijk nog niet. Een aantal onderdelen zijn er dus al, waaronder een humbucker in de neck.

    Nu eens op zoek naar de missende delen. Maar eerst eens een kopietje maken van de mal in 22 mm MDF.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Lekker bezig! Maar waarom de hals niet zelf bouwen? Zag in je andere topic dat je 6x meet, 1x boort. Pas dat hier ook toe en dat moet goed gaan.. Ook ik heb met 0 ervaring een hals gemaakt, het is echt niet moeilijker als een body maken. Hier zit geen scarfjoint aan, dus dat is al minder lastig.. En als je jezelf niet vertrouwd, kan je altijd een eerst een proefhalsje maken. Het ergste wat je kan gebeuren, is dat je overnieuw moet beginnen.. Bijkomend voordeel is wat extra hout voor in de vuurkorf! Scheelt weer wat aanschaf
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    belangrijk : als je een hals koopt, pas die dan op de mallen voordat je de pocket freest, er zijn best veel verschillende maten in de handel. ik heb hier een paar (chinese) tele halzen liggen en ze zijn geen van allen gelijk.
    Als de hals (net) niet past, dan is het makkelijkst om met behulp van de mal juist een nieuw malletje voor de neckpocket te maken (op basis van de middenlijn, de mal dus iets verschuiven om te vergroten cq te verkleinen). Als de hals goed past in de nieuwe mal, dan gebruik je dat malletje voor de pocket in je bodyhout.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  4. #4

    Standaard

    @Rizz: ik denk wel dat een hals maken lukt, maar wil niet gelijk alles tegelijk proberen. Een body lijkt me een goede start.

    @Cocobolo: dank je! Jou mallen wil ik eigenlijk zoveel mogelijk gebruiken als moedermallen, dus om 'productie'mallen van te maken. Een losse halspocketmal voor een fabriekshals moet dan wel lukken. En natuurlijk eerst een proef maken op een reststuk. Er wordt vaak verwezen naar deze post. Die heb ik al bij mijn favorieten staan.

  5. #5

    Standaard

    De zon schijnt, er is een paar uur de tijd, dan moet het lukken om mama een dikke dochter te laten baren.

    Mama aftekenen met dubbele lijn, gaten boren:



    Decouperen, net binnen het buitenste lijntje:



    Freesje met bovenlager in de frees, rondje frezen met mama bovenop:



    Het had in één keer gekund, maar dat durfde ik niet. Zo kun je trouwens over de tafel heen frezen en dat is wel zo gemakkelijk.

    Mama d'r af, plakband pulken, freesje wisselen naar onderlager, nog een rondje maken en dikke dochter is klaar:



    Nou, dat viel niet tegen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    belangrijk : als je een hals koopt, pas die dan op de mallen voordat je de pocket freest, er zijn best veel verschillende maten in de handel. ik heb hier een paar (chinese) tele halzen liggen en ze zijn geen van allen gelijk.
    Als de hals (net) niet past, dan is het makkelijkst om met behulp van de mal juist een nieuw malletje voor de neckpocket te maken (op basis van de middenlijn, de mal dus iets verschuiven om te vergroten cq te verkleinen). Als de hals goed past in de nieuwe mal, dan gebruik je dat malletje voor de pocket in je bodyhout.
    Goeie tip...zelf nog niet aan gedacht. Komende week eens MDF kopen en 2 mallen maken, weer 2 telecaster `s af. Voor de 3 de heb ik een hals gekocht bij The string...Zelf nog een hals afwerken voor een bas...nog genoeg te doen dit jaar.
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  7. #7

    Standaard

    Balkje gehaald in Arnhem.







    Zo te zien komt er ook nog een #003.

    Zelf vlakken, lijmen en op dikte schaven of naar een timmerwerkplaats? Ik weet er toevallig eentje vlakbij. Al het goede gereedschap aanwezig maar alleen in gebruik voor bouwtimmerwerk zoals kozijnen enzo. Mmmm... vragen kan altijd. Maar eigenlijk doe ik het liever zelf met m'n eigen beperkte gereedschap. Kost wel veel meer tijd maar dat boeit niet zo. Het is tenslotte een hobby. Maar het is op het moment wel erg koud en nat.

    Mmmm... dilemma....

    Compromis. Eentje zelf doen en eentje wegbrengen. En dan gaat het snel.



    Schuine hoeken en beschadigingen in de lengte afzagen, vlakken, lijmen en op dikte schaven. Netjes 44.5 mm. Kosten: 1 vlaai.

    Ik wil volgend jaar voor sinterklaas een timmerwerkplaats.



    Het hout is trouwens Yellow Poplar/Tulpenboom. Het worden mijn eerste bodies dus gekozen voor een relatief goedkope houtsoort die makkelijk te bewerken is. En toch stabiel. Hoop ik.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Leuk! En het is pas zaterdagochtend....dus je hebt nog het hele weekend om lekker hier aan te werken
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wibo Bekijk bericht


    Het hout is trouwens Yellow Poplar/Tulpenboom. Het worden mijn eerste bodies dus gekozen voor een relatief goedkope houtsoort die makkelijk te bewerken is. En toch stabiel. Hoop ik.
    Een goede keuze dat tulpenhout. resoneert gelijk gek in een solidbody !
    Wordt wel meer gebruikt !
    Alleen oppassen voor deukjes, want het is zeer zacht !




    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2008
    Locatie
    amstenrade
    Berichten
    659

    Standaard

    ik heb ook tulpen hout gebruikt voor mijn tweede. fijn hout om mee te werken. wordt geloof ik ook wel whitewood genoemd.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top