Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1

    Standaard '49 Gibson ES5 en pickups / pickup orientatie

    Effe een vraagje; bij het oude Gibson, deden ze daar aan matching van de pickups en de plaats waar deze in de gitaar zat of 'gooiden' ze de pickups maar gewoon in de gitaar en keken later of t werkte........

    Ik ben nu bezig met de electronica van een '49 ES5 en de drie (P90) pickups klinken alsof ze er gewoon ingegooid zijn. Niet alleen qua output en toon maar ook de fase van de pickups verschilt. Zo staat de brug pickup continu uit fase met de andere 2 pickups..... Was dat normaal of is er aan deze gitaar geklust??

    Ik heb iig nu shims onder de pickups gezet voor een wat betere balans
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Ik kan je niet helpen, maar dat klinkt wel als een erg mooie gitaar..... hebbie niet wat fotootjes?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Destijds werd er niet gekeken naar output, dat is pas veel later gekomen (midden jaren zeventig of zo vermoed ik). Dat faseding kan vanalles zijn, fabrieksprobleempje of een resultaat van hobbyisme.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  4. #4

    Standaard

    Tnx!

    Zat me af te vragen of dit fase probleem 'standaard' bij deze gitaar zou zitten (geen zin om iets vintage correct aan te passen)..... op het schema staat er iig niets over


    Hmmmm, lees steeds meer artikelen die ook vertellen dat er een pickup uit fase staat...... dan moet het dus normaal zijn
    Vanaf 3:05 http://www.youtube.com/watch?v=SI-eX0sATBw / http://www.realvintage.it/archivio/50es5eng.html maar ik lees ook genoeg versies die vertellen dat de middle uit fase moet staan.......



    Oh, en zal morgen wel effe wat plaatjes trekken!
    Laatst gewijzigd door Bernardduur; 5 november 2013 om 00:04
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    592

    Standaard

    Ja, dat hoort zo bij de eerste ES5. Stond je al op het punt om alle originele bedrading eruit te rukken? Hebben de elementen ongeveer dezelfde weerstand?

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
    Ja, dat hoort zo bij de eerste ES5. Stond je al op het punt om alle originele bedrading eruit te rukken? Hebben de elementen ongeveer dezelfde weerstand?
    Oh nee hoor, ik ruk er nooit iets uit. Maar heb het wel effe nagekeken of alles nog wel snor zat. En dat was prima, niets op aan te merken!

    De pickups verschillen wel van elkaar qua waardes...... Ze zitten ongeveer 0.5k van elkaar af
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bernardduur Bekijk bericht
    Oh nee hoor, ik ruk er nooit iets uit. Maar heb het wel effe nagekeken of alles nog wel snor zat. En dat was prima, niets op aan te merken!

    De pickups verschillen wel van elkaar qua waardes...... Ze zitten ongeveer 0.5k van elkaar af
    0,5k verschil, dat is wel normaal voor met de hand gedraaide pups.

    Menselijke foutjes kunnen altijd gebeuren, maar ik denk wel dat ground altijd de braided wire is geweest bij humbuckers.
    En het maakt normaal niet uit of de zichtbare polepieces nek of brug georiënteerd zijn.
    (Ooit eens gelezen dat dat enkel zo gedaan werd omdat de eerste persoon die dat moest monteren, het mooier vond dat de nek pup richting hals zat en de brug pup richting stoptail )


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2006
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    1.825

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    0,5k verschil, dat is wel normaal voor met de hand gedraaide pups.

    Menselijke foutjes kunnen altijd gebeuren, maar ik denk wel dat ground altijd de braided wire is geweest bij humbuckers.
    En het maakt normaal niet uit of de zichtbare polepieces nek of brug georiënteerd zijn.
    (Ooit eens gelezen dat dat enkel zo gedaan werd omdat de eerste persoon die dat moest monteren, het mooier vond dat de nek pup richting hals zat en de brug pup richting stoptail )


    s.
    Het gaat hier om 3 p90 pickups

  9. #9

    Standaard

    Yep!

    En de brug pickup is identiek aan de andere maar is anders georienteerd vergeleken met de andere P90's. De aarde is ook de braided wire
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Oei, iets te snel gelezen ...

    Ik dacht ook altijd dat bij 3 pickup gitaren (humbuckers of P90's) de middelste anders georiënteerd was.
    Misschien heeft ooit iemand ze langs binnen gewisseld, dan moet je niet aan de wirings komen. Er zijn verschillende manieren geweest om 3 pup gitaren met een 3weg switch te selecteren.


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top