Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard Nieuwe versterker, welke?

    Beste gitaristen,

    Het geval wil dat de Vetta II HD van mijn broer het begegeven heeft. Ding zoemt en knort alsof het een lieve lust is.
    Aangezien hij er nog minder verstand van heeft dan ik, graag jullie advies.

    Hij zoekt een nieuwe versterker. Cab 4x12 heeft ie al ( Marshall ). Moet dus een top zijn.
    We zijn er al uit dat een POD HD 300/400/500 enigzins nodig is voor de effecten/tuner/volumepedal enz.
    Die komt er dus sowieso bij. Het gaat nu vooral om de top.

    Na rondgekeken te hebben blijkt dat er tig soorten op de markt zijn, geen idee wat precies de verschillen zijn. Het moet een vrij eenvoudige doch goed klinkende versterker zijn. De Vetta heeft ons geleerd dat hij geen versterker met veel toeters/bellen moet hebben, maar met drie goede basissounds, Clean/Crunch/Lead. Vooral Clean is voor hem erg belangrijk!
    Kunnen altijd nog verder klooien met de POD.

    Versterker liefst rond/onder de 1000 euro. Hebben jullie ervaringen met een goede prijs/kwaliteit verhouding?

    Alvast dank voor het meedenken

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.335

    Standaard

    Kun je wat specifieker zijn wat je broer zoekt? Je vraag klinkt als "ik zoek een auto zonder al teveel poespas".
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    7 mei 2004
    Locatie
    Noord Holland
    Berichten
    49

    Standaard

    Welke amp settings bevielen het beste op de Vetta, als ik mij goed herinner is dat zo'n amp die verschillende amp sounds simuleerd.
    Wil je buizen of transistor of een 'mix/hybride'

    Het handigste is je gitaar meenemen naar een (grote) muziekzaak en daar op een zelfde cab heads te proberen.

  4. #4

    Standaard

    Ik zou adviseren eens naar een 2e hands fender supersonic 60w top te kijken. Anders als je nieuw wilt, blackstar en huges and kettner maken degelijke tops in die prijsklasse. Dan heb je een goede sound voor niet al te veel geld. Ik zou in ieder geval in dat budget niet meer naar transistor amps kijken.
    Voor effecten zoek naar een paar goede losse pedalen ipv een POD zou ik zeggen. Dan heb je betere kwaliteit effecten en ze hoeven niet eens heel duur te zijn.
    Met de bovengenoemde amps kun je makkelijk een goede overdrive uit je versterker halen naast een goed clean geluid. Als je dan nog meer overdrive wilt hebben, zoek een leuk boostertje uit om in te trappen voor solo's.
    Voor de de andere effecten hebben digitech hardwire, mooer, modtone en nog een aantal van dat soort merken heel leuk/goed spul voor weinig geld. Dan heb je wellicht minder diversiteit voor je geld dan een pod, maar dan moet je jezelf ook afvragen, van de bakken aan geluiden die er in die pod zitten hoeveel ga je daar daadwerkelijk van gebruiken? Hooguit 5 of 6 waarschijnlijk, dan heb je van een setup met losse pedalen een beter geluid waar je ook meer plezier van zult hebben.

  5. #5

    Standaard

    Ik ben het trouwens een met de bovenstaande posts, vertel ons eerst even waar je de top voor gaat gebruiken (welke muziek) dan kunnen we je gerichter helpen een gepaste versterker te vinden. Maar de tops die ik hierboven genoemd heb zijn redelijk alround.

  6. #6

    Standaard

    Bedankt voor de antwoorden!

    Ik zal even een checklistje maken om e.e.a. te verduidelijken:

    - Het moet een buizentop zijn.
    - Het moet qua volume makkelijk mee kunnen komen in wat grotere zaaltjes ( de typische feestzaaltjes voor bruiloften/jubilea enz. ) Geen enorme podia.
    - Wij spelen met onze band voornamelijk covers, wel ingegeven met soms een wat eigen interpretatie. We zijn voornamelijk bezig met jaren '80/'90 nummers, maar spelen ook moderner. Eigenlijk spelen we alle soorten pop/rock. Het varieert van Guns 'n Roses tot, bij wijze van, Jan Smit tijdens een feestavondje.
    - Hij is een ander type gitarist dan ik. Ik speel voornamelijk lead op een Vetta HD, veel solo's/licks. Hij speelt meer slag/akoustisch. Ook meer met zijn vingers/tokkelen. Het cleane geluid is belangrijker dan een Ultra Lead sound, maar een lichte crunch moet er ook zeker uit te halen zijn voor de klassiekere rocknummers.
    - Het klopt inderdaad dat hij maar enkele effecten gebruikt ( voornamelijk reverb, chorus, delay ). Het handige aan de POD is dat alles in 1 zit en je je geluid wat verder zou kunnen uitbreiden met een "basic" versterker. Ook direct een wah-wah, volumepedal, tuner enz. Dat zijn toch al 5 a 6 verschillende pedaaltjes, wat in 1 POD handig verwerkt zit zonder alles los aan te schaffen.

    Hij is inderdaad zoals hierboven al genoemd op zoek naar een goede basic allround top. Hij speelt over een stratocaster en telecaster.
    Hij is het type inpluggen, effectje eroverheen en gaan. De Vetta was dus achteraf geen goede keuze voor hem, daar ik alle sounds heb moeten configureren alvorens er wat fatsoenlijks uitkwam gebaseerd op zijn speelstijl. Ik heb mij jaren geconcentreerd op de Vetta, waardoor ikzelf heel redelijke, goed te gebruiken, warme sounds heb geprogrammeerd. Alleen daardoor dus weinig kaas gegeten van de gebruikelijke "eenvoudige" buizentops zonder veel effecten. Dat is wel wat hij zoekt.
    Het lastige is dus dat ik in mijn zoektocht voor hem een heleboel merken tegenkom met tops voor net iets onder de 1000 euro.
    Mijn eerste oog viel inderdaad op relatief bekende merken als een Marshall, Fender Bandmaster VM en Hughes en Kettner. Maar dus geen idee wat het verschil is met een Blackstar, Engl, Koch enz....

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chieltje Bekijk bericht
    Bedankt voor de antwoorden!

    Ik zal even een checklistje maken om e.e.a. te verduidelijken:

    - Het moet een buizentop zijn.
    Onzincriterium. Ga af op je oren en koop wat fijn klinkt. Of dat nu transistor, modelling of buizen is.
    - Het moet qua volume makkelijk mee kunnen komen in wat grotere zaaltjes ( de typische feestzaaltjes voor bruiloften/jubilea enz. ) Geen enorme podia.
    50 Watt transistor of 20 Watt buizen is dan al genoeg, maar iets meer kan geen kwaad.
    - Wij spelen met onze band voornamelijk covers, wel ingegeven met soms een wat eigen interpretatie. We zijn voornamelijk bezig met jaren '80/'90 nummers, maar spelen ook moderner. Eigenlijk spelen we alle soorten pop/rock. Het varieert van Guns 'n Roses tot, bij wijze van, Jan Smit tijdens een feestavondje.
    Met modellers zou je voor elke song een andere sound kunnen maken maar ik kan me voorstellen dat je een eigen basisgeluid wilt. Da's voornamelijk testen want een rocksound kun je krijgen op veel verschillende versterkers.
    - Hij is een ander type gitarist dan ik. Ik speel voornamelijk lead op een Vetta HD, veel solo's/licks. Hij speelt meer slag/akoustisch. Ook meer met zijn vingers/tokkelen. Het cleane geluid is belangrijker dan een Ultra Lead sound, maar een lichte crunch moet er ook zeker uit te halen zijn voor de klassiekere rocknummers.
    Check zeker Fender, Vox en Egnater. Marshall staat voor zover ik weet niet bekend om z'n daverend clean.
    - Het klopt inderdaad dat hij maar enkele effecten gebruikt ( voornamelijk reverb, chorus, delay ). Het handige aan de POD is dat alles in 1 zit en je je geluid wat verder zou kunnen uitbreiden met een "basic" versterker. Ook direct een wah-wah, volumepedal, tuner enz. Dat zijn toch al 5 a 6 verschillende pedaaltjes, wat in 1 POD handig verwerkt zit zonder alles los aan te schaffen.
    Een Pod kan zeker lekker werken. Hij zou ook z'n preamp geluiden uit de POD kunnen halen, dan heeft 'ie een poweramp nodig die niet kleurt, zoals bv Matrix produceert: http://www.matrixamplification.com/. Met een POD of andere modeller zijn de mogelijkheden misschien wel weer wat teveel waardoor hij verzuipt. Ik vraag me af of dat met enkel de effecten niet zal gebeuren.
    Hij is inderdaad zoals hierboven al genoemd op zoek naar een goede basic allround top. Hij speelt over een stratocaster en telecaster.
    Hij is het type inpluggen, effectje eroverheen en gaan. De Vetta was dus achteraf geen goede keuze voor hem, daar ik alle sounds heb moeten configureren alvorens er wat fatsoenlijks uitkwam gebaseerd op zijn speelstijl. Ik heb mij jaren geconcentreerd op de Vetta, waardoor ikzelf heel redelijke, goed te gebruiken, warme sounds heb geprogrammeerd. Alleen daardoor dus weinig kaas gegeten van de gebruikelijke "eenvoudige" buizentops zonder veel effecten. Dat is wel wat hij zoekt.
    Het lastige is dus dat ik in mijn zoektocht voor hem een heleboel merken tegenkom met tops voor net iets onder de 1000 euro.
    Mijn eerste oog viel inderdaad op relatief bekende merken als een Marshall, Fender Bandmaster VM en Hughes en Kettner. Maar dus geen idee wat het verschil is met een Blackstar, Engl, Koch enz....
    Testen

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Je hebt een PM, Chiel

  9. #9

    Standaard

    Je zult 1000 verschillende advisen krijgen van 1000 verschillende mensen. De mijne is in ieder geval lekker testen. Ik zou minimaal 50 watt buizen nemen, zodat je versterker lang clean blijft (clean headroom). Ik zou in ieder geval fender, huges and kettner en blackstar gaan testen, er is veel spul in jullie prijsklasse op de markt en ook van goede kwaliteit.
    Als je broer 5/6 effecten gebruikt zou ik juist wel een paar losse pedalen aanschaffen ipv een pod, dat kan voor hetzelfde bedrag als een pod en het klinkt beter! ;-) icm een goede buizenversterker heb je dan heel veel mogelijkheden, zeker als je gebruik maakt van de volume knop op je gitaar. Daarmee kun je wat gain wegnemen en toevoegen. Ook de toneknop op de gitaar is heel handig tijdens het spelen. Veel mensen negeren deze knoppen maar ze zitten er niet voor niets. Ik vind dat deze knoppen echt de sleutel zijn tot een goed veelzijdig geluid.

  10. #10

    Standaard

    Ik heb nog een JCM2000 top te koop... Zet hem vanavond op marktplaats.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top