Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2013
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    114

    Standaard Hulp gevraagd bij het maken van een akkoordprogressie en toonsoort

    Hallo daar,

    Ik zit met het volgende :

    Ik schrijf metal riffs zonder enige theoretische onderbouwing, waardoor ik in de knoei kom
    als ik bijv eerst een melodietje verzin, en dat later wil uitbouwen tot een lied.

    Of andersom dat ik een akkoordenschema bedenk en dan later niet goed of zeker weet of ik de juist toonsoort pak voor een solootje.

    Het probleem ligt er vaak in, dat ik nogal chromatische riffs maak.

    Wie is er bereid om naar een paar (korte) tabs te kijken en
    me een beetje in de goeie richting kan schoppen wat theorie betreft,
    het liefst zonder mijn *Kuch-kuch* briljante ideeen te stelen ?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Beginnen met het kiezen van een toonsoort
    daar de bijbehorende akkoorden van gebruiken en in die toonsoort je solo maken...
    Of snap ik je nu verkeerd

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2013
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    114

    Standaard

    Dat is precies het punt,

    Ik heb niks gekozen, maar gewoon al jammend iets bedacht, op gevoel/gehoor.
    bijv

    E5----|B5--C5|F#5---|F5---|

    |E5----|A5--A#5|F#5---|G5--F#5-F5|

  4. #4
    Junior Member
    Geregistreerd
    20 oktober 2013
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    28

    Standaard

    hier een klein opzetje voor je gespeeld op de laagste 4 snaren naar jouw bovenste rijtje akkoorden. ik ben niet zo goed in tabs schrijven maar ik doe een poging voor je.

    Em Bm C(sus4) F#m5# F
    g--------------------I----------------------------I----------21--21-----------21--21--I----------21--21------------21--21--I
    d-------545------545I-42----2~-----2h3p2-2h3p2-I------------40--40-----------40--40I------------30--30------------30--30I
    a--------------------I----524------3------3------I-------------------------------------I-------------------------------------I
    e 0-000----0-000----I----------------------------I-22222222---------22222222---------I11111111---------11111111---------I

    ga alsjeblieft geen streepjes tellen om er achter te komen hoe lang elke noot duurt, ik schrijf eigenlijk nooit tabs, ik doe alles op gehoor. ik ken alleen het principe en hoop nu heel erg dat ik het goed heb gedaan.

    en ik hoop dat je er wat aan hebt.

    als het lukt om het goed op te nemen post ik hier vanavond ook nog wel een filmpje voor je, ik ben zelf bezig met een enigszins vergelijkbaar akkoordenschema voor een nieuw nummer.

    edit: nou dat is dus ook de laatste keer dat ik zoiets probeer. weer wat geleerd... tabs en forum gaan niet samen!
    Laatst gewijzigd door nico1990; 1 november 2013 om 20:39 Reden: tabs kloppen niet meer

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Het is echter wel een aanradertje om een toonsoort te kiezen, dat is echt wat basistheorie,..als je bijv ervoor kiest je nummer in G te schrijven is het wel handig dat je weet welke akkoorden je daarin kunt gebruiken
    Je kunt dan dus in de G toonladder een solo zoeken

    Het maakt componeren echt een stuk eenvoudiger als je daar wat kaas van hebt gegeten

    As je je grondtoon weet ( vaak de toon waar je stuk in eindigt, maar pas op niet altijd dus) weet je je toonsoort..dus dat is nu ook nog wel te achterhalen
    Makkelijker is t dus om een toonsoort te pakken ( eentje waar de vocalist zich prettig in voelt bij voorkeur ) en dat als je uitganspunt te gebruiken bij het schrijven
    Kijk hier ook eens
    http://www.popschoolmaastricht.nl/co...oonsoorten.php

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2013
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    114

    Standaard

    Toppie dat je me wilt helpen

    Ja tabs en forums gaan niet erg goed samen, ik had er ook moeite mee.
    Het begin van je tab is abacadabra geworden, alhoewel het d'r wel technisch uitziet zo , haha

    Wat misschien aardig is om te weten , dat ik het meestal in C# speel (D# met drop down).
    Maar om de theorie uit te vogelen is het makkelijker om standard tuning aan te houden.

    Ik kijk uit naar je filmpje en ben trouwens ook nwsgierig naar jouw nummer

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    20 oktober 2013
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    28

    Standaard

    het wordt een beetje in de stijl van arch enemy, best leuk al zeg ik het zelf. ook in standaard E stemming.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2013
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    114

    Standaard

    Daar heb je helemaal gelijk in,
    Maar de meeste metalsongs, athans degene die ik leuk vind,
    zijn een soort mengeling van een "standaard" toonsoort(meestal Emin)
    En chromatische riffs.
    Doe je dit niet , dan klinkt het zoals bijv Iron Maiden , een best wel "blij" gevoel.

    En je raadde het idd goed ,
    ik kom nu ook in de "problemen" bij het maken van akkoorden schema's voor achter de zanglijnen,
    waar een "normale" toonsoort gewenst is.

    Helaas begint een liedje, bij mij,
    altijd bij een riff en een goeie text en niet bij een bepaald akkoordenschema.
    Ja ik weet het , ik maak het mezelf lastig, haha

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Als je chromatische riffs maakt gebruik je dus alle twaalf tonen, c cis D dis e f fis g gis,a ais b c
    Je gaat echter naar ik aannem vervolgens wel akkorden daarbij spelen
    En die zullen toch ergens de " grond raken ergens zul jij toch je grondtoon horen? En dat is dus je toonsoort
    Chromatisch heb je niet echt een grondtoon je kunt feitelijk overal beginnen en eindigen,..kan mooi zijn en een mooi vervreemdend effect hebben
    Maar zelfs voor metal geldt zoiets als grondtoon en dus een toonsoort..als je die hebt kan daar je solo in

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2013
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    114

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaarvrouwtje Bekijk bericht
    Chromatisch heb je niet echt een grondtoon je kunt feitelijk overal beginnen en eindigen,..kan mooi zijn en een mooi vervreemdend effect hebben
    Ja daarom is tremolo-misbruik met veel delay ook erg populair,
    onder het mom van "als ik al glijdend langs alle nootjes kom, zit dr altijd een goeie bij"
    16 maten is alleen wat lang voor " Wieeee , whooo, wieeee" hahaha

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top