Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Rechten

  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    16 november 2009
    Locatie
    Ursem
    Berichten
    13

    Standaard Rechten

    Hallo allemaal

    Moet je als coverband rechten betalen over de liedjes die je speelt?

    Wilco

  2. #2

  3. #3

    Standaard

    de zaalhouder moet dat bij liveuitvoeringen.

    Jij moet dat als je demo's en video's van je bandje maakt.

    je hoeft geen sena af te dragen trouwens.
    En jij hebt copyright over jouw uitvoering als je een demo hebt. Dus als die ene opname gebruikt gaat worden voor een reclame, bijvoorbeeld, krijg je ook geld. Niet van het liedje wel van de uitvoering.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  4. #4

    Standaard

    Uitvoeringsrechten, daar ga je alleen iets van zien als het een uitzending op de grote nationale zenders betreft. Internetstations, en regionale radio mag wel een afdracht aan de SENA doen (lees moet ipv mag) die ook niet gelijk heel klein is. Ze moeten ook playlists indienen. Vervolgens worden die playlists echter niet meegenomen in de verdeling van de inkomsten onder de uitvoerende muzikanten...

    Ben daar ooit achteraangegaan aangezien ik weet dat onze muziek vrij veel wordt gedraaid internationaal, maar ook bij nationale bluesprogrammas. Van mijn solomuziek weet ik dat iig Radio Apeldoorn ze regelmatig gebruikt. Net als TV Apeldoorn. Zie er echter geen cent van.

  5. #5

    Standaard

    Alien,

    -Als je de liedjes voor jezelf, in de oefenruimte of op een besloten feestje speelt hoeft dat NIET
    -Als je gaat optreden in een kroeg of vereniging of iets dergelijks moet de organistor / eigenaar ervoor zorgen dat er BUMA rechten worden afgedragen. Je bent daar zelf niet verantwoordelijk voor. Meestal hebben cafés en dergelijke een contract afgesloten met BUMA om dit te regelen. Bij twijfel kan je er naar informeren.
    -Als je liedjes gaat opnemen en uitbrengen is er toestemming nodig van de artiest. Dit kan ook via BUMA/STEMRA geregeld worden.
    -Pas op met filmpjes op internet. Hier staan grote boetes op. Een escape is youtube. Dat mag in principe ook niet, maar je komt er mee weg omdat youtube contracten heeft afgesloten met de buma stemra's van deze wereld.

  6. #6
    Junior Member
    Geregistreerd
    16 november 2009
    Locatie
    Ursem
    Berichten
    13

    Standaard

    Helemaal duidelijk

    thnx

    Wilco

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Baker Bekijk bericht
    -Pas op met filmpjes op internet. Hier staan grote boetes op. Een escape is youtube. Dat mag in principe ook niet, maar je komt er mee weg omdat youtube contracten heeft afgesloten met de buma stemra's van deze wereld.
    Een filmpje op Youtube zetten is inderdaad geen probleem. Maar als je dat filmpje vervolgens op je website insluit kan het zijn dat er aan het eind van het jaar een rekening op je deurmat valt. Precieze bedragen ken ik niet uit m'n hoofd, rond de 200 euro per video per jaar dacht ik.

  8. #8

    Standaard

    Volgens mij is het juist zo, dat na veel ophef in de media, embedden van youtube filmpjes op je site toch wordt toegestaan....

    edit: het is niet helemaal duidelijk op dit moment. Zie deze link. Samenvatting: embedden mag niet, linken wel.
    https://ictrecht.nl/ictrecht/is-embe...teursrecht-12/
    Laatst gewijzigd door Baker; 29 oktober 2013 om 19:25

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top