Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 20 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 195
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Post Eerste zelfbouw: Thinline Telecaster

    Hallo allemaal!

    Al enige tijd bekijk en volg ik bouwverslagen hier op het forum.
    Maar nu vond ik dat ik er toch zelf maar eens aan moest geloven, daarom afgelopen maandag mooie stukken hout gehaald bij Rick in Zwolle. Geweldige zaak! Daarna meteen doorgereden naar Cocobolo die voor mij even snel de mallen had gefreest (heel erg bedankt daarvoor) en weer op weg naar huis met een grote grijns op mijn gezicht

    Vandaag ben ik van plan om maar een soort plan van aanpak te maken met benodigdheden (materiaal, gereedschappen en andere dingen). En als straks de zon gaat schijnen even snel wat mooie foto's maken van de stukken hout en die dan even snel hier posten.

    Wat is het plan?
    Het plan is om een thinline telecaster te bouwen met als uitgangspunt de Fender Select Thinline Telecaster.

    De body wordt van een stuk one-piece swamp ash.
    De top wordt van flamed maple.
    Daarbij een hals van birdseye maple.
    Met een toets van quilted maple.

    Ik heb uit Ike's topic even gekeken naar de afmetingen van de body en de top(en dit hier even gekopieerd).
    Totale dikte 1.75 inch = 44.45 mm
    Body dikte 1.5 inch = 38.10 mm
    Top dikte 0.25 inch = 6.35 mm

    Verder ben ik nog hard aan het nadenken over de finish, maar ik wil proberen om een burst te stainen met de hand maar zover is het voorlopig nog niet. Eerst nog genoeg ander werk te verzetten.

    Wat er allemaal eerst moet gebeuren:

    - Het hout voor de top dat ik heb gekocht moet ik eigenlijk nog halveren, ik heb nu 2 stukken van ongeveer 19,5mm dik. Dus dit moet op een mooie manier gezaagd worden en daarna kunnen we gaan vlakken. Dan hou ik dus een topje over voor evt. een volgend project
    Mijn idee was om dit met een lintzaag te doen en dan aan de zijkant een soort kaarsrechte plank bevestigen van 90 graden(verticaal) naast het zaaglint waarbij ik gemeten vanaf het zaaglint op het midden van het stuk flamed maple uit kom. Echter ik heb geen idee of dit de juiste methode is of dat iemand hier nog een beter idee heeft dan hoor ik dat graag.

    - Het vlakken van de body op dikte.

    - Mooie stukken selecteren uit het hout voor de hals en de toets. (Het is eigenlijk allemaal mooi maar ik wil natuurlijk de stukken met de mooiste tekening erin)

    Ondertussen zie ik de zon schijnen dus ik ga snel even een paar plaatjes schieten van het hout, die ik straks hoop te posten!

    Zij die gaan bouwen groeten u!

    Rik

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Succes met de bouw.
    Je start is in ieder geval al goed. Hout van Masave en mallen van Templates & Jigs ! Er kan dus weinig meer fout gaan
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Succes met de bouw.
    Je start is in ieder geval al goed. Hout van Masave en mallen van Templates & Jigs ! Er kan dus weinig meer fout gaan
    Thanks Ike!
    Dat dacht ik ook. Een goed begin is het halve werk!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Zoals beloofd! Hier dan wat foto's van de stukken hout die ik bij Rick gehaald heb.

    Swamp ash body blank:


    Flamed maple top:


    Birdseye neck:


    Quilted toets:

  5. #5

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Ik vraag me nu trouwens even af als ik de body ga vlakken/op dikte brengen moet ik dan meteen die 38.10mm aanhouden of vlak ik hem dan tot 39mm waarbij ik de laatste mm wegschuur voordat ik met de finish aan de gang ga? Alvast bedankt!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rikkert Bekijk bericht
    Ik vraag me nu trouwens even af als ik de body ga vlakken/op dikte brengen moet ik dan meteen die 38.10mm aanhouden of vlak ik hem dan tot 39mm waarbij ik de laatste mm wegschuur voordat ik met de finish aan de gang ga? Alvast bedankt!
    1 mm schuren is best veel

  8. #8

    Standaard

    mooi stuk halshout zeg... wellicht te overwegen om de hals 1 delig te maken en de trekstang er via de achterkant van de hals in te leggen, bijna elk fretboard dat je op die hals legt zal er minder uitzien dan de achterkant van de hals.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Vandaag met de body en de tops even langs een houtbewerker op het dorp geweest.
    Deze heeft een van dikte bank en vlakbank en nog meer dingen staan.

    De body is mooi gevlakt nu en zo om en nabij de 1.5 inch. Scheelt misschien een paar honderdste maar daar doe ik het voor
    Hier onder een foto:


    Echter zit ik ook een beetje met een dilemma. De stukjes hout voor de top zijn allebei 19.5mm dik, dus eigenlijk veel te dik. Ik vroeg aan de timmerman of hij deze misschien met de lintzaag in 2n wilde zagen zodat ik uiteindelijk 4 stukken van ongeveer 8mm over zou houden. Hij vertelde mij dat het risico van het zagen met de lintzaag te groot zou zijn omdat de zaag dan weg zou kunnen lopen waardoor het hout helemaal niet meer bruikbaar zou zijn. Dus van dit idee voorlopig maar even afgeweken. Ook dacht hij doordat de tops dosse gezaagd zijn het hout erg zou gaan krommen nadat het gezaagd wordt.

    Daarom is mijn vraag nu is het dan beter om de tops straks eerst te verlijmen en daarna van de 19.5mm terug te vlakken naar de ongeveer 6mm die ik nodig heb? Of moet ik de tops zelf met een handzaag zagen terwijl ik ze tussen wat klemmen zet zodat ik uiteindelijke nog een extra topje overhoud (Ook hier is geen garantie dat ik natuurlijk kaarsrecht op de lijn blijf met een handzaag).
    Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

    Hieronder nog een foto de topjes vanaf de zijkant:

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Gisteravond na het werken nog even de body omtrek op het hout getekend.
    Aan beide kanten getekend zo dat ik ook meteen zag hoe het er op de achterkant uit zou komen te zien. En ik moet bekennen dat ik erg blij ben met het resultaat vooral de nerven uit het hout vind ik spannend over de body lopen.
    Hieronder een foto:


    Dus van de week nog maar even bekijken welke freesbitjes ik moet bestellen en even rondvragen of er nog iemand een lintzaag heeft in de buurt en anders gewoon met de decoupeerzaag vast de body uitzagen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top