Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 88

Discussie: Vocalisten.

  1. #1
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.727

    Standaard Vocalisten.

    Gisteren was het weer zo'n avond, eerste aflevering van 'Holland's got talent' en met de eerste kandidate was het meteen raak. Een meisje van negen jaar die een van de mooiste stukken van Puccini zong en met een kleur, zuiverheid en zo naturel dat ik er de bibbers van kreeg. Deze 'O Mio Babbino Caro' staat veelvuldig op youtube, van grootheden als Callas, Schwarzkopf en al die andere operamutsen, maar dit kleine meisje was van een klasse die je zelden tegenkomt. Op de vraag of ze zangles had was het antwoord 'nee' en ik hoop dat ze geen leeraar of lerares krijgt die dat naturelle er uit gaat halen.

    Gedurende de avond vertelde iemand me dat Tim Knol zichzelf als een van de beste zangers van dit land beschouwt.

    En laat in de avond kwam ik op een docu over de opnamen van Jan Smit, in een beroemde studio ergens aan de overkant van de Noordzee. Prachtige studio, geweldige muzikanten en alles in een keer tegelijk opgenomen zoals het hoort. Laat ik voorop stellen dat ik Jan Smit een prima gozer vind, niks mis mee, maar als hij dan begint te zingen gaan mijn ballen verschrompelen en krijg ik associaties met het mekkeren van een geit.

    Hetzelfde heb ik met Tim Knol, lijkt me een schat van een vent, maar als hij zingt loop ik gillend weg, zo vals zingen is op zich een prestatie, maar niet aan mij besteed.

    Een meisje van negen zonder coaching, zonder ervaring, die Jan en Tim volkomen zoek zingt, dat maakt mijn hele weekend dan wel weer goed.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.030

    Standaard

    Han, ik begrijp wat je bedoeld maar hoe je het ook bekijkt, er zijn hele volksstammen die Jan Smit's concerten bezoeken en zijn cd's kopen...( ik hoor daar overigens niet bij! ) dus dit betoog gaat meer over jouw persoonlijke voorkeur. Jij ( en velen hier op dit forum ) bekijken/beluisteren muziek toch op een meer kritische manier en niet alleen zoals veel mensen die reageren gewoon op wat ze "mooi" vinden. Maar als Tim Knol zichzelf een goede zanger vind, heb ik de neiging om het daar niet mee eens te zijn... Aan de andere kant is hij wel iemand die verkoopt en publiek trekt, dus wie heeft er dan gelijk? Ik ben van mening dat de Stones geen bijzondere band is ( kwalitatief gezien ) maar miljoenen bewijzen het tegenovergestelde....

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    Volgens mij is er ook geen maat waar mee gemeten kan worden.Neil Young, Curt Cobain zijn nou niet de beste zangers,maar met de muziek die zij maken klinkt het in mijn oren geweldig.Klassieke muziek (en ik heb het geprobeerd) word zuiver uitgevoerd ,maar ik kan er niets in ontdekken wat mij aanspreekt.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    tsja ik vond het tenenkrommend om een klein meisje o mio babbino caro te horen zingen
    simpelweg omdat t echt een niet bij een klein meisje passend stuk is
    ik had haar veel liever hallelujah van mozart horen zingen of agnus dei

    maar lief was t zeker
    Laatst gewijzigd door gitaarvrouwtje; 27 oktober 2013 om 18:11

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.727

    Standaard

    Het heeft idd veel met smaak te maken en Neil Young is een goed voorbeeld. De Stones zijn idd technisch gezien geen geweldige muzikanten en ze hebben ook technische gezien geen geweldige zanger, maar er zijn veel bands die hun reportoire spelen, maar niemand die zo kan klinken.

    Ik vond dat kleine kind wel gped zingen, maar idd kun je je afvragen of een kind uit zichzelf opera gaat zingen of daartoe aangezet wordt. Jan Smit lijkt me nogmaals een heel toffe gozer, maar het doet me helemaal niks. Ik zou qua bankrekening wel met hem willen ruilen trouwens en het is hem van harte gegund hoor. Maar dat zingen, brrr.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    tsja deze aria specifiek is een aria die wordt gezongen door de schone dame van t ( komische) stuk
    nadat haar geliefde weer eens hooglopende ruzie met zijn schoonouders, haar ouders dus, heeft gehad
    ze zingt dan
    O mijn lieve vader
    Hij behaagt mij en hij is knap, knap
    Ik wil naar Porta Rossa
    om de ring te kopen!
    Ja, ja, ik wil daar heen!
    En als mijn liefde ijdel is,
    Zou ik naar de oude brug gaan
    En mijzelf daar in de Arno werpen!
    Ik heb pijn, ik ben geteisterd!
    O God, ik wil sterven!
    Vader, heb mededogen, heb mededogen!
    Vader, heb mededogen, heb mededogen!

    ik vind het gewoon NIETS voor zo n hummel het hallelujah van mozart daarentegen werd geschreven voor de zeer jonge sopraanstem

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.922

    Standaard

    Veel van de hedendaagse zangstemmen klinken me te gemaakt. Ik vermoed dat Han dat bedoeld met "ik hoop dat ze geen leraar of lerares krijgt die dat naturelle er uit gaat halen."

    Ik weet niet of de maniertjes en versierseltjes en weet ik wat ik allemaal hoor zo word onderwezen op muziekscholen of dat dat op het gehoor gekopieerd word (invloeden), net als dat b.v. een gitarist de sound en het spel van zijn / haar gitaarheld(in) overneemt?

    Je kunt van Mick en Neil zeggen wat je wilt, ze hebben wel een bepaalde eigen identiteit en je herkent ze uit duizenden. Een hoop van de hedendaagse zangers en zangeressen klinken als soortgelijke anderen en ik kan ze niet uit elkaar houden.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    als t meiske echt de klassieke wereld in wil zal ze toch echt zangles behoeven , de versierselen die in de klassieke zang worden gebruikt liggen iets anders dan de ad libs die tegenwoordig zo " in" zijn
    au naturel is maar hoe je t bekijkt..een goed klassiek zanger gebruikt namelijk de stem zo ontspannen als maar kan..das behoorlijk naturel
    het geforceer dat ik vaak in de pop hoor is dan weer wat minder naturel, erg gekunsteld allemaal

  9. #9
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Standaard

    Beetje onwerkelijk, dat kind. Ik heb sowieso een groot bezwaar op shows waar kinderen onder de 10 worden aangemoedigd om steeds meer op een volwassene te lijken. Waar ze overigens doodgemoedereerd in gelijksoortige shows als late tiener als 'te jong' worden gezien en gevraagd om volgend jaar maar weer eens terug te komen. Niet te volgen.
    Maar goed, vocalisten zijn gewoon goed als ze emotie kunnen overbrengen, of het nou óp de noot is of er tegenaan.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  10. #10
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.727

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Veel van de hedendaagse zangstemmen klinken me te gemaakt. Ik vermoed dat Han dat bedoeld met "ik hoop dat ze geen leraar of lerares krijgt die dat naturelle er uit gaat halen."

    Ik weet niet of de maniertjes en versierseltjes en weet ik wat ik allemaal hoor zo word onderwezen op muziekscholen of dat dat op het gehoor gekopieerd word (invloeden), net als dat b.v. een gitarist de sound en het spel van zijn / haar gitaarheld(in) overneemt?

    Je kunt van Mick en Neil zeggen wat je wilt, ze hebben wel een bepaalde eigen identiteit en je herkent ze uit duizenden. Een hoop van de hedendaagse zangers en zangeressen klinken als soortgelijke anderen en ik kan ze niet uit elkaar houden.
    Strikt bekeken is Neil ook een beetje een zeurderige zanger, maar als ik zijn 'Helpless' of 'A man needs a maid' hoor doet me dat toch echt wel veel en kunnen de Jan Smitten en Tim Knollen me gestolen worden. Met Mick heb ik wat minder, is wat mij betreft voor het grootste deel een performer die nog altijd als een jonge hond over het podium gaat. Zingen kan hij eigenlijk niet echt vind ik, maar wel herkenbaar uit duizenden anderen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top