Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard footswitch Ampeg VT60

    Ik zou graag een voetschakelaar bij mijn Ampeg VT60 willen, vermoed dat ik er zelf een moet gaan bouwen.

    Het zit zo:

    er is wel ergens een bijbehorende schakelaar te krijgen, maar die is behoorlijk prijzig en bovendien heeft die teveel mogelijkheden. Zo heeft de VT60 een schakelbare Reverb (die ik niet gebruik, sterker ik heb de tank eruit gehaald), en 3 kanalen:

    C Clean
    B Crunch
    A Overdrive

    Op de amp zelf schakel je hiertussen dmv 2 push pulls. Één PP schakelt tussen C en A/B, de ander schakelt tussen A en B (indien de eerste PP op A/B staat).

    Ik heb al wat geëxperimenteerd:

    - een sustainpedaal (toetsen) met mono jack schakelt tussen A en B (ingedrukt of niet), en met dit pedaal ingeplugd is Clean niet toegankelijk

    - een volumepedaal met Y-kabel en stereo jack schakelt tussen A en C (B niet toegankelijk).

    Welnu, dit laatste is wat ik moet hebben. B gebruik ik toch niet, en ik wil alleen tussen A en C kunnen schakelen.

    Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken?

  2. #2

    Standaard

    Wellicht een voetpedaal met een wisselschakelaar (latch)?
    Heb je een multimeter zodat je kan meten wat die volumepedaal schakelt bij de stereo jack, tip met sleeve of ring met sleeve?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Het zal sowieso een latch type schakelaar moeten zijn ja. Ik heb geen multimeter, maar misschien moet ik gewoon de leads van een stereo kabel dmv een schakelaar verbinden of onderbreken.

    Onhandig is wel dat ik de versterker niet thuis heb staan. Had hem mee willen nemen na repetitie, maar daar had ik om 4 uur 's nachts de puf niet meer voor.

  4. #4

    Standaard

    Ben ff aan het zoeken geweest en heb een vt120 schema gevonden welke grotendeels hetzelfde is als de vt60
    http://www.schems.com/manu/ampeg/ampeg_vt120.pdf kijk links op schema channel FS
    Volgens mij heb je genoeg aan één latching schakelaar maar wel met een stereo jack oftewel een TRS jack(tip/ring/sleeve)
    Dan is het schema wat onduidelijk want de ring(R) contact staat het verst van de sleeve en dat is meestal de tip(T).
    Dan maar ff empirisch proberen.
    Trek allereerst die PP schakelaars op je versterkers uit want die hebben er ook invloed op (pullA & pullB in het schema).
    1. Zet de schakelaar tussen ring en sleeve, en kijk wat de versterker doet.
    2. Zet de schakelaar tussen tip en sleeve.
    Al met al heb je aan een voetschakelaar met één latch schakelaar genoeg, maar je zal waarschijnlijk toch een stereo jack erop moeten solderen.
    Of je moet zoveel geluk hebben dat met een mono ook werkt, en je kunt schakelen tussen A of C
    Of de schakelaar schakelt tussen B en C en zal je toch een stereo jack moeten solderen want je hebt dan de ring contact ipv de tip contact nodig van de Jack om tussen A en C te schakelen.
    Laatst gewijzigd door nak; 28 oktober 2013 om 14:27

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Dank voor je hulp

    Lastige is dus wel dat ik pas komende zaterdag weer bij m'n versterker kan. Al moet ik hem daarna toch even mee naar huis nemen, dus als ik van de week iets in elkaar flans en het werkt niet, kan ik volgende week wat experimenteren.

    Overigens, als er een schakelaar is aangesloten, werken de push pulls niet. Dus een mono jack bedient de B/C (dus lead/aarde?) en stereo jack (lead/lead) de A/C, en in beide gevallen kun je niks meer uithalen op de amp zelf.

    Vraag ik me wel af of ik niet net zo goed meteen een fatsoenlijke switch kan kopen, want ik heb de onderdelen op zich wel, maar dat wordt geen mooi resultaat. De Y-kabel is ook maar een stereo plug (zonder omhulsel) waar ik twee patchkabels aan had gesoldeerd

  6. #6

    Standaard

    Overigens, als er een schakelaar is aangesloten, werken de push pulls niet.
    Dat klopt nu ik het schema beter bekijk (1/2 pijltje ipv rondje)
    Zal wel een voetschakelaar worden met ipv mono jack een stereo jack met de kabel op de sleeve en ring.

  7. #7

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    hmm... aan de ene kant is het wel erg makkelijk om zo'n ding te bestellen (of even lokaal te kijken of ze zoiets hebben). Aan de andere kant vind ik het natuurlijk ook wel leuk om iets in elkaar te solderen en te weten hoe 't werkt.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    ik heb van de week een schakelaar gekocht. Gister bij repetitie deed-ie niet wat-ie moest doen.

    Net even opengemaakt, en er klopte sowieso weinig van hoe het gesoldeerd was. Even geëxperimenteerd en nu doen beide schakelaars hetzelfde als de push pulls op de versterker zelf:


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Ik overweeg nu echter wel om schakelaar 1 los te koppelen. Want ik wil kunnen schakelen tussen A en C, en nu kan ik op het cleane kanaal C dus niet zien of A of B is geselecteerd.

    Andere optie is wellicht om te kijken of ik iets met ledjes kan gaan doen?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top