Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 6 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 57
  1. #11

    Standaard

    zo een bezetting voor de eerste keer opnemen? Keep it simple!

    Leen een zoom oid portable recorder. In die dingen zitten best ok electretmicrofoontjes voor de eerste keer.

    En zoek een paar mooie ruimtes om wat nummers in te spelen.
    Bijvoorbeeld een fraai galmende lange gang in een kelderboxen stuk.
    Of een houten tuinhuisje enz

    Gewoon rondom een goede stereomicrofoon gaan zitten en door verder weg / dichterbij de microfoon te gaan zitten de balans zoeken. terugluisteren, weer verzitten enz.

    Daar kun je prima eerste ervaring mee opdoen. En een bruikbare opname.
    En je gaat pas geld uitgeven als je eens onder "opnamedruk" hebt gewerkt.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RobinH Bekijk bericht
    Een probleem is dat wij altijd samen spelen, ik heb weleens geprobeerd te tellen hoe vaak ik iets moet herhalen, maar dat is vrij lastig, omdat ik daarbij ook afhankelijk ben van hoe lang de zang duurt.
    Wat men bedoelt is wel tegelijk spelen, maar gitaren, zang etc meerdere sporen opnemen. Op die manier kan op een PC / Mac met een DAW (zoals inderdaad cubase, maar ook het gratis te downloaden Reaper) achteraf het volume per spoor aangepast worden en effecten zoals galm worden toegevoegd. Ook al speel je het tegelijk in, je hebt dan toch de mogelijkheid om een mooiere mix te maken. Het probleem is alleen dat je dan wel een standalone meersporenrecorder nodig hebt, of een meersporen interface voor een desktop. En dat kost dan weer geld. Tenzij je ergens zoiets kan lenen.

    Maar inderdaad, voor een eerste keer opnemen is de methode die Showband beschrijft voor de hand liggender.
    Laatst gewijzigd door Baker; 22 oktober 2013 om 09:06

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    183

    Standaard

    Ah, op die manier. We hebben wel een mengtafel, dus de balans kunnen we daarmee maken. Ik heb even alle kanalen getest, en mijn gitaar klinkt prima via de headphone out. DI is er tussenuit bij mij, die was eigenlijk alleen maar onhandig. Lijstje is nu als volgt (kanalen beginnen raar omdat ik alleen Fantoomvoeding op 1-6 en 7-12 kan zetten, ik kan niet per kanaal schakelen):
    5: Zang (SM 58)
    6: Gitaar zanger/lead gitarist (PG 56)
    7: Mijn gitaar (ritme gitarist) (Record out op amp)
    8: Bassist (DI) (kreeg ik gisteren te horen, dus daarom de PG 56 op de gitarist)

    Drummer kon niet, dus geen Cajon in het lijstje. Ik heb daarnaast op de post-fader aux een Boss Reverb Box RX-100 staan, één set stereo out naar mijn Line6 Toneport GX en één set stereo out naar mijn speakers, als monitoren. Ik ga opnemen via audacity. Alles is getest, en alles werkt in principe. Morgen dus opnemen, dus ik zal morgenavond wel een demo-link plaatsen.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    183

    Standaard

    Zoals verwacht is de kwaliteit van de mix in één van de twee tracks, Time Bomb, ver te zoeken. Is teveel door elkaar heen gekomen lijkt het. De andere track, Burn the Roots, is wel redelijk gelukt. Te luisteren op onze bandcamp.

    Ik ben eigenlijk geen problemen tegengekomen bij het opnemen, behalve een brommende en ruisende headphone out op de mengtafel. De bedoeling is dat we, met een eigen microfoon, statief en DI, zelf vaker zulke opnames gaan doen. Ook gewoon een jamsessie opnemen, want dat was zo mogelijk nog interessanter om terug te luisteren.
    Laatst gewijzigd door RobinH; 28 oktober 2013 om 00:34

  5. #15

    Standaard

    er zijn wat dingen voor verbetering vatbaar maar niet veel...............

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    183

    Standaard

    Zou je concrete dingen kunnen noemen? Dan kunnen wij daar ook weer wat mee.

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RobinH Bekijk bericht
    Zou je concrete dingen kunnen noemen? Dan kunnen wij daar ook weer wat mee.
    ten eerste
    ik hoor geen drums
    2 bass kan wat snappier( klink nu wat blubberig)
    3 stem past niet helemaal

    zou ff wat tuts over eq'en lezen

    btw zou toch voor de spoor na spoor techniek gaan nadenken
    mixed echt een stuk makkelijker

    zou 1 maal met hele band en een clictrack de hele song inspelen en dan spoor na spoor
    ieder z'n partij

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    183

    Standaard

    Ik heb door dat dit topic door jou niet gelezen is. Er wordt in mijn post over wat er versterkt wordt nergens gesproken over een slagwerkinstrument, geen drums, geen cajon (misschien die in negatieve vorm). Daarnaast staat er [drumless demo], dus ook dat spreekt wel voor zich.

    Ik vraag je nu dit: met een netto inkomst voor de band ±25-50 euro per maand (uit mijn eigen zak, ik ben de enige met echte inkomsten), hoe wil je ooit een interface met voldoende inputs kopen? Daarnaast zijn nog microfoon, software, statieven etc. nodig, dus gaat 'm niet worden voorlopig.

    Ik zal even een punt herhalen: merendeel is van mijn school geleend. Ik ben dus een leerling. Daarnaast ben ik de oudste, volgende maand 18. Daarnaast examenjaar, dus tijd om te werken is er niet.

  9. #19

    Standaard

    je heb maar 1 input nodig om spoor voor spoor op te nemen
    en drums kun je voorlopig met midi en een vsti doen

    je heb geen cent extra nodig om te doen wat ik zeg
    en zeker niet de tuts over eq'n lezen


    dacht dat ik met creativiteit en lef te maken had alhier
    nu weet ik dat niet zo zeker meer
    Laatst gewijzigd door jannest; 28 oktober 2013 om 15:49

  10. #20

    Standaard

    nog ff
    zorg dat je je nummers uit je hoofd kan spelen voordat je zelfs maar aan opnemen denkt
    want als je ze alleen "samen" kunt spelen ..................
    oefenen oefenen en oefenen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top