Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 57
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    183

    Standaard 'Demo' opnemen, nog tips?

    Hallo iedereen!

    Ik speel sinds 1 september in mijn huidige (nieuwe, eigen materiaal) band, en omdat er nu wat materiaal af is willen onze andere gitarist (en zanger) en ik volgende week, in de herfstvakantie, een demo opnemen, en misschien dat onze drummer daar met cajon bij aansluit. Nu heb ik wat spullen van school kunnen lenen, en hebben wij zelf ook het een en ander. We hebben onder andere naast een paar kabels het volgende:
    • PG 56 (drummic voor eventuele cajon)
    • SM 58
    • 2x gitaarversterker met jack-output (1 per gitarist)
    • Mengtafel
    • Speakers
    • Goedkope laptop
    • Line 6 Toneport GX
    • 2x Behringer DI-100 (van school)

    Daarnaast natuurlijk ook eigen spullen. Nu zullen jullie al door hebben dat wij die gitaren niet gaan mic'en maar via de headphone out via DI op de tafel gaan aansluiten, waarbij de computerspeakers als monitor dienen. PG 56 is voor de cajon en en de SM 58 voor de zang. Nu vroeg ik me af wat jullie voor tips hebben, met name wat betreft programma's e.d.. Mijn plan is nu om via een 2x XLR - 1x mini jack naar mijn laptop te gaan, en dan via Audacity op te nemen. Maar wellicht is daar een beter programma voor? Zou ik op deze manier een relatief goede opname kunnen maken, of zijn er echt nog dingen nodig? We maken trouwens gebruik van moddeling, voor buizen is geen geld. Andere vraag, zouden wij ergens die Toneport GX moeten gebruiken met Gearbox? Ik kan er bijvoorbeeld zang overheen sturen, maar lijkt me niet handig.

    Graag hoor ik het als iemand tips heeft, zowel over de genoemde dingen als algemeen.

    De muziekstijl zit trouwens een beetje in de richting van de punk, dus superhoge kwaliteit is niet van belang, zeker niet voor een eerste demo.
    Laatst gewijzigd door RobinH; 17 oktober 2013 om 23:50

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RobinH Bekijk bericht
    Hallo iedereen!

    Ik speel sinds 1 september in mijn huidige (nieuwe, eigen materiaal) band, en omdat er nu wat materiaal af is willen onze andere gitarist (en zanger) en ik volgende week, in de herfstvakantie, een demo opnemen, en misschien dat onze drummer daar met cajon bij aansluit. Nu heb ik wat spullen van school kunnen lenen, en hebben wij zelf ook het een en ander. We hebben onder andere naast een paar kabels het volgende:
    • PG 56 (drummic voor eventuele cajon)
    • SM 58
    • 2x gitaarversterker met jack-output (1 per gitarist)
    • Mengtafel
    • Speakers
    • Goedkope laptop
    • Line 6 Toneport GX
    • 2x Behringer DI-100 (van school)

    Daarnaast natuurlijk ook eigen spullen. Nu zullen jullie al door hebben dat wij die gitaren niet gaan mic'en maar via de headphone out via DI op de tafel gaan aansluiten, waarbij de computerspeakers als monitor dienen. PG 56 is voor de cajon en en de SM 58 voor de zang. Nu vroeg ik me af wat jullie voor tips hebben, met name wat betreft programma's e.d.. Mijn plan is nu om via een 2x XLR - 1x mini jack naar mijn laptop te gaan, en dan via Audacity op te nemen. Maar wellicht is daar een beter programma voor? Zou ik op deze manier een relatief goede opname kunnen maken, of zijn er echt nog dingen nodig? We maken trouwens gebruik van moddeling, voor buizen is geen geld. Andere vraag, zouden wij ergens die Toneport GX moeten gebruiken met Gearbox? Ik kan er bijvoorbeeld zang overheen sturen, maar lijkt me niet handig.

    Graag hoor ik het als iemand tips heeft, zowel over de genoemde dingen als algemeen.

    De muziekstijl zit trouwens een beetje in de richting van de punk, dus superhoge kwaliteit is niet van belang, zeker niet voor een eerste demo.
    Veel pleziwer bij de opnames gewenst. Een goede kwaliteit zla het niet worden, dan moet je gewoon naar een studio. Misschien een vreemde vraag, maar de drums? Hoe ga je die doen?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    183

    Standaard

    Drums is in de praktijk een cajon. Hij kan zijn (elektrisch) drumstel niet meenemen op de fiets, en bij hem opnemen gaat 'm ook niet worden.

    Ik heb het idee dat ik niet heel duidelijk heb aangegeven hoe ik alles wil aansluiten. Het idee is nu als volgt:
    • Gitaar > amp > [headphone out] > DI > geluidstafel (x2)
    • SM 58 > geluidstafel
    • PG56 > geluidstafel
    • geluidstafel > Toneport GX (als geluidskaart) > audacity
    • geluidstafel > 'monitoren'
    • Toneport GX > headphone

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Het heet 'mengtafel', voor de goede orde. Ga gewoon aan de gang en bedenk dat elke bekende studio op deze manier is begonnen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #5

    Standaard

    Oe, kun je niet ergens nog een paar extra mics lenen?
    Ik heb zo'n vermoeden dat Gitaar > amp > [headphone out] > DI > geluidstafel (x2) erg beroerd gaat klinken

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    183

    Standaard

    Sorry Han, voor het door elkaar halen. Ik bedoel inderdaad mengtafel. Op mijn school gebruiken wij ook regelmatig de term 'geluidstafel'.

    Ik kan wel meer microfoons lenen, maar niet met toestemming (en aangifte voor diefstal zit ik niet op te wachten). Sowieso geeft mijn headphone/record out op mijn Cube een mooier geluid dan de speaker. In mijn geval zal ik misschien zelfs de Cube er tussenuit halen, want ergens tussen pedaal en speaker treed een vervorming (in de vorm van gekraak) op. Mijn sound komt voor een groot deel uit mijn pedaal, de versterker gebruik ik enkel voor reverb en equalizer. Hoe het zit met de andere headphone out weet ik niet, die versterker is niet van mij.

  7. #7

    Standaard

    "Sowieso geeft mijn headphone/record out op mijn Cube een mooier geluid dan de speaker"
    Maar ook:
    "
    Mijn sound komt voor een groot deel uit mijn pedaal, de versterker gebruik ik enkel voor reverb en equalizer"

    Zijn bijna sig-waardig.

    Maar als het zo is, dan is het zo. Ga lekker experimenteren.
    Veel succes met de opnames!

  8. #8

    Standaard

    schrijf goede nummers

  9. #9

    Standaard

    Je kan 1 spoor tegelijkertijd opnemen? Ik zou kiezen om een gratis versie van Cubase te downloaden (of kopen á 3 tientjes), zodat je wat makkelijker kan mixen, en goed kan opnemen met een klik(track). Als je de Cajon opneemt, zou ik proberen om 2 microfoons tegelijk op te nemen, zodat je de 'bas' en de 'snare' er allebei goed op hebt staan. Groet en succes!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dai Bekijk bericht
    Mja, ik heb het twee jaar eerder eens geprobeerd, ook niet zo'n dikke. Maarja, je voelt je daarna toch wel 'één van de velen', snapje.. Alleen doen dus als je er zelf helemaal achter staat!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    183

    Standaard

    Een probleem is dat wij altijd samen spelen, ik heb weleens geprobeerd te tellen hoe vaak ik iets moet herhalen, maar dat is vrij lastig, omdat ik daarbij ook afhankelijk ben van hoe lang de zang duurt. Daarom doen we alles tegelijk. We maken de mix dus vóór het opnemen. De output van de mengtafel gaat direct naar de line6 (en via een ongebalanceerde jack out naar twee speakers), waarna de Line6 weer naar Audacity of een ander programma gaat.

    Probleem met de cajon: ik heb er maar 1 microfoon voor, de andere microfoon hebben we nodig voor de zang.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top