Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 58
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard nieuwe BluesBaby 22 van Award Session

    Ik ben al enkele jaren de zéér gelukkige bezitter van een Session Rockette:30 versterker(tje). Een Engels jaren '80 product en de meest naar buizen klinkende versterker zonder buizen die ik ken (MosFet eindtrap). Vandaar dat ik altijd een beetje Award Session in de gaten houd, de producent van deze versterker die nog steeds in business is.

    Ze maken nu een nieuwe BluesBaby versterker, zie hier: http://www.award-session.com/bluesbaby.html.

    De versterker is alleen te koop als kant en klaar chassis, je moet er zelf nog een cabinet, speaker en reverb-veer bij kopen. Ook deze is weer solid state en grappige is dat de maatvoering is gebaseerd op de Fender Blues Jr, dus je kunt een kant en klaar Blues Jr-cabinet kopen en daar het chassis in hangen. Ook de galmveer van de Blues Jr kan worden gebruikt.

    Het lijkt mij een zéér interessant ampje en toevallig heb ik nog een leeg 1x12 Tweed-achtig cabinet en meer dan genoeg speakers liggen. Was eigenlijk voor een zelfbouw buizenampje, maar wie weet laat ik voor 179 pond wel zo'n BluesBaby over het Kanaal opsturen.....
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Ziet er wel leuk uit! Ben zelf niet bekend met trannie amps verder.

    Heb je trouwens nog een leuk 8ohm 10inch speakertje over in je stapeltje speakers?
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Steward Ward, de ontwerper van de versterker, zit op het tdpri-forum en daar is een grappig topic gaande waarin hij ss-versterkers in het algemeen verdedigt. Hij geeft gezond tegengas aan de buizen-hype en dat vind ik wel leuk (love my tube amps, hoor). Zijn stelling is dat een goed ontworpen en kwalitief goed uitgevoerde solid state versterker minstens net zo goed kan klinken als een goede buizenversterker. Ik vind zijn producten dat inderdaad wel onderstrepen, niet dat ik m'n Twin er voor weg zou doen, maar een kleine goed klinkende transistor versterker heeft zeker zijn nut. Grappige van mijn Rockette vind ik dat die heel 'buizenachtig' reageert en ook licht overstuurde en touch-sensitive crunch heel goed doet, toch vrij opmerkelijk voor transistor.

    Die BluesBaby kan ik dan alleen beoordelen aan de hand van de youtube-clipjes op de site, maar dat klinkt wel ok.

    En nee, geen 8 ohm 10" helaas, enkel 4 ohm nog.....
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Award Session biedt ook een 'RetroTone'-mod aan voor de oude Sessionette versterkers:

    http://www.youtube.com/watch?v=FH4Czw-KV_0
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Sessionette's "That brings back memories"..

    Inderdaad destijds een heerlijk klein doosje met een overtuigende "scheur" die ook zeker
    trappertjes goed slikte.. Eingenlijk nooit op een flinke 4 x 12 geprobeerd...

    Of er inmiddels geen (betere?) SS alternatieven zijn, I don't know..

    Ik zie ze soms nog op MP voorbij komen, vaak net ff te duur voor "ampje voor erbij"..

    Ik vind de bluesbaby ook net even te vors aan de prijs (+EUR. 200) voor slechts een opgebouwd chassis,
    maar dat kan aan mij liggen.


    edit = aanvulling.

    Mij benieuwen of we er ooit achter komen wat deze "retro-tone" mod (schematisch) behelst,
    klinkt wel aardig..
    Laatst gewijzigd door Dutch66; 18 oktober 2013 om 11:53

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Bump!

    Ik heb het toch gedaan, ik heb een BluesBaby22 besteld! Hij arriveerde afgelopen vrijdag. Je koop dus enkel het chassis, voor 210 pond. Niet heel goedkoop, maar verzending is gratis..... woeptiedooo. Ik had op marktplaats voor 15 euri als een galmveertje aangeschaft (8EB3C1B) en had nog een Jensen NEO 12-100 speaker liggen. 2 vurenhouten meubelpaneeltjes van de Praxis voor 2 tientjes voor een behuizing en dan ben ik heel benieuwd.... Alle onderdelen bij elkaar wogen 8,6 kg, dus ik denk dat ik onder de 10kg blijf. Over grab 'n 'go gesproken....

    Direct na ontvangst heb ik 'm meteen aangesloten op de speaker in de kast van m'n Blues Deluxe, daar zit momenteel een Jensen C12K in. Ik was behoorlijk onder de indruk! Dit is een transistorversterker die wel heel erg naar buizen klinkt en misschien nog belangrijker: ook zo aanvoelt! (Heb nog geen modelling-versterker bespeeld die dat lukt, ervaring met Roland en Line6), een vergelijkbare response en feel. Stewart Ward, ontwerper van de versterker claimt dat door een speciaal RetroTone-circuit komt, dat de negatieve feedback zo manipuleert dat de speaker zo reageert als in een buizenversterker (zou het een OT immiteren?) Het geluid van de BluesBaby is wat donkerder en midderiger en plaats ik daarmee in de categorie "Marshall-Tweed", maar dat is met de Fat-switch aan. Daarmee is de amp met recht 'vet' en punchy. Zet de Fat-switch uit, Blackface aan en Presence aan en het wordt een geheel ander beestje! Hij beweegt zich dan duidelijk in Twin Reverb-regionen. Presence dan uit en je zou zweren op een Deluxe Reverb te spelen. De 22 geleverde watts komen daar ook mee overeen.

    Het volume is met 22 watt overigens heel behoorlijk! Het lijken wel echte 'buizen-watts'! ;-) Er is een master-regelaar en met die vrijwel helemaal open duurt het heel lang voordat de amp de oversturing in gaat. Veel clean headroom dus! De 99dB efficientie van de C12K werkt daar natuulijk ook aan mee. Het mooie is wel dat je door spelen met de volume- en master-regelaars elke hoeveelheid oversturing op elke gewenst volume kan bepalen (maar Boogie Hi-Gain wordt het niet, hoewel het behoorlijk scheuren kan). De kwaliteit van de scheur is verbazingwekkend, ik heb nog nooit een transistor-amp dat zo overtuigend horen doen. Vele malen beter dan het scheur-kanaal van de Blues Deluxe zelf!

    Kan het dan echt? Een buizen-sound en -feel uit een redelijk geprijste transistorversterker die vele malen lichter is dan een vergelijkbare buizenversterker van hetzelfde wattage? Ik ben geneigd "ja!" te roepen, maar laten we nog even afwachten hoe het is als de wittebroodsweken achter de rug zijn. Als 'ie af is zal ik proberen een vergelijk-video te maken van de BluesBaby, Fender Blues Deluxe en Twin Reverb.

    En nu alles in elkaar zetten:

    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ik ben wel benieuwd hoe deze Bluesbaby zich verhoudt tot een transistor Vox Pathfinder 15R. Deze wordt ook goed gewaardeerd, en heeft wat "buis achtigs" (door een clipping ledje o.i.d.).

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Heb geen Vox Pathfinder helaas, ook nooit op gespeeld. Maar is dat een modelling amp of een analoge transistor amp?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  9. #9

    Standaard

    gefeliciteerd, ben zelf ook eigenaar van een BB, heb helaas nog steeds geen BJ behuizing voor weinig gevonden, klinken die praxis paneeltjes een beetje?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Sounds like a mighty fine amp. Of zoals Leo Fender ooit zei, tubes are good when you do them right and transistors are good when you do them right.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top