Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2012
    Locatie
    Aalten (GLD)
    Berichten
    241

    Standaard (2ehands) Soldeerbout Aanschaffen?

    Ik begin steeds meer plezier te krijgen in het aanpassen en afstellen van gitaren, en daardoor mis ik de laatste tijd steeds vaker een fatsoenlijke soldeerbout. Ik heb er hier thuis eentje, van de aldi, 30 watt. Deze wordt alleen niet heet genoeg om de standaard soldeerverbindingen los te krijgen/te solderen. (Bijv. de verbindingen op de potmeters e.d.)

    Nu ben ik op zoek naar een goede hobbysoldeerbout. Ik heb gelezen dat voor serieus soldeerwerk aan bijv. gitaren en amps een minimaal wattage van 40 watt vereist is. klopt dat?

    Ik ben ook in voor eventueel 2ehands kopen.

    Waar moet ik op letten bij het kopen van een (evt. 2ehands) soldeerbout als ik de komende paar jaar uit de voeten wil?

    Groeten,

    Jorik.

    Oja, budget is misschien ook niet verkeerd. Ik zat te denken aan een budget van maximaal 50 euro.
    Groet,

    Jorik.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.922

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jorikm Bekijk bericht
    Nu ben ik op zoek naar een goede hobbysoldeerbout. Ik heb gelezen dat voor serieus soldeerwerk aan bijv. gitaren en amps een minimaal wattage van 40 watt vereist is. klopt dat?
    Vermogen zegt niet zoveel, (konstante) temperatuurafgifte wel.

    Zo'n 30 Watt boutje is leuk voor als je af en toe een simpel dingetje soldeert, maar je hebt het probleem dat de temperatuur niet konstant is.
    De temperatuur stort in elkaar zodra je aan een groter oppervlak soldeert met veel warmtegeleiding. Dan kun je wel een 40 Watt bout nemen, maar dan is de temperatuur mogelijk te hoog voor als je kleine dingetjes soldeert.

    Kortom, als je een goede bout voor serieus soldeerwerk wilt hebben koop je een temperatuurgeregelde bout. Meestal zo'n soldeerstationnetje dus met temperatuurregelaar erop.

    Let wel op want ook daar zit rotzooi tussen waarbij de 'temperatuur'-knop alleen maar een dimmer is en dan stort de temperatuur nog steeds in op grotere oppervlakken. Je moet dus echt een systeem met een temperatuursensor hebben.

    Voor 50 Euro zal dat al gauw 2dehands worden ja.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.337

    Standaard

    Mijn Weller WS-80 kostte 2e hands €90,-

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.922

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Mijn Weller WS-80 kostte 2e hands €90,-
    Ja! Zoiets moet Jorikm hebben. Ik heb zelf zo'n Weller modelletje uit de vorige eeuw, maar het is gewelding spul.

    Maar kijk uit voor die goedkope stationnetjes van b.v. Conrad. Ik heb onlangs zo'n stationnetje zonder bout bij de kringloop vandaan gehaald en eens opengemaakt. Daar zit dus geen regeling in maar een dimmer.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.742

    Standaard

    .[/QUOTE]Ik heb 2 soldeer bouten,15 en 30 watt. Ik kan alles met een gitaar met gemak solderen dus ik weet niet wat jullie willen....?
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2012
    Locatie
    Aalten (GLD)
    Berichten
    241

    Standaard

    Als ik kijk naar de weller WS-80 die geadviseerd wordt, ligt deze zelfs 2ehands nog ruim boven mijn budget. Ik denk dat een soldeerbout met een station en een temperatuurmeter voor mij voorlopig nog te duur is.
    Zo vaak zal ik hem niet gebruiken dus vind het zonde om daar nu al zoveel geld aan uit te geven.

    Zijn er geen B-merk soldeerboutjes die voor zo nu en dan een keer wat solderen gewoon prima hun werk doen? Ik snap dat goed gereedschap belangrijk is maar ik wil eerst even kijken of ik eventueel verder ga in het hele gitaar reparatie/aanpassings gebeuren. Mocht dat zo zijn komt er ter zijne tijd wel een echt goed station!

    Wat ik dus zoek is een soldeerbout waarmee ik bijvoorbeeld de pupcovers van een humbucker los kan solderen, maar waar ik ook fijner draadwerk mee kan solderen.

    Ik zat te kijken naar zoiets: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5...=category&rb=1

    Zal ongetwijfeld dan geen temperatuurmeter inzitten, maar is dit dan echt ZO slecht dat je er gewoon slecht mee kunt solderen?

    EDIT:

    Ik heb er een gevonden waar naar zeggen WEL een temperatuursensor e.d. inzit. Kost ook wat meer.
    http://www.conrad.nl/ce/nl/product/0...=detview1&rb=1

    Reviews over de Velleman zijn ook goed..
    Laatst gewijzigd door Jorikm; 16 oktober 2013 om 18:32
    Groet,

    Jorik.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.922

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan jansen Bekijk bericht
    .Ik heb 2 soldeer bouten,15 en 30 watt. Ik kan alles met een gitaar met gemak solderen dus ik weet niet wat jullie willen....?
    Het gaat er niet om wat ik wil, maar om wat Jorikm wil. Dat jij met een 15 Watt en 30 Watt boutje alles naar tevredenheid kunt solderen is prima, maar Jorikm schrijft:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jorikm Bekijk bericht
    ... Ik heb er hier thuis eentje, van de aldi, 30 watt. Deze wordt alleen niet heet genoeg om de standaard soldeerverbindingen los te krijgen/te solderen. (Bijv. de verbindingen op de potmeters e.d.)

    Nu ben ik op zoek naar een goede hobbysoldeerbout. Ik heb gelezen dat voor serieus soldeerwerk aan bijv. gitaren en amps een minimaal wattage van 40 watt vereist is. klopt dat?...
    Zijn 30 Watt bout wordt dus kennelijk niet heet genoeg voor zijn toepassing. En als je een zwaardere bout neemt heb je kans dat die voor andere toepassingen weer te heet word en componenten verbrandt.

    Verder lees ik 'goede soldeerbout' en 'serieus soldeerwerk'. Tja, dan kun je niet om een goede temperatuurgeregelde bout heen.

    Persoonlijk zou ik met een grote boog om die Conrad uit de link heen lopen, maar voor low budget is ie misschien best bruikbaar. Je zet 'm lekker hoog voor als de bout naar jouw idee niet heet genoeg word en je kunt in ieder geval voorkomen dat een bout voor kleine toepassingen te heet word.

    edit: crosspost dat tweede linkje ziet er al een stuk beter uit.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ik heb een velleman, die is mij aanbevolen door verschillende versterkerbouwers. Wat zij belangrijk vonden is het vinden van vervang tipjes, want dat is blijkbaar niet voor alle merken vanzelfsprekend.
    Gaat tot 450° dus je kan gemakkelijk die grote klodder soldeer vloeibaar maken, als ze weer eens alle draadjes van de aarding op 1 pot bij elkaar hebben gesoldeerd. Met de vorige duurde het 2 minuten, wat ik echt veel te lang vind ...

    Koste mij +/- 65 euro.



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2012
    Locatie
    Aalten (GLD)
    Berichten
    241

    Standaard

    De velleman is meteen wel weer een tientje over mijn budget heen. Ik denk echter dat ik toch de velleman kies. Scheelt ongetwijfeld een hoop gevloek en gescheld als ik aan het solderen ben.

    Stijn, dat is dezelfde die ik op conrad voor 60 euro zie staan. Jij bent er dus wel tevreden over?
    Groet,

    Jorik.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Jep, heel content.
    Gebruik hem nu al een jaar een paar keer per week voor herstellingen en nieuwe wirings.

    Ik heb hem bij een winkel besteld en laten leveren, daarom 65 euro.

    En daarbij: liever een nieuwe dan een 2ehandse, ik heb ooit zo'n simpele soldeerbout een nacht laten aanstaan, die kon ik weggooien, werd net niet warm genoeg, zeker niet voor grote soldeer klodders !



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top