Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    11 oktober 2013
    Locatie
    Bornerbroek
    Berichten
    13

    Standaard Wie weet er wat over refretten van een gitaar?

    In de laatste 3 jaar heb ik veel op de schecter blackjack atx gespeeld en de fretten zijn "zeg maar" plat gespeeld, nu denk ik erover om hem te laten refretten omdat hij zo fijn speelde.
    Is er iemand met een Schecter en die hem heeft laten refretten, zo ja speelde hij nog hetzelfde of leek het daarna dat je een andere gitaar vast had?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Kunnen ze niet nog een keertgje gevlakt en opnieuw gecrownd worden? Dat scheelt een hoop geld

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    11 oktober 2013
    Locatie
    Bornerbroek
    Berichten
    13

    Standaard

    Dan blijft er niks meer van over.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Zal wel een verschil qua feel geven na de refret.

    Je kan vragen of ze na de refret de frets wat lager vlakken voor het crownen.

    Of je kan, zoals een echte man, er gewoon mee leren omgaan

  5. #5
    Junior Member
    Geregistreerd
    11 oktober 2013
    Locatie
    Bornerbroek
    Berichten
    13

    Standaard

    Ja dat zou kunnen, want hij speelt op dit moment nog goed, ondanks dat ik toch geen man ben.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2002
    Locatie
    friesland
    Berichten
    1.733

    Standaard

    Verslijt jij in 3 jaar je fretten? Knijper? Slechte techniek?

    Opnieuw laten fretten met RVS medium jumbo's. Kan je weer 5 jaar vooruit...

  7. #7
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    Ik weet niet waar Schecter de mosterd haalt, maar er wordt door sommige fabrikanten wel eens pisbakkenstaal voor de frets gebruikt. Persoonlijk kan ik ook niet overweg met lage fretjes, liever een fretjob. Vreest niet, speelt weer als nieuw en probeer jezelf in de tussentijd aan te leren minder hard te knijpen. Linkerhandtechniek is wel eens underrated, zo lijkt het.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Gedeeltelijke refret zou ook nog kunnen. Dus alleen de frets eruit die zichtbare deuken hebben... (vaak de eerste drie) die kun je dan afvlakken t.o.v. de rest van de frets.. en vervolgens crownen.

    Dat doe ik altijd zelf...
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    592

    Standaard

    Je kunt er iedere fret die je maar wil in laten zetten. Kijk hier maar voor een idee;

    http://www.warmoth.com/Fretwire-C216.aspx

  10. #10

    Standaard

    Ik ben geen expert wat dit betreft, maar ik heb laatst eens op Thomann zitten zoeken. Fretdraad is helemaal niet zo duur en het onderlinge prijsverschil valt ook reuze mee. Het ene slijt sneller dan het andere, toch? Ik zou er niet op besparen, al kan ik het zelf niet plaatsen. Dat moet een vakman tegen die tijd maar doen.

    Mijn maingitaar bespeel ik nu sinds mei 2009 en daar zitten nog geen diepe groeven in de frets. Alleen de frets die ik het meest gebruik zijn ietsjes gedutst. Lijkt me heel redelijk (behoorlijk veel speeluren) en ik ga eens uitzoeken welk materiaal er op die Fender USA deluxes wordt gebruikt. Dat wil ik de volgende keer weer opnieuw.

    Een andere gitaar, die ik pas verkocht heb, heb ik iets van zes of zeven jaar gehad. Ook erg veel bespeeld en daar was een vlakbeurt nog niet per se nodig, maar dat moment kwam er wel aan. En dan zet ik soms ook nog te veel kracht met links.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top