Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 14 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 132
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard Advies gevraagd over slingerend zaaglint

    Ik heb mijn nieuwe zaagmachine binnen.
    In eerste instantie super blij en enthousiast in elkaar gezet, afgesteld en aan. . . . . .
    Dat is een teleurstelling.
    Het zaaglint slingert doorlopend van voor naar achter zeker 3mm.
    Het is net als de machine nog nagelnieuw en draait nu voor het eerst.
    Alles is op de juiste spanning. Ik heb de lagers ruim van het blad weggezet, zodat er geen contact is.
    Dit lijkt in de verste verte niet op mijn eerdere lintzaag. Die liep loepzuiver en schommelde totaal niet.

    Ik heb er een filmpje van gemaakt en vraag jullie advies.
    Ligt het aan het lint of aan de machine?
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Zit de knik op de lasnaad?
    Dan ligt het aan het lint, terugdoen en opnieuw laten lassen.

    Lopen de wielen wel mooi rond?

    Om dat te zien moet je wat voorzichtiger zijn: kasten open en zaagmachine aanzetten, en enkel ervoor gaan staan, een gebroken lint vliegt enkel zijwaarts weg.


    Of je zet even een schakelaar tussen je draad, zodat je van op een afstand de machine kan bedienen.

    En dan goed naar de wielen kijken, als daar ook een wokkel in zou zitten: machine terugdoen.

    Dat is het enige dat ik mij kan voorstellen bij zoiets.



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Heeft je machine achterop ook een stelwiel om de kantelhoek van het bovenste wiel in te stellen? Dat gebruik je normaal gesproken om te zorgen dat het zaaglint keurig op het randje loopt (met de tanden uitstekend buiten het wiel). Als het wiel naar achter helt, loopt het lint naar "binnen" en andersom loopt het naar buiten. Ik weet het niet maar mogelijk zijn de wielen dus onderling niet in lijn waardoor het lint gaat doen wat ik zie. Wil je eens kijken of je machine die stelmogelijkheid heeft?

    Op mijn vorige lintzaag was het de zwarte knop zoals op de foto:
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  4. #4

    Standaard

    Zo op het filmpje te zien, Grizzly, lijkt het erop dat de geleiders van het zaagblad nogal ruim afgesteld staan. Ik heb altijd geleerd -zowel op school als op het werk- om deze geleiders zo nauw mogelijk af te stellen, dat wil zeggen: wanneer de machine onbelast draait de geleiders tot nét tegen het zaagblad afstellen, geleiders mogen lichtjes aanslepen maar NIET meedraaien.

    Maar de eerlijkheid gebied me ook te zeggen dat ik nog nooit een loepzuiver draaiende lintzaagmachine gezien heb. Al de lintzaagmachines waar ik ooit mee gewerkt heb waren immers steevast (erg) ouwe en grote machines, misschien twee kenmerken die deze slingereigenschap bevorderen?

    Zoals Stijn opmerkt: misschien even met een ander zaaglint proberen? Of anders de wielen even op hun 'slag' controleren door ze met de hand aan te draaien langsheen een vast raakpunt (een beetje zoals je een fietswiel controleert).


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard


    De bovenste handel is om de spanning van het lint te halen, de onderste is om het wiel voorover of achterover te stellen. Het lint loopt keurig in het midden van het wiel.

    Ik denk inderdaad dat het de las van het zaaglint is, even gecontroleerd op de lasnaad.



    De afwerking liet trouwens geheel te wensen over.

    Moet je zien wat een rare schades aan een nagelnieuwe machine, zo uit de krat.
    Kennelijk is de gene die dit gat freesde uitgeschoten.



    Het werkblad zit vol met krassen en hier hebben ze zelfs geprobeerd om een kras eruit te borstelen?
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  6. #6

    Standaard

    Het lint loopt keurig in het midden van het wiel?

    Zoals Cocobolo reeds opmerkte: bovenste wiel zo afregelen dat de zaagtanden net BUITEN het wiel lopen. Ten eerste: om de 'trekking' van de tanden te bewaren, ten tweede: om de (eventuele beschermlaag van de) wielen niet te beschadigen.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Hi tee,

    Ik had de geleider lagers op ongeveer 0.5 mm afstand staan, maar het blad slingert zo erg dat het bijna niet te doen is.
    De geleiders heb ik bewust weer eraf gedraaid om het slingeren van het blad in beeld te brengen.

    Ik heb nog 3 andere lintzagen gehad (wel kleinere modellen), maar geen een die zo erg slingerde.
    Dat naar voor en achter slingeren is ook niet weg te stellen.
    Met het kantelen van het bovenste wiel loopt het zaaglint alleen meer wat meer naar voor of naar achter op het rubber.
    Momenteel loopt het lint exact in het midden.
    Ik zal het lint dus eens naar buiten draaien.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Volgens mij ligt het aan de wielen, want het lint gaat 2x heen en weer voor je terug aan de las bent, en dan staat het lint een beetje van de lat vanaf, terwijl het er eerst tegen zat ...

    Misschien eens terug naar de winkel rijden, en vragen of je andere machines op dezelfde manier kan testen.

    Het lijkt mij wel maar 1 mm, voor hetzelfde geld is het toch het lint, met 1 mm kan ik nog wel leven: een slecht gelaste naad heeft bij ons eens meer dan 5mm geweest, dat lint vloog er bijna terug af, omdat ik het op de verste afstand had afgesteld ...



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Hi Stijn,

    Misschien vertekent het een beetje op de film, maar de totale uitslag is ongeveer 4mm.
    Op dit filmpje is het wat beter te zien.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 4 oktober 2013 om 22:49
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Idd, een totaal vertekend beeld...
    Met al die verschillende machines is het niet gemakkelijk afmetingen te schatten.

    Misschien gewoon eens een ander lint gebruiken ?



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top