Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 33

Discussie: Chinese meuk???

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Over wat voor prijs heb je het nu?

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Onder de duizend.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Yup, snaren doen een hoop! Op mijn Eastman een setje elixers liggen en die brengen de gitaar helemaal tot leven! Net ook op een AC722 met de fabriekssnaren er nog op gespeeld en dat klonk ook erg goed. Allebei palissander b/s. Met een prijsverschil van bijna 400 euri toch hetzelfde karakter. En allebei verrassend dynamisch.. In het geheel niet neutraal .. Dan ben ik toch benieuwd welke je in je handen heb gehad.. (Midwolda)
    Over Furch hoor je de laatste tijd veel slechte dingen, vooral over bouwkwaliteit, met name dat ze te licht gebouwd zijn. Kan ook exemplarisch zijn. Wat wel zo is bij Eastman, is dat het hout verschilt. Bij mij zit er wat silking in de (sitka) top en is niet zo fijnnervig. De Engelmann top van de 722 is vreselijk strak en mooi. sws een veel luxere gitaar, daar zal het wel mee te maken hebben..
    Laatst gewijzigd door Rizz; 27 september 2013 om 23:46
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Heb je meer 'aanradertjes'?

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Yup, snaren doen een hoop! Op mijn Eastman een setje elixers liggen en die brengen de gitaar helemaal tot leven! Net ook op een AC722 met de fabriekssnaren er nog op gespeeld en dat klonk ook erg goed. Allebei palissander b/s. Met een prijsverschil van bijna 400 euri toch hetzelfde karakter. En allebei verrassend dynamisch.. In het geheel niet doods en vlak.. Dan ben ik toch benieuwd welke je in je handen heb gehad.. (Midwolda)
    Over Furch hoor je de laatste tijd veel slechte dingen, vooral over bouwkwaliteit, met name dat ze te licht gebouwd zijn. Kan ook exemplarisch zijn. Wat wel zo is bij Eastman, is dat het hout verschilt. Bij mij zit er wat silking in de (sitka) top en is niet zo fijnnervig. De Engelmann top van de 722 is vreselijk strak en mooi. sws een veel luxere gitaar, daar zal het wel mee te maken hebben..
    Hoho, Rizz, ik heb nergens gezegd dat een Eastman doods of vlak klinkt! Ik heb gezegd neutraler en wat onpersoonlijker, wat een goed ding kan zijn. De Furch had wat meer klankkleur, wat mij aanspreekt maar dat kan een ander dus wegjagen.
    Welk type Eastman ik in handen had weet ik echt niet meer, hij was tegen de 800 euro. Rosewood fineer op de headstock, klopt dat?

    De Furch is van de Silueton serie, wordt niet meer gemaakt, misschien heb ik wel mazzel. Inderdaad wel licht, het ding vibreert als een vrouwenspeelgoedje (op de goede manier). Er liggen nu ook Elixir's op maar ik ben er niet zo weg van, bij mij ligt een set Martin Marquis beter in het gehoor.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Nog een groot verschil: Rizz heeft het over een gitaar met een spruce top en pallissander back & sides,
    mijn gitaar heeft een cedar top en mahogany back & sides. Logisch dat dat anders klinkt.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Heb ik dat geschreven?

    Nee da's waar, dat had je niet geschreven.. Het zal dan idd een 4-serie zijn geweest, een dread? zal de 420 zijn geweest. Ik vermoed dan toch dat het de fabriekssnaren zijn geweest. De Elixers doen het echt heel goed op deze en ik vond het al mooi, maar er is nu een heel spectrum aan geluid bijgekomen. En ik heb nog niet op een Furch gespeeld, kan het niet echt vergelijken dus. Moet ik dus ook maar 's doen dan. Moet wel zeggen dat ik redelijk singleminded naar de winkel ben gegaan. Had eerder op de Eastmans gespeeld.. Heb wel op wat andere gitaren gespeeld, maar die haalden het niet bij deze, zelfs een Martin van 2x het geld niet.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Nog een groot verschil: Rizz heeft het over een gitaar met een spruce top en pallissander back & sides,
    mijn gitaar heeft een cedar top en mahogany back & sides. Logisch dat dat anders klinkt.
    Dat zal idd heel anders klinken. Ik moet zeggen dat ik ook wel naar die combi neig wat betreft dreads (heb er 1 gehad), maar voor fingerstyle vind ik "mijn" combi perfect!
    Laatst gewijzigd door Rizz; 27 september 2013 om 23:56
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Onlangs was ik ook in de markt voor een acoustische gitaar, en ik heb bewust de MIC gitaren buiten de keuzelijst gehouden. Enerzijds gewoon vooroordeel in de trant van "het zijn allemaal cheapo kinderarbeid imitaties", anderzijds om economische redenen, want waarom zou ik mijn geld naar China brengen als er hier in Europa een fabriek mee open gehouden kan worden. Het is een Furch geworden. Er naast hingen een Eastman en een Blueridge in dezelfde prijsklasse, dus ik heb ze side-by-side kunnen spelen en horen. Laat ik het er op houden dat er een voor mij waarneembaar verschil is in kwaliteitsbeleving.

    Wel grappig dat je dit topic start, ik heb er toen ook aan gedacht om deze discussie aan te gaan.
    Dit is redelijk exemplarisch voor hoe er nog steeds over made in China gedacht wordt. En als je bijvoorbeeld huishoudelijke artikelen bij de Action koopt, dan klopt het ook wel. Kinderarbeid, goedkoop, rommel, verplaatsen van werkgelegenheid naar China, kortom zoals de topictitel al zegt: Chinese meuk.

    Maar gitaren zoals Eastman en kennelijk ook Blueridge is toch een compleet ander verhaal. Dat kun je met geen mogelijkheid scharen onder de noemer Chinese meuk. Ik weet het niet zeker, maar ik heb het idee dat deze gitaren in Chinese productiehuizen op compleet westerse manier vervaardigd worden. Over het algemeen zijn Eastman gitaren voortreffelijk afgewerkt. Dit weet ik uit eigen ervaring en vele reviews op het web. Daarnaast, ik heb mijn Eastman laten repareren (klein issue met element van derde partij) door de eigenaar van een gitaarwinkeltje hier in de buurt. Hij is zeer ervaren en bouwt zelf ook gitaren. Hij verkoopt zelf ook high end akoestische gitaren, maar geen Eastman. Hij verzekerde mij zeer onder de indruk te zijn van de gitaar. Zowel qua klank, bouw, afwerking als houtkwaliteit.

    Ik zet dan ook vraagtekens bij jouw "Waarneembaar verschil in kwaliteitsbeleving". Je bent op z'n zachtst gezegd nogal bevoordeeld, zoals je zelf al aangeeft. Na jouw besluit om MIC links te laten liggen, is het natuurlijk onmogelijk om nog een MIC gitaar te vinden die voortreffelijk klinkt.

    Neemt niet weg dat die ene Eastman natuurlijk vlak geklonken kan hebben. Akoestische gitaren zijn allemaal min of meer handwerk, dus er zijn grote individuele verschillen. Maar ik geloof gewoon niet dat in z'n algemeenheid Eastman kwalitatief onder doet voor een merk als Furch. Natuurlijk is Eastman een relatief jong merk, dus de tijd zal leren of de gitaren op lange termijn ook zo goed zijn maar ik zeg, Eastman en kennelijk ook Blueridge: Wel Chinees, geen meuk.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Ik ben het helemaal met je eens, Baker. ik zei ook "bewust buiten de keuzelijst gehouden".
    Ik ging de zoektocht naar een gitaar in met de stelling "chinees=meuk" stevig verankerd in mijn hersens, dus de positieve nadruk lag bij mij op niet-chinese instrumenten. Kwaliteit is een subjectief iets, en zodra ik MIC als negatief kwaliteitscriterium neergezet had was het vonnis al geveld. En om er dan ook nog eens geo-economische argumenten op los te laten... mea culpa.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Ik heb gezegd neutraler en wat onpersoonlijker, wat een goed ding kan zijn.
    Ben ik met je eens. Ik heb een paar maanden terug op een aantal Eastmans uit de prijsklasse 800-1000 gespeeld. Ze waren wel goed, maar ik had geen 'wow-gevoel'. Dat had ik wel bij de Blueridge, Martin, Maton en Larrivée gitaren die ik erna probeerde. De laatste twee hadden een (voor mij) te brede hals, dus die vielen al snel af.

    Eastman vond ik qua prijs-kwaliteit verhouding nog niet eens zo goedkoop. Blueridge wordt soms ook wel een beetje gemakkelijk weggezet als budgetmerk, maar echt goedkoop zijn ze ook weer niet. De prijs-kwaliteit verhouding is uitstekend, maar dat is wel een belangrijk verschil.

    Mensen zijn vaak erg snel met een ongenuanceerd oordeel over gitaren uit bepaalde landen die geweldig of waardeloos zouden zijn. Sommige mensen doen het soms voorkomen alsof een gitaar brandhout is zodra ze achterop 'Made in China' zien staan. Ik zou me daar niet al te druk over maken, al moet je natuurlijk wel goed blijven opletten.
    Laatst gewijzigd door Powderfinger; 28 september 2013 om 16:14

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top