Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard Defil Aster "restauratie" (kaal)

    Hoofdstuk 1.

    Er was eens een oude, stoffige, bruine gitaar die via Marktplaats een nieuw baasje zocht:



    Merk, bouwjaar en afkomst onbekend maar die kleur die zal toch zeker wel uit de jaren 70 komen?
    Ach, ik hoef er niet voor om te rijden dus maar meegenomen, het is weer eens wat aparts.

    Via de pickups (Muza S560) achter het merk/model gekomen en het blijkt te gaan om een Defil Aster van Poolse afkomt uit ca 1989...... Nu wil ik niet zeggen dat ze toen blijkbaar in polen wat achter liepen maar die kleur bruin was in de rest van de wereld al jaren verboden

    Ok, nu weten we wat het is, maar wat gaan we er mee doen?
    Situatie:
    Bouwkwaliteit; goedkoop
    Nek; krom en de frets zijn slecht afgevijld aan de zijkanten maar verder niet versleten.
    Kleur; bleh
    Hardware; mwa, kan er mee door na wat poetswerk
    Elektronica; pots knisperen, kraken en reageren vreemd. De drie standen schakelaar is doorgesoldeerd dus dat kan nooit veel goeds betekenen...
    Pickups; yep, 1 pickup kapot. (vandaar de aanpassing aan de schakelaar)

    Eerst maar eens kijken of we die pickup kunnen reanimeren en na wat graafwerk, wat solderen en een nieuw stukje kabel meet ik weer wat en lijkt het te werken.

    De pots:

    Los solderen, kapjes eraf, eerst schoonmaken met contactspray en daarna met schoonmaakalcohol en ze lijken het weer te doen. Als ze toch weer gaan kraken vervang ik ze wel.

    Nu maar eens de body aanpakken:
    Die kleur bruin kan echt niet dus: Strippen!
    Ik had nog een half emmertje Alabastine Super Afbijt en daarmee vloog de verf eraf.



    Hmmmm, boven en onderkant zijn voorzien van een erg dun laagje (mahonie?) fineer wat op enkele plaatsen al weg is dus dat gaat er ook af.
    Zoals de titel aan aangaf: We gaan kaal!
    Uurtje schuren met de schuurmachine en dit is het resultaat.



    Wat heb ik nog in de kast staan om dat ding te lakken?
    Rambo Parket Lak.... Gaat vast werken.

    We gaan voor een low budget restauratie dus zoveel mogelijk gebruik maken van materialen die ik nog ik de kast heb staan.

    Het lakken is begonnen dus de rest van de bouw en meer foto's komen in de volgende hoofdstukken.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Welkom op het forum Sander.

    Die Pool ziet er nog helemaal niet zo slecht uit. Raar eigenlijk dat ze eerst een mahonie fineer aanbrengen en daarna bruin gaan lakken.

    Succes met de restauratie!
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Dankjewel Ike,

    Aangezien ik weer wat meer met gitaren wil gaan doen ben ik maar lid geworden hier. Ik had mezelf al kort voorgesteld ergens op pagina 1063 van het Post je collectie topic.

    Ik heb ergens een plaatje gezien van zo'n Defil met een soort van sunburst finish waarbij het midden dan die mahonie kleur had en overliep in zwart maar de meeste die ik tegenkom hebben er een dikke laag verf overheen zitten.
    Ik heb een pool gevonden die er dit mee gedaan heeft:


    Maar zijn fineer laag ziet er een stuk beter uit. (En echt mooi vind ik het niet, maar dat is persoonlijk.)

    Ik denk dat ik er ook wat chromen knopjes opgooi om het geheel af te maken, maar eerst eens kijken of er een beetje geluid in zit als hij weer in elkaar zit na het lakken.
    Ik ga nu de nek ook maar schuren en lakken (en polijsten) want het kleurverschil is te groot.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ze hebben die mahonie fineer erop geplakt, omdat de houtdraad / richting van de body volledig verkeerd loopt.

    Goed om te oefenen, maar ik denk niet dat je er een goede gitaar aan overhoud: dat ding ontstemt bij de minste temp / vochtigheidschommeling ...



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Stijn, dat is gewoon een poolse flame in het hout.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Tijd voor hoofdstuk 2:

    En inderdaad Stijn; Het zal geen super gitaar worden maar dat was ook niet de bedoeling. Het is een perfect ding om eens lekker wat aan te kloten zonder bang te zijn iets duurs te slopen. Dus lekker zelf de frets vlakken, nek stellen, schuren, lakken, nieuwe elektronica etc voor minder dan 100 euro inclusief aanschaf.

    De nek:
    Na enkele flinke draaien aan de trussrod is de ergste kromming eruit, zal nog wel even duren voordat ik hem perfect heb maar voorlopig doen we het er even mee. Zodra alle nieuwe hardware en elektronica binnen is ga ik er mee verder.
    De oude lak was erg vergeeld dus ook hier maar even wat super afbijt en een schuurpapiertje op losgelaten en hij ziet er alweer een stuk frisser uit:


    De body:
    Na enkele laagjes lak en wat licht polijstwerk kan het er voorlopig wel mee door. Misschien gooi ik er later nog eens een kleurtje over.

    En nu met wat hardware erin:


    Omdat ik nu toch een weekje ofzo moet wachten op de nieuwe potmeters, knoppen en tuners heb ik de boel maar vast in elkaar geschroefd:



    De potmeters "werken" maar hebben hun beste tijd zeker gehad, die worden dus vervangen.
    Pickups klinken eigenlijk best lekker, niet enorm veel output voor humbuckers maar dan draaien we de gain maar wat hoger

    To do:
    Tuners vervangen
    Nieuwe potmeters / condensators / knoppen
    Nek verder afstellen, frets vlakken en polijsten

    Mooie klusjes voor volgende week.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top