Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 13 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 125

Discussie: Cryo Tuning

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Ik gebruikte de term scheikunde vanwege de zin "Daardoor gebeurt er iets op moleculair niveau in de gitaar.".

    Heb redelijk wat geleerd over warmtebehandeling van metalen, en ja dan gebeurt er inderdaad wel wat, in de zin van roostervorming, magnetische uitlijning, verdeling van koolstofatomen in het rooster etcetera (het is alweer lang geleden, ik moet het weer van ver opduiken). Bij koude verandert dat allemaal niet meer: alleen de elektronen zullen makkelijker naar een andere schil kunnen springen (supergeleiding). Dat effect is echter weg als de gitaar weer opwarmt tot bespeelbare temperaturen.

    Ik ga d'r eens een nachtje over slapen.

    p.s. bij een effect op het hout kan ik me al helemaal niets voorstellen.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 16 september 2013 om 23:56
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  2. #12
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Ik gebruikte de term scheikunde vanwege de zin "Daardoor gebeurt er iets op moleculair niveau in de gitaar.".

    Heb redelijk wat geleerd over warmtebehandeling van metalen, en ja dan gebeurt er inderdaad wel wat, in de zin van roostervorming, magnetische uitlijning, verdeling van koolstofatomen in het rooster etcetera (het is alweer lang geleden, ik moet het weer van ver opduiken). Bij koude verandert dat allemaal niet meer: alleen de elektronen zullen makkelijker naar een andere schil kunnen springen (supergeleiding). Dat effect is echter weg als de gitaar weer opwarmt tot bespeelbare temperaturen.

    Ik ga d'r eens een nachtje over slapen.

    p.s. bij een effect op het hout kan ik me al helemaal niets voorstellen.
    Je noemt nu warmtebehandeling van metalen...
    Als een buis wordt geboren, dan worden de elektroden eventjes gigantisch gloeiend opgestookt met een sterk HF-veld,
    om restgassen enzo uit te drijven en te laten binden aan uit het tevens verdampende getter.

  3. #13

    Standaard

    Ja, goed idee, misschien moet ik mijn gitaar maar eens de ruimte in schieten voor een paar rondjes in ons zonnestelsel. Klinkt ie daarna ook vast beter.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    592

    Standaard

    Wordt door veel andere bouwers ook gedaan. Niet alleen hout maar ook elementen e.d.. Vloeibare stikstof kost niks en ik zou het best eens willen proberen. Altijd open staan voor dit soort dingen.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2003
    Locatie
    Elders
    Berichten
    11.283

    Standaard

    Als zo vaak met dit soort dingen ben ik sceptisch. Zoals met heel veel "tooooooone" zaken valt het grootste deel van het verschil volgens mij sowieso al weg als er andere instrumenten bijkomen, laat staan als je live speelt.

    Maar als je het wilt moet je het vooral niet laten, het is je eigen geld en als je het gevoel hebt dat het verschil maakt, maakt het ook verschil (al is het maar tussen je oren).
    Turn it up • Bring the noise

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fisherman Bekijk bericht
    Seriemoordenaars vind ik ook fascinerend, maar dat betekent natuurlijk niet dat mijn achtertuin vol met lijken ligt.
    (d'r ligt er maar eentje en da's geen serie!)

    Ja hey, zo kom je natuurlijk nooit in de geschiedenisboeken!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Zou het niet kunnen zijn dat het vocht in het hout snel kristalliseert en zich als kristal los wrikt van het hout en daardoor gemakkelijker naar buiten kan komen? (Meeste lakken zijn heel licht poreus voor damp). Misschien doet het water wel iets geks met het hout onder die lage temperaturen.

    Zijn er geen interessante oscillatorgrafieken te vinden van een reeks gitaren voor en na de behandeling?


    Anders dikke i call bullshit en veel plezier tussen je oren
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bat Bekijk bericht
    ... als je het gevoel hebt dat het verschil maakt, maakt het ook verschil (al is het maar tussen je oren).
    In het engels is daar een mooie term voor: Confirmation bias - de neiging van mensen om informatie te geloven die hun overtuiging bevestigt.

    Volgens mij is er maar één remedie om je gitaar (nog) beter te laten klinken: Oefenen, héél veel oefenen
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 september 2011
    Locatie
    randstad
    Berichten
    118

    Standaard

    Ik hoop voor je dat je gitaar weer ontdooit is tegen de tijd dat je hem terugkrijgt. Moet niet gekker worden.

  10. #20

    Standaard

    Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.
    Inde video wordt beschreven welk verschil hij ervaart ten op zichte van voor de behandeling en welke overeenkomsten hij hoort met een vintage strat. Ik weet dat wat hij beschrijft precies is wat ik mooi vind in een vintage 63 strat.

    Of hij gelijk heeft zal blijken, maar door mijn ervaringen met Kloppmann pickups heb ik daar wel een beetje vertrouwen in.
    In zijn video's over Kloppmann pickups beschrijft hij precies wat ik ook als verschil hoor en ervaar tussen Kloppmann's en burstbuckers of fender custom shop pickups.

    Nou kun je dat wel afdoen als bevestiging zoeken van een beeld dat je hebt, maar dat is te makkelijk. Dan zou dat ook iedere upgrade gelden. Andere gitaristen hoorden het verschil overigens ook.
    Laatst gewijzigd door Klppmn; 17 september 2013 om 23:30

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top