Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 11 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 108
  1. #1

    Standaard Waarom zijn Gitaristen conservatiever als Bassisten

    Ik merk dat gitaristen veel meer bij oudere en bestaande modellen en materialen blijven als bassisten.
    een bassist gaat veel verder met moderne materialen en modellen terwijl gitaristen hoofdzakelijk bij de traditionele bouwwijze en materialen blijven.
    Zijn bassisten moderner?
    Zijn gitaristen voorzichtig en durven niet iets anders te spelen als de huidige standaard?
    Wat zou de logica zijn achter deze ontwikkeling?

    Wie heeft het antwoord.

    Want er zijn toch al veel merken die met compounds werken die een veel betere responds hebben als hout en die het instrument veel betrouwbaarder maakt.(betere sustain, zuiverder gestemd en langer gestemd blijven.)

    Bassisten hebben dit al ontdekt wanneer komen de gitaristen!!!!!
    Liever een goeie plank dan een bekende plank zonder karakter.
    website: www.alexdegelder.nl

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.755

    Standaard

    Onze bassist vind mij ook conservatief , hij mag ook graag experimenteren , met materiaal pickups ,etc.
    Geen idee hoe het komt.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Als je in de spotlight wilde staan had je niet zoveel keus, het was spits in Ajax of gitaarheld. Spits in Ajax ligt redelijk gecompliceerd dus dan blijft de gitaar over. En dan heb je idolen waar je niet te ver van wil afwijken.
    Bassisten hebben die honger naar een spotlight minder, meestal zijn ze bas gaan spelen omdat er al een dominante eikel was die de gitaarrol opeiste. Ze spelen bas omdat ze bas spelen en daar hangt niet echt een idool met een merkje aan.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 december 2008
    Locatie
    Noord Holland
    Berichten
    828

    Standaard

    Conservatiever dan bassisten.

    Ik denk dat Pepe wel ergens in de buurt zit. Hoewel ik geen spits van Ajax hoef te zijn

  5. #5

    Standaard

    Dus als je niet spotlight geil bent koop je een beter instrument en gitaristen zijn merkgeil en kopen dan maar een ouderwets instrument.
    Ik denk dat gitaristen de sound zoeken van hun oude helden en die hadden geen betere gitaren, nu zijn de hightech gitaren met een betere sound er wel en gebruiken we ze niet. De sound van de oude helden is met een moderne gitaar is dan veel sneller te bereiken. (techniek doet ook veel maar helaas zijn we niet allemaal hoog technische spelers)
    Liever een goeie plank dan een bekende plank zonder karakter.
    website: www.alexdegelder.nl

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2003
    Locatie
    Elders
    Berichten
    11.283

    Standaard

    Tsja, in de meeste bands is er voor de bassist niet al teveel ruimte om met zijn spel de aandacht op zich te richten. Wellicht dat dit meer ruimte laat om de expressie in andere zaken naar voren te laten komen.

    Overigens houden in het baswereldje volgens mij veel mensen het ook bij traditioneel: Precision, Jazz of Stingray...
    Turn it up • Bring the noise

  7. #7

    Standaard

    Ik bedoel ook niet alle bassisten maar de bassist is sneller geneigt naar modern spul!
    Liever een goeie plank dan een bekende plank zonder karakter.
    website: www.alexdegelder.nl

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juli 2004
    Locatie
    tegen de zeedijk in Noord-Friesland
    Berichten
    2.783

    Standaard

    Wat Pepe zegt ;-)

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2011
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    738

    Standaard

    Zelf ben ik ook conservatief als het om gitaren gaat.
    Al zijn sommige merk- modellen oud, men kiest waar men van houd.
    Dit geldt voor mij ook betreffende versterkers.
    Heb een Vox VT50 maar druk aan het sparen voor een oude Vox AC30 (made in Engeland) of oude Fender Twin reverb (made in USA).
    Buizen klinken nu eenmaal ( voor mij dan) lekkerder dan de Torren- bakken van deze tijd al hoort de leek vanaf het podium het verschil niet.
    Dus ook de AC30 en/of Twin Reverb is voor mij oud maar vertrouwd en geeft de sound welke ik het liefste hoor.

    Maar goed, ik dwaal een beetje af, dus ja; Ik ben ook zo'n conservatief persoon op gitaar en gear.
    Hoe fijner de combinatie klinkt, des te prettiger speel je voor jezelf (mijn visie).
    Met vriendelijke groet,
    Riny S.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Een bas heeft ook niet zoveel onderscheidende nuance als gitaar. Ik kan een paar bas geluiden onderscheiden. Het is zompig en laag als een Hofner of Jazzbas of scherp met attack als een Rick of Alembic. Daartussen speelt het zich allemaal af.
    Maar surf op een SG spelen of metal op een Danelectro. .het is niet ideaal mensen... het zijn vaak de gitaarsounds die een muziekgenre voor een groot deel bepalen.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 14 september 2013 om 16:43
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top