Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 15 van 15
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    HLMRmeer
    Berichten
    4.091
    Blog Entries
    243

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Powderfinger Bekijk bericht
    [...] Het staat wat netter als 'ie mooi recht is, maar in principe valt het toch niet op [...]
    Die bolling in het achterblad van veel acoustische gitaren zit daar niet wegens een slordigheidje, maar vanwege projectie.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Powderfinger Bekijk bericht
    [...] je tangetje en je bijtel [...]
    je tangetje en je beitel. excuseer deze volledig offtopic opmerking
    vriendelijke groet, Olav
    Founding Member of the Gun Guitars Owners Association
    www.makeyoursongcount.com

  2. #12

    Standaard

    Ja, ik had ook niet verwacht ooit met een bijtel in de buurt van een gitaar te komen, maar er was echt geen andere oplossing. Een kapot gedraaide moer moet nu eenmaal vervangen worden. Deze bleef ook nog eens steken tussen het hout en de halspen, dus er moest toch wat ruimte worden gemaakt. Eén à twee mm voorzichtig weg geschraapt. Dat zit achter de truss rod cover en met een beetje verf eroverheen, ach. Voortaan kan ik er dan ook beter bij met een sleutel.

    Bij een gitaar van een paar honderd euro zou ik 't niet doen, maar dan was de constructie zeer waarschijnlijk ook beter.

  3. #13
    Junior Member
    Geregistreerd
    3 april 2013
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    De bolling kan iets meer of minder zijn, maar in principe zit er op een staalsnaar een bolling in de achterkant.. Die radius kan variëren van 7" tot 15". De 4 die ik hier heb staan iig wel.

    Wat zou kunnen is dat deze gitaar wat vochtiger is opgeslagen en daarom wat boller staat, maar dat is ook niets om je zorgen over te maken en daarbij zou de top dan ook bol moeten staan....
    Waarschijnlijk miniatuur gitaartjes, die 4 die je hebt staan?!

    Zo jammer ....
    Sorry hoor, ik kan er niet zo goed tegen, iemand met een kluitje het riet in te sturen:
    Voor de duidelijkheid: 7" = zeven inches, dat is ongeveer 7 x 25,4 mm = 17,78 cm
    Verdomd klein gitaartje als dat de radius is van de bolling van het achterblad.

    Wellicht bedoel je 7' = zeven feet, dat is dan ongeveer 7 x 304,8 mm = 213,36 cm (dikke 2 meter)
    Maar dan nog zou dat een extreem kleine radius zijn voor de bolling van het achterblad.

    Overigens zouden all gitaren een bolling in de achterkant moeten hebben. (in meer (+/- 15') of mindere (+/-30') mate)

    De exate infromatie is gemakkelijk te vinden op het web, laat je niets wijs maken!!!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Ik bedoelde idd 7 voet, !dat mag een kind nog begrijpen! en ik heb met enige regelmaat op het AGF dit voorbij zien komen.. Tot 15 voet, omdat dit de grote standaard is voor een radius van een achterkant. Ik had voor de volledigheid dus ook even tot 30 voet mee moeten nemen. Deze is natuurlijk net zo zeldzaam als de eerder genoemde 7 voet.. Maar het mag natuurlijk ook zijn wat de betreffende bouwer, prettig, mooi of effectief vindt.. Mijn welgemeende excuses voor de foutieve notatie!
    Laatst gewijzigd door Rizz; 13 september 2013 om 17:25
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Powderfinger Bekijk bericht
    Nee, het bovenblad is eigenlijk op elke positie zo goed als waterpas. Enkel tussen klankgat en slagplaat is er iets van bolling (bij het rozet), maar dat zal wel een menselijke oorzaak hebben.
    Eerder een losgeraakt zangbalkje o.i.d.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Powderfinger Bekijk bericht
    Achter de brug is het maar minimaal. Edit: Ik kan er preventief al wel vast een bridge doctor inzetten. Dat ziet er eenvoudig uit.
    Niet doen! Zoiets doe je niet preventief. En uit eigen ervaring (heb zelf zo'n Bridge Doctor gemaakt en ingebouwd) weet ik dat zo'n ding een radicale klankverandering teweeg brengt. Ik kon er uiteindelijk niet aan wennen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top