Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1

    Standaard Achterkant body staat bol

    Technisch gezien gaat het niet om zelfbouw, maar ik verwacht dat ik hier meer nuttige reacties krijg. Ik heb een oude 12-string uit de jaren 60/70 op de kop getikt en ben deze momenteel aan het herstellen. Ik heb al een 12-string en verwacht er ook niet al te veel van, ik vind het gewoon leuk om te doen.

    Tot nu toe gaat alles voorspoedig. De achterkant van de body staat echter een beetje bol (het bovenblad is nog recht). Nu lijkt me dat geen groot probleem, maar is dit eventueel te verhelpen? Zo ja, hoe doe ik dit en loont het de moeite?

    De precieze oorzaak van de bolling moet ik jullie schuldig blijven, omdat ik 'm zo gekocht heb.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    HLMRmeer
    Berichten
    4.091
    Blog Entries
    243

    Standaard

    Is dat niet de normale bolling die in een achterblad zit? Of staat het blad los van de bracings? bedoel je dat?
    vriendelijke groet, Olav
    Founding Member of the Gun Guitars Owners Association
    www.makeyoursongcount.com

  3. #3

    Standaard

    Nee, het blad staat niet los van de bracings. Ik heb vergeleken met mijn andere 12-string, die heeft ook iets bolling. De bolling is daar wel kleiner. Maar die gitaar is twintig i.p.v. veertig jaar oud.

    Mijn Martin heeft geen bolling, maar die is gloednieuw.

    Ik meen ooit wel eens meegekregen te hebben dat ze vanzelf een beetje bol gaan staan, maar het fijne weet ik daar niet van. Vandaar dit topic.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    De bolling kan iets meer of minder zijn, maar in principe zit er op een staalsnaar een bolling in de achterkant.. Die radius kan variëren van 7" tot 15". De 4 die ik hier heb staan iig wel.

    Wat zou kunnen is dat deze gitaar wat vochtiger is opgeslagen en daarom wat boller staat, maar dat is ook niets om je zorgen over te maken en daarbij zou de top dan ook bol moeten staan....
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Bij mij is mijn ene gitaar ook veel boller dan de andere. Niets om je zorgen over te maken lijkt me.

  6. #6

    Standaard

    Oke, bedankt! Het staat wat netter als 'ie mooi recht is, maar in principe valt het toch niet op.

    Ik heb zoals Rizz zegt ook de indruk dat de gitaar wat te vochtig bewaard is geweest. Ik kwam er net nml. achter dat de hals een duik heeft genomen. Waar de hals de body ontmoet, is een hoogteverschil. Eigenlijk pas vooral vanaf fret 15. Ik heb dat een keer eerder meegemaakt. Toen wees de reparateur ook op warmte en luchtvochtigheid. Hij zei dat het d.m.v. de hoogte van de frets wel te compenseren is, maar aan de andere kant gebruik ik die hoge frets eigenlijk toch niet op een 12-string. Toen moest ik de gitaar nog kopen en heb ik het daarom niet gedaan, maar nu heeft de gitaar toch bijna niets gekost.

    Ik kwam daar achter toen net bleek dat de moer op de halspen kapot gedraaid was. De ruimte was te klein om een een baco te gebruiken. Bleek er ook nog te weinig ruimte zijn om de moer van de halspen af te halen. Daar zit je dan met je tangetje en je bijtel, maar het is gelukkig gelukt.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Powderfinger Bekijk bericht
    Oke, bedankt! Het staat wat netter als 'ie mooi recht is, maar in principe valt het toch niet op.

    Ik heb zoals Rizz zegt ook de indruk dat de gitaar wat te vochtig bewaard is geweest. Ik kwam er net nml. achter dat de hals een duik heeft genomen. Waar de hals de body ontmoet, is een hoogteverschil. Eigenlijk pas vooral vanaf fret 15. .
    Is het niet zo dat je bovenblad achter je brug bol staat? Dus dat je brug iets "voorover" gedoken staat? Dan kan het dat je actie waanzinnig hoog wordt. Komt vaker voor bij die oudere gitaren.. Neck reset, zadel lager maken of een bridgedoctor zijn dan de opties.. Over een zelfgemaakte bridgedoctor is er nog wel een topic in akoestische gitaren te vinden.. Edit: gevonden!
    Laatst gewijzigd door Rizz; 12 september 2013 om 20:30
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #8

    Standaard

    Nee, het bovenblad is eigenlijk op elke positie zo goed als waterpas. Enkel tussen klankgat en slagplaat is er iets van bolling (bij het rozet), maar dat zal wel een menselijke oorzaak hebben. Achter de brug is het maar minimaal. Edit: Ik kan er preventief al wel vast een bridge doctor inzetten. Dat ziet er eenvoudig uit.

    Toen ik 'm kocht, zaten er nog wat snaren op. Ik had 'm even snel gestemd en de actie was toen inderdaad erg hoog. Waar de hals in hoogte verschilt, sloegen de frets ook dood. Komt bij dat de frets al wat vlakker zijn. Het brugzadel afvijlen staat daarom nog op de 'to do list'.
    Laatst gewijzigd door Powderfinger; 12 september 2013 om 21:07

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Een Bridgedoctor lijkt me eigenlijk geen goede oplossing.
    Onder andere Siminoff heeft veel onderzoek gedaan naar hoe en waar het geluid door een gitaar wordt geproduceerd.
    Nu zullen velen zeggen: De top, en idd dat is juist, maar het geluid van de top wordt voornamelijk gegenereerd door de brug, en daar zit hem nu de crux van mijn bezwaar tegen een BridgeDoctor.

    Velen mensen denken dat het geluid komt door het op en neer bewegen van de top en dus ook de brug.
    Dat is niet geheel juist. De brug gaat niet zozeer op en neer, maar kantelt door de kracht van de snaren juist van voor naar achter, op de maat van het kleiner en groter worden van de ruimte tussen de brug en de kam.

    Volgens Siminoff is voor en achterwaardse golfbeweging van de brug (en dus de top) de voornaamste volume producent.

    Hij heeft als expiriment de brug achtereenvolgens op 2 manieren vast gezet,
    1. de brug gefixeerd in op en neer beweging, maar voor en achter beweging was vrij.
    2. de brug kantelbeweging gefixeerd en op en neerbeweging was vrij.

    Bij opstelling 1 (op en neer beweging was zelfs geheel vast geschroefd). bleef het geluid en volume nagenoeg gelijk als standaard.
    Bij opstelling 2(van voor naar achter beweging beperken) verdween zelfs bij een kleine beperking van de beweging een aanzienlijk deel van het volume en een groot gedeelte van de sustain. De klank veranderde dramatisch.

    De bridgedoctor is ontwikkeld om de bolling/holling (achter/voor) bij de brug tegen te gaan (je schroeft de brug eigenlijk naar achter en zet vervolgens de "voor naar achter" beweging vast).
    De beweging van de brug naar voor en achter beperken lijkt mij dus geen goede zaak?
    Laatst gewijzigd door grizzly; 13 september 2013 om 00:14
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Al die ophef over een bolle achterkant... de TS heeft gewoon een jaren '70 Ovation gekocht

    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top