Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 47
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Nee, dat helpt niet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    En waarom niet ? Als je het hout door opschuren poreuzer maakt, en de bovenlaag eraf haalt, gaat het toch meer 'ademen' waardoor het resonanter wordt? Of zie ik dat verkeerd ?

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Een gitaar wordt niet ineens resonant door er een laklaag af te schuren. Mijn Baja is behoorlijk resonant, ondanks een dikke pu-laag. En Barno vertelde zojuist nog dat bij de zo opgehemelde vintage strats een dikke laag fullerplast onder het laagje nitro zit.

    De invloed van lak wordt zwaar overschat.

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Toeval of niet, van alle gitaren die ik heb gehad waren de dun, nitro gelakte, of geoliede gitaren het meest resonant. Dat ligt niet alleen aan de lak, maar ook aan de constructie. Echter, een dunnere laklaag werkt er wat mij betreft wel degelijk aan mee. Maar alles begint bij een goed stuk hout en de constructie, dat sowieso.

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Van alle gitaren die ik heb getest, klonken degene met 3-saddle brug het beste...

    Het zegt allemaal niet zoveel. Als een plank dood is (niet resonant), wordt ie niet ineens resonant als je de lak verwijdert. Zoals ik al zei, de oudere Fenders zijn afgewerkt met een dikke laag fullerplast, en toch worden die genoemd als de holy grail als het gaat om resonantie.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juli 2009
    Locatie
    Ede (gld)
    Berichten
    1.532

    Standaard

    Moet hout niet ook simpelweg gewoon verouderen. Dat dat ook de reden is dat een wat meer ademende lak dat proces versneld en de gitaar dus sneller beter gaat klinken? Zo zou het dus ook kunnen dat een gitaar (mits technisch goed) die geboren is als dode plank later een hele goede resonante plank kan worden?
    Voorbeeld: Heeft niets met klank te maken.... Ik heb ooit als kind een stevige tak afgezaagd en daar een soort knuppel van geklust. Die stok heb ik toevallig nosteeds, hij is nog even sterk. Maar..... hij weegt nog de helft.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Nee joh, je bent gewoon twee keer zo sterk geworden!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.338

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht

    De invloed van lak wordt zwaar overschat.
    Helemaal mee eens. Ik denk dat constructie, houtsoort en vooral de hals veeeel bepalender zijn.


    Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Hals is sowieso van enorm belang. Dat wordt dan weer vaak juist onderschat.

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rooker Bekijk bericht
    Ik heb ooit als kind een stevige tak afgezaagd en daar een soort knuppel van geklust. Die stok heb ik toevallig nosteeds, hij is nog even sterk. Maar..... hij weegt nog de helft.
    Natuurlijk, al het water is eruit.
    Maar dat is bij een Gitaarbody ook al zo, anders barst die in stukken vaneen.

    Er zijn houtsoorten waarbij de harsen beginnen te kristalliseren, door veroudering, uv en de lucht.
    Maar dat is klanktechnisch van weinig belang bij een plank van 4,5cm dik.
    Net als de lak, dat dun laagje van max 1 mm doet niets aan de klank, als je body 4,5cm dik is.

    Dat zijn factoren die bij akoestische gitaren wel van belang zijn, maar de leek haalt dat wel eens door elkaar, heeft iets gelezen op het internet, ziet daar het woordje gitaar, of guitar voor staan, en heeft niet door of het over een akoestische kast of elektrische plank gaat.

    Daar komt volgens mij heel het dunne nitro verhaal vandaan, dat het hout meer zou resoneren door een dunne laklaag, pfft.


    Aan de topic starter: als je eens iets anders wil dan al de rest, ga je voor G&L. Wil je zoals iedereen achter de grote F aanlopen, dan kies je veilig voor Fender.



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top