Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 16 van 16

Discussie: Truss Rod vast

  1. #11

    Standaard

    Dat is inderdaad wel veel. Eerst alle snaren los zetten, dan zeker weten dat je met de juiste maat sleutel aan de slag gaat.

  2. #12

    Standaard

    Hij is los! Ik heb het nog een keer geprobeerd en deze keer gewoon de snaar die in de weg zat losgedraaid. Dit gaf me voldoende ruimte om aan de inbus te draaien. Blijkbaar heeft de olie van vorige week zijn werk inmiddels beter kunnen doen (vorige keer heb ik één dag gewacht). Ik hoorde wel een kleine 'krak' toen de halspen loskwam van het hout, maar daarna kon ik zonder problemen draaien.

    De hoge E snaar buzzt nu niet meer, ik moest de hals holler zetten. Bijkomend gevolg is echter dat de G snaar nu buzzt als ik deze open aansla. De lage E heeft dit ook een beetje. De topkam is in orde. Ik neem aan dat dit wel goed komt als ik de hals morgen nog wat holler zet? Nu heb ik al een kwartslag gedraaid.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    goed dat je'm weer kan regelen. Maar gebruik je ogen ipv zomaar wat te draaien. Kijk langs de hals af, je kan de curve zo goed inschatten. Bij een goed werkende trussrod zie je de hals letterlijk buigen als je bijstelt, vooral als je 'm boller zet. Gebruik ook de truuk van te fretten begin en einde hals (gebruik ev. een capo) om te zien hoeveel ruimte er zit tussen snaar en fret 7 a 8.
    Zorg er ook voor dat je actie niet belachelijk laag staat. Ja, dat speelt gemakkelijk maar zowel qua afstelling en zeker qua sound niet optimaal.

  4. #14

    Standaard

    Check. Ik meet van bovenkant fret tot onderkant snaar 2,5mm bij de 12e fret. Dat vind ik eigenlijk wel een mooie hoogte. Ik speel altijd met een actie van 2,5 à 3 mm.

    Met capo op 1 en vinger op fret 15 (of 22) heb ik nog steeds wat te veel ruimte tussen de fret en snaar. En met wat harder aanslaan buzzt de hoge E ook nog lichtjes. De hals ziet er ook wel erg recht uit. Alleen een beetje apart dat hij voorheen niet buzzte op de G.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    trussrod is niet zaligmakend. check ev. ook es de (on)gelijke hoogte van je fretjes

  6. #16

    Standaard

    Gisteravond nog een klein slagje gegeven. Momenteel hoor ik nergens meer buzz, de hals ziet er recht uit (maar niet té) en de actie bevalt.

    Bedankt voor de behulpzame reacties allemaal.
    Laatst gewijzigd door Powderfinger; 5 september 2013 om 10:50

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top