Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1

    Standaard Hals iets te krom door lang liggen in de koffer ?

    Ik heb een gitaar op het oog en het blijkt dat de hals iets bijgesteld moet worden.
    Volgens de eigenaar staat deze namelijk wat hol doordat deze jaren alleen maar in de koffer heeft gelegen, inderdaad lijkt het erop dat de koffer wat te diep is ten opzichte van de neck steun.

    Is dit iets wat inderdaad kan gebeuren ?
    En is dit op te lossen door de trust wat aan te draaien (of losser ik vergeet altijd wat wat doet).

    Valt er iets te zeggen bij hoeveel kromming dit echt een probleem wordt, zo op de foto's lijkt het mee te vallen.
    Wat een dom volk hier !!!!!!!!!!!!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Als er niet op gespeeld is en de snaren hebben altijd op spanning gestaan, kan dat best ja. Heb van de week een Fender strat van iemand bijgesteld en geïntoneerd met exact hetzelfde probleem. Om 'm weer terug bij te stellen, vaster draaien. Snaren van spanning halen,een kwart draai per keer en dan een paar uur tot een dag even laten werken. Het zal hier wel om een lichte bijstelling gaan..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #3
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Bij twijfel niet de weg oversteken.
    Als je er geen verstand van hebt en het is een kwaliteitsgitaar: Niet mee fucken maar laat het door een reparateur doen!
    Vriendelijke groet,

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2006
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    1.452
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    ...
    Om 'm weer terug bij te stellen, vaster draaien. Snaren van spanning halen,een kwart draai per keer en dan een paar uur tot een dag even laten werken. Het zal hier wel om een lichte bijstelling gaan..
    Rizz, misschien even vertellen of de TS tegen de klok in of met de klok mee moet draaien.
    (Ik vergeet dit ook steeds.... anders had ik wel gereageerd......;-) )

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jedeel Bekijk bericht
    Rizz, misschien even vertellen of de TS tegen de klok in of met de klok mee moet draaien.
    (Ik vergeet dit ook steeds.... anders had ik wel gereageerd......;-) )
    Da's ook waar Righty tighty, lefty loosy

    Maar ook wat Harrie Beton zegt, als je het niet weet doe het dan niet! Een afstelbeurtje kost nou ook niet heel veel...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harrie-beton Bekijk bericht
    Bij twijfel niet de weg oversteken.
    Als je er geen verstand van hebt en het is een kwaliteitsgitaar: Niet mee fucken maar laat het door een reparateur doen!
    want...? als je je trussrod te hard aandraait knalt ie uit je fretboard tevoorschijn? Komen er engeltjes uit je output jack vliegen?

    Ik ben het eens met de strekking: wees voorzichtig! Maar met een trussrod kan je echt niet heel erg de mist in gaan. Kwart slagje per keer en dan checken. Wat ik altijd doe is een kop-bend. Even kop naar voren of naar achteren trekken. Verhelpt dat het probleem? ja? mooi, dan is de trussrod het probleem. Nee? trussrod niet aanraken. Het hout is flexibel genoeg om die dive te overleven. Slash zie je dat live vaak genoeg doen en zijn hals breekt niet in stukjes uiteen (hoewel ik ooit iemand zijn hals volledig uit de body heb zien trekken )

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Wat ik altijd doe is een kop-bend. Even kop naar voren of naar achteren trekken. Verhelpt dat het probleem? ja? mooi, dan is de trussrod het probleem. Nee? trussrod niet aanraken. Het hout is flexibel genoeg om die dive te overleven. Slash zie je dat live vaak genoeg doen en zijn hals breekt niet in stukjes uiteen (hoewel ik ooit iemand zijn hals volledig uit de body heb zien trekken )
    Ja precies, zo check ik dat ook inderdaad. Ik doe dit soort dingen al jaren zelf en tot op heden zonder problemen.

    Maar als je twijfeld gewoon wegbrengen joh.

  8. #8

    Standaard

    Nou de bas is gekocht, eigenlijk 2 bassen gekocht. De koffer van bas was inderdaad veel te diep waardoor het gewicht op de hals zat.
    Hals staat inderdaad niet mooi, en het lijkt alsof de kromming dichter bij de body zit dan deze zou moeten zitten.

    Snaren eraf gehaald en de trust een kwartslag gegeven, dat ging niet echt makkelijk maar nadat ik hem eerst een halve slag los had gedraaid ging het daarna beter.
    Basje een nachtje laten liggen en morgen kijken wat het gedaan heeft.

    Btw de trust draaien is altijd weer een beetje huiveren, klein beetje kraken en je denkt dat je hals compleet afscheurt
    Wat een dom volk hier !!!!!!!!!!!!!!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Dat heeft echt niets te maken met te lang in een koffer liggen.
    Het is hout, dus dat reageert op omgevingsfactoren: vocht, droogte, koud en warm.

    Het zal eerder daar mee te maken hebben.

    Zorg gewoon dat je de juiste sleutel hebt, want een stuk gedraaide moer of inbus is de hel om nog goed te krijgen.



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  10. #10

    Standaard

    Nou ja de bas heeft jaren zo in de koffer gelegen en hij was er mee bij rikkers geweest voor advies.
    Maar het kan natuurlijk aan wat anders liggen, die man woont op een boot dus ik kan mij voorstellen dat je daar flinke temperatuur wisselingen kan hebben en dat vocht ook een rol kan spelen.
    Wat een dom volk hier !!!!!!!!!!!!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top