Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: pinkprobleem

  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    20 maart 2011
    Locatie
    Belgie
    Berichten
    77

    Standaard pinkprobleem

    Hallo gitaristen

    Ik speel nu een 2-3 tal jaar gitaar. De eerste maanden ferm gevloekt maar daarna ging het vlotter, weliswaar allemaal heel erg basic maar ik amuseer me rot met powerchords rammen en basis akkoortjes. (punk-rock-metal)
    Maar nu heb ik het gevoel dat ik niet verder raak, en dat ligt vooral aan mijn pink die niet doet wat ik wil... Akkoorden waarvoor ik mijn pink niet moet gebruiken lukken aardig (weliswaar basic) maar van de moment dat ik 4 vingers nodig heb voor een akkoord en dus vooral mijn pink kom ik in de problemen. Zelf power-chords speel ik met 2 vingers (ring en wijsvinger) , op zich geen probleem voor power-chords maar voor andere akkoorden heb ik hem wel nodig. (bv C-akkoord maar dan nog met pink op dunne e-snaar) Het is heel frustrerend, ik heb het gevoel dat ik zo veel akkoorden mis Het is vreemd, het lijkt of mijn pink verkrampt...Iemand ervaring met dit probleem...?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Ik herken het probleem wel in die zin dat het vroeger wel leek "alsof m'n pink weigerde te plooien als ik hem nodig had." Is het bij jopu iets gelijkaardigs ?

    Uiteindelijk kwam dit door te verkramp te spelen : op de "vingers die ik wel nodig had" zette ik veel kracht door een soort "blokkering" vanuit m'n pols ( klinkt vaag maar ik kan het niet beter omschrijven).
    M'n pink hield ik dan "gestrekt" en veel te ver uit positie.

    Dat verkrampt spelen kwam door een combinatie van oorzaken :

    - slecht afgestelde gitaar
    - spelen op te oude snaren
    - vooral : gewoon slechte techniek : probeer gewoon wat meer ontspannen te spelen. Je hebt echt niet veel kracht nodig op een (goed afgestelde) gitaar.
    Oefening : speel eens gewoon een paar minuten mineur pentatonische ladder ("eerste box") op en neer met zo weinig mogelijk overbodige bewegingen. Hou je vingers (inclusief pink) licht gebogen dicht bij de snaren.

    Kijk eens hier :

    http://www.justinguitar.com/en/TE-000-Technique.php

    Minimum bewegingsoefening staat daar ook tussen.

    Uiteindelijk heb ik een soort "klik" gemaakt door die oefening een paar keer te doen en kan ik m'n pink nu wel goed gebruiken (zonder dat ik me overigens een goede of technisch begaafde gitarist zou willen noemen)

    Hopelijk ben je hier iets mee.


    Mvg,

    Denis

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    20 maart 2011
    Locatie
    Belgie
    Berichten
    77

    Standaard

    bedankt voor de link denis, ik ben daar zeker iets mee ! thx !

  4. #4

    Standaard

    hey grappig wilde hier ook al een vraag over stellen als ik naar andere gitaristen kijk staan de vingers recht als ze allemaal op de snaren zitten bij mij gaat de pink krom en krijg hem niet anders zal kijken of ik een foto kan maken maar tips zijn voor mij ook welkom :-)

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door elena75 Bekijk bericht
    hey grappig wilde hier ook al een vraag over stellen als ik naar andere gitaristen kijk staan de vingers recht als ze allemaal op de snaren zitten bij mij gaat de pink krom en krijg hem niet anders zal kijken of ik een foto kan maken maar tips zijn voor mij ook welkom :-)
    Bedoel je dat wanneer je een akkoord probeert te pakken met je pink erbij je pink automatisch krom trekt ?

  6. #6

    Standaard

    haha wist het niet meer maar gaat nu goed

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top