Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: pinkprobleem

  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    20 maart 2011
    Locatie
    Belgie
    Berichten
    77

    Standaard pinkprobleem

    Hallo gitaristen

    Ik speel nu een 2-3 tal jaar gitaar. De eerste maanden ferm gevloekt maar daarna ging het vlotter, weliswaar allemaal heel erg basic maar ik amuseer me rot met powerchords rammen en basis akkoortjes. (punk-rock-metal)
    Maar nu heb ik het gevoel dat ik niet verder raak, en dat ligt vooral aan mijn pink die niet doet wat ik wil... Akkoorden waarvoor ik mijn pink niet moet gebruiken lukken aardig (weliswaar basic) maar van de moment dat ik 4 vingers nodig heb voor een akkoord en dus vooral mijn pink kom ik in de problemen. Zelf power-chords speel ik met 2 vingers (ring en wijsvinger) , op zich geen probleem voor power-chords maar voor andere akkoorden heb ik hem wel nodig. (bv C-akkoord maar dan nog met pink op dunne e-snaar) Het is heel frustrerend, ik heb het gevoel dat ik zo veel akkoorden mis Het is vreemd, het lijkt of mijn pink verkrampt...Iemand ervaring met dit probleem...?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    Standaard

    Ik herken het probleem wel in die zin dat het vroeger wel leek "alsof m'n pink weigerde te plooien als ik hem nodig had." Is het bij jopu iets gelijkaardigs ?

    Uiteindelijk kwam dit door te verkramp te spelen : op de "vingers die ik wel nodig had" zette ik veel kracht door een soort "blokkering" vanuit m'n pols ( klinkt vaag maar ik kan het niet beter omschrijven).
    M'n pink hield ik dan "gestrekt" en veel te ver uit positie.

    Dat verkrampt spelen kwam door een combinatie van oorzaken :

    - slecht afgestelde gitaar
    - spelen op te oude snaren