Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard Isolatietransformator

    Na verschillende dingen geprobeerd te hebben met mijn 19" effecten rekje in combinatie met mijn versterker, en nog steeds met aardlus-ellende te blijven zitten, lijkt het erop dat ik toch een (of meerdere) isolatietransformator nodig heb. Misschien alleen in de amp fx return, maar wellicht ook nog in de amp fx send. Dat zal uittesten worden.

    De meest bekende zijn volgens mij de kastjes van Ebtech, maar niet alles wat je daarvan hoort en leest is goed, en er moeten vast nog vele andere alternatieven zijn, want aardlussen komen toch regelmatig voor.

    Op dit forum heb ik al wat proberen te zoeken, maar in de oudere topics heb ik hier ook nog niet veel informatie over kunnen vinden.

    Naast de Ebtech kastjes zag ik dat Palmer ook een hele range aan isolatie-boxjes maakt, en nog een andere optie is bijvoorbeeld om een (of 2) Lehle P-Split te proberen.

    Heeft iemand ervaring met isolatietransformatoren, en welke voor gitaarversterker fx send en return goed zijn?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2003
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    301
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik heb zelf een GigRig Humdinger. Ik gebruik hem om over meerdere versterkers te spelen, maar het werkt ook prima voor effects loops.

    http://www.thegigrig.com/acatalog/HumDinger.html

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Welja, pak de oorzaak niet aan en stort je op een lapmiddel. Alsof iedereen met een rack aardlusproblemen heeft?

    En zo moeilijk moet het toch ook niet zijn om te ontdekken waar het fout gaat?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Zou eerst dit eens proberen zodat de verschillende apparaten van zichzelf niet contact met elkaar maken.



    Dan zou ik proberen om goede geisoleerde voedingen te gebruiken (of aparte adapters).

    Dan zou ik proberen om één voor één de apparaten toe te voegen aan je signaal en te ontdekken waar de brom vandaan komt.

    Dan zou ik proberen om een ground-lift toe te passen. Dat kan al simpelweg door een kabel aan één kant niet aan te sluiten aan de massa bij een plug. Maar normaliter heb je dat niet nodig.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    @ HaroldA: zie je het gebruiken van een iso trafo juist wel als een lapmiddel? Eerlijk gezegd verbaast me dat een beetje.

    Het lijkt me namelijk een veiligere / betere oplossing dan een aardedraad los te koppelen, wat mij juist meer een lapmiddel lijkt. Apparaten hebben toch niet voor niets een aarde-aansluiting?

    @kassie: Humfrees is geen oplossing, althans niet voor mij op dit moment, zie hier onder..
    Voedingen is ook niet echt het probleem denk ik. Ik heb alle signaalkabels naar in de ene hoek van het rack zitten, en de stroomkabels in de andere uiterste hoek. De apparaten hebben allen een 230V stekker, behalve de midi switcher die aan een voeding zit. Deze voeding zit ook zo ver mogelijk van de signaalkabels vandaan, en is ook niet het probleem, want de situatie verandert niet door het verwijderen van deze adapter.

    Maar goed, op zich vind ik een andere / betere oplossing dan een iso trafo ook best, dus daarom maar even het lange verhaal.
    De situatie zoals deze moet gaan worden:
    Gitaar -->Fx unit A
    FX unit A send -->amp in
    Amp send -->FX unit A return
    FX unit A output -->Amp return
    FX unit A loop send -->FX unit B input
    FX unit B output --> FX unit B loop return

    Het probleem zit hem in het feit dat als ik FX unit A (degene die met mijn versterker in verbinding staat) uit het rack haal en los neerzet en aansluit, de aardlus-brom al heb, zelfs als ik niet de extra send- en returnlussen maak, maar alleen gitaar -->fx unit in, fx unit out -->amp in, waarbij de fx unit en de versterker allebei normaal geaard zijn.
    Ik kwam er gisteravond pas achter dat het probleem dus blijkbaar al helemaal in het begin ontstaat, door FX unit A op de simpelste manier aan de versterker te koppelen, dus een alleen iso boxje tussen de send en return kabels hangen zal al niet genoeg zijn.

    Vervolgens de ground van de fx unit gelift, wat het probleem al een heel eind oplost.
    Vervolgens de send en return van de amp erbij betrokken, wat weer wat meer brom geeft. Workaround = een condensator in de ground van de beide kabels naar de send en return van de amp.

    Vervolgens FX unit B erbij in gehangen, en weer brom, ook als de beide apparaten elkaar niet raken. Liften van de ground van FX unit B heft de brom weer een heel eind op, maar geeft weer wat andere vreemde bijgeluiden (vreemde "tikjes").

    Daarna heb ik alles in het rack gewoon keihard geaard, en zonder humfrees en dergelijke rommel gemonteerd in de case. Send- en returnkabels nog steeds voorzien van condensators, en dan de aarde van de versterker gelift.
    Dit geeft een aardig goed resultaat, maar nu is mijn versterker niet (goed) geaard....

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    omdat je unit A gebruikt voor zowel voor de amp, als ook in de fx loop heb je inderdaad een mooie aardelus.
    Het maakt helemaal niet uit om de massaaansluitingen van de kabeltjes van je fxloop te liften. Dat apparaat is namelijk al geaard via je gitaar, en versterker. Heb je geen transformer voor nodig.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    De lus is er ook als ik alleen maar gitaar -->fx unit --> amp doe, op het moment dat ik niet de ground van de amp of de fx unit lift.
    Het "liften" van de fx send en return kabels heeft wel degelijk toegevoegde waarde, als ik de fx send en return verbind met normale kabels krijg ik extra brom. Doe ik het met de "gelifte" kabels blijft de brom (althans hier thuis) gelijk aan de situatie zonder deze kabels.
    Of dit dan een aardlus-brom is, of een andere (overigens vergelijkbare) brom, dat laat ik in het midden, want ik weet het gewoon niet.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top