Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 9 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 84

Discussie: Dobro, anyone?

  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Even wat spul om te bekijken en te beluisteren.
    'Uncle Josh' Graves was de dobrospeler bij Flatt & Scruggs en was degene die deze techniek ontwikkelde.
    Een samenraapsel van de oude, bijna hawaiian stijl en de virtuoze rechterhand, afgekeken van Earl Scruggs zijn banjospel.

    Hier gaat hij lekker los in de classic 'Foggy Mt. Breakdown'

    Zijn aanpak van een langzaam nummer: 'I'm crying my heart out over you' Luister voor de verandering ook hoe de banjo de begeleiding speelt.

    Medium tempo: het tweede stuk, 'Home Sweet Home'

    En natuurlijk een van zijn eigen composities, 'Fireball' Dit is een veel latere opname, uit de periode dat toen hij met zijn maatje, fiddler Kenny Baker, ook nog een keer in Nederland is geweest.
    Nu beide mannen er niet meer zijn, begrijp je hoe gelukkig ik me mag prijzen, daar ooit bij geweest te zijn.
    ben nu een week bezig met mijn lawaaimachine en dan valt het wel op zijn plek als je dit nog eens beluisterd, hoe virtuoos het is,de man ( josh graves) is wel enorm goed met die rechterhand ..

    ik heb me vooral gericht op het goed aanleren van dingen nu. en ik accepteer niks van mijzelf als de toon niet goed is..en dat valt ook echt niet altijd mee..maar gelukkig heb ik dan weer wel een goed gehoor
    wat ik doe is toch proberen het zo goed mogelijk..technisch en qua toon te leren, en dan pas naar snelheid te werken, voorlopig natuurlijk nog rustige stukken, niet te snel haha

    ook merk ik wel dat smaak er veel mee te maken heeft. in de zin van " smaakvol" spelen van de basic tunes..dat vraagt wel muzikaliteit en ik het helpt me om veel naar de " groten" te luisteren.

    ik blijf het enorm leuk vinden, net even achter mijn snaren aangebeld , wil wel graag extra hebben het duurde alleen wat lang, ze hadden ze dus niet op voorraad, wat wel vermeld was achteraf maar deze muts had dat niet gezien
    no problem er zitten net nieuwe d'addario op ( bij levering)
    ik heb wel voor de duurzame versie gekozen trouwens..ik speel best veel
    vraag aan jou bruno( ach kan ik ook zondag doen natuurlijk)

    mij valt op dat ik vaak de middelste G gebruik..is dat toeval of is dat structureel in het spelen? en zo ja..is het dan slim extra losse Gsnaren te hebben? en zo ja,..zijn ze los te bestellen?

    oh ja de duimpick heb ik wat verhit in kokend water op de plek waar hij knelde, en uitgebogen , zit nu perfect je moet wat he haha

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Topdag bij castlepicking gehad gisteren,
    Bruno heeft mij en medeforumlid Owen even wat basis bijgebracht,..we snappen t..nu nog toepassen
    Geleerd dat mijn hand nog veel en veel te " groot" was ( rechts) nu dus oefenen met klein klauwtje met vingers in een hoek van 90graden en geen gewapper met die vingers maar " terugtrekken" in plaats van plukken
    Volgens bruno de dobroman
    Geleerd hoe een rake moet, en hoe je moet choppen op een dobro, de bijl mag daartoe thuis blijven
    Het lijkt zo simpel als je het jerry douglas ziet doen
    En nu mijn familie maar gek maken met chops, onder t motto, als je t maar vaak genoeg doet gaat er vanzelf een keer iets goed

    Bruno bedankt man! Bist n laiverd en dat mag deze groningse zeggen

    Leuke bijkomstigheden , mijn reso en mijn " gewone" acoustische scoorden allebei een hoop " GAS" bij andere aanwezigen
    Heb met name over de Guild vaak mogen zeggen, uh neee die is niet te koop
    Laatst gewijzigd door gitaarvrouwtje; 23 september 2013 om 09:13

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Ps owen en bruno, dit bedoelde ik gisteren toen ik t had over smaakvol backup spelen als er gezongen wordt..dit is voor mij wel precies hoe dat moet,..weten waar je wat doet en vooral ook, wanneer niet
    Dit is geen gewone backup , dit voegt toe aan sfeer en emotie van het nummer

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    Voor wat betreft de dobro, wat Jan al opmerkte, als je back-up dobro wilt leren, luister naar Douglas en je hebt studiemateriaal voor de komende 10 jaar...

    Van de zang van Alison word ik eigenlijk niet meer koud of warm, anders dan bij haar co-leadzanger, Dan Tyminsky.

    Toen ze net begon was dat wel anders.
    Ze beschrijft ook heel goed ( 1' 46")wat haar op het spoor zette van de manier waarop ze daar zingt door te verwijzen naar wat de zang van Bill Monroe en Ralph Stanley kenmerkt(e).


    Hier zijn we een paar jaar verder, maar ze 'heeft' het nog:

    Met een van mijn favorieten, Alison Brown, u hoort wel waarom.

    (wordt vervolgd)
    Laatst gewijzigd door RB-1; 23 september 2013 om 21:32
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    (vervolg)

    Dat mis ik tegenwoordig in haar vocal, het is stukken perfecter, maar het raakt me veel minder.
    Neem nou dit, een schitterend nummer, dat natuurlijk wel, met glansrollen voor Tyminsky en Block als vocalisten en de laatste met Douglas (met een chop to die for...) als instrumentalisten.
    Laatst gewijzigd door RB-1; 23 september 2013 om 21:35
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Mja ik vind haar wat te " poppy" ..ik houd meer van iris DeMent
    het gaat mij meer om het geheel, en zeker jerry douglas levert nogal wat studie materiaal, ontdekte vandaag dat een filmpje dat ik een paar jaar terug bijna dagelijks afspeelde, op youtube dus een partijtje dobro van jerry bevat..ik geloof niet dat ik toen wist wie dat was haha
    maar wel dat ik t eeerg mooi stukkie vond haha, kijk ik t vandaag weer es,..ja hoor..jerry douglas.

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    @bruno Nou nou nou ik heb er warempel wat nette chops uit kunnen gooien vandaag chattanooga chattanooga chattanooga chattanooga, chattanooga

    Woohoooo

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Heb je wat tips bruno? Ik ben bezig met de chops, rolls en akkoorden
    Om goed backup te leren spelen, wat ga ik oefenen? Bluesschema s? Shapes? Licks?
    Het choppen gaat ineens een stuk makkelijker nu ik het wat in de vingers krijg dus ik wil een stapje op de ladder, ik ga nu mee proberen te choppen met nummers op youtube, suggesties voor wat goede beginnerstunes? Misschien tabs daarvoor?

    Fanatica
    Laatst gewijzigd door gitaarvrouwtje; 24 september 2013 om 22:37

  9. #59

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaarvrouwtje Bekijk bericht
    Mja ik vind haar wat te " poppy" ..ik houd meer van iris DeMent
    het gaat mij meer om het geheel, en zeker jerry douglas levert nogal wat studie materiaal, ontdekte vandaag dat een filmpje dat ik een paar jaar terug bijna dagelijks afspeelde, op youtube dus een partijtje dobro van jerry bevat..ik geloof niet dat ik toen wist wie dat was haha
    maar wel dat ik t eeerg mooi stukkie vond haha, kijk ik t vandaag weer es,..ja hoor..jerry douglas.
    Ahhh.... wat heerlijk. Een van mijn helden en zo errug Brits.
    Ik vind wel dat deze een van mijn helden wat meer rekening had mogen houden met de zeer capabele mevrouw naast hem. Hij walst nu erg un gentleman like over haar heen.

    Kijk maar eens bij 'Waar luister je nu naar' in off topic. Daar heb ik hem vaker gepost. Heb nog een pracht optreden van m in Utrecht ten tijde van de Solid Air LP. Dus, gok eens wat, 1980?

    De enige vent die ik bij herhaling om zijn eigen muziek heb zien huilen. Daarna was er volgens Beverly de emotie wel een beetje uit. Jammer dat ie zo vreselijk zoop. Om het maar wat directer te zeggen.

    Wat een musicus. Met een fraai stuk baswerk van de kracht die ook Tim Buckley in Londen bijstond.
    Fijn dat je m hebt gepost. Was weer genieten.
    Vriendelijke groet, Gus

  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Hahaha ze laat ook wel wat over zich heen walsen, zie de blikken die mevrouw mattea in zijn richting werpt die bijna verafgoodend zijn, ze zet duidelijk een stap opzij, ik heb wel eens een liedje van haar gecoverd trouwens
    John martyn , ja dat is er ook wel eentje lekkere muziek
    En de line up hier is bijzonder mooi

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top