Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 9 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 84

Discussie: Dobro, anyone?

  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Ik heb er niks onderbouw aan toe te voegen als " leek" Bruno heeft zijn vlieguren wel behaald op de banjo , dobro etc..ik ben nog niet eens ingestapt met de dobrol en op banjo ben ik nog aan t taxieen op t vliegveld

    Maar..als gitarist ook de klassieke techniek geleerd en veel profijt van gehad op gitaar
    Toen ik echter een banjo in de handen kreeg bemerkte ik al snel dat de vier vingers niet alleen lastig waren maar ook niet het effect gaven dat ik wel hoorde op opnamn van bijv earl scruggs, de rolls die t niet " hadden"

    Ik heb me er dus echt toe gezet dat aan te leren..

    De reden dat ik andere instrumnten erbij doe is dat ik het fijn vind om een instrument erbij te doen vanaf de basis, iets wat ik gewoon niet kan ..echt niks van beheers, nieuwe dingen door leer, toonladdertjes spelen, technieken oefenen etc

    Ik beheers mijn gitaar echt nog lang niet, gaat in dit leven niet gebeuren ook
    Maar ik " beheers" hem goed genoeg om enige kwaliteit te faken en te doen alsof ik iets kan
    Maw, de niet gitarist vindt het geweldig...goed voor t ego..maar het maakt ook wat lui

    Met een dobro ben ik naakt in mijn kunnen, zo ook met de mandoline en banjo
    Ik hoef er geen tempo in te maken dat te leren, al leer ik het nooit, het leerproces is waar ik blij van wordt,..
    Ik wordt geen jerremientje douglas meer in dit leven..en dat hoeft ook niet
    Maar in het zonnetje leven..en na mijn gewone werkzaamheden met een instrument in mn tuin gaan zitten,..dat maakt me blij

    Bij ( bluegrass)sessies kom ik , ook op gitaar, nog lang niet mee..en daar ben ik nu dus op gitaar mee aan t werk gegaan na jaren " solo" te zijn geweest ,..zang en gitaar
    En recht toe recht aan in een bandje ritme en zang te hebben gedaan
    En me jaren die " faker" te hebben gevoeld..zonder basis
    Heb ik gewoon de tijd gemaakt om stapjes terug t zetten, toonladders te leren
    en ook snelheid op t bouwen, naast fingerpicking ( duim en drie vingers) flatpicking en crosspicking
    Gewoon omdat t leuk is

    Maar op een nieuw instrument hoef ik niet om oude gewoonten heen te draaien, kan ik heerlijk stuntelen als echte beginner
    En ik ga dus vanaf de basis met die Dobro, drie vingers..en geen " bagage"
    Heerlijk

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Ik heb touwens altijd veel aan deze pagina die ik voor Dobro ook veel zal gaan gebruiken denk ik
    http://jaybuckey.com/free_tablature.htm

  3. #33

    Standaard

    Het gebruik van de verschillende rechterhand technieken is bij mij een beetje dubbel..

    Enerzijds is het natuurlijk onlogisch om dingen die geschreven zijn voor de 3 vinger techniek (met zijn beperkingen of voordelen, maar in ieder geval zo door de componist bedoelt ), te gaan overzetten naar de 4 vingertechniek zodat de intensiteit van de noten veranderd.
    Ook kan je met deze techniek, uit de grondligging van een akkoord niet horen of het een gealtereerd akkoord is of niet, daarom zal de componist een omkering gebruiken…enz.

    Anderzijds is het gebruik van 3 vingers, wanneer je de 4 vingertechniek beheerst, ook erg onlogisch.

    Als volledige leek op de dobro probeer ik logische verbanden te zoeken en zal de toekomst moeten uitwijzen wat er van mijn redenering/ervaring klopt.

    Van de gitaar ken ik wel iets meer.

    In de klassieke gitaarmuziek is het een courant gebruik om zelf de vingerzetting te zoeken omdat het bijdraagt tot de interpretatie van het muziekwerk, andere accenten door de grotere kracht van de duim, en het groter kontaktvlak van de nagel tov de andere vingers.
    Het aanleren van de 4 vingertokkeltechniek en de daarmee samenhangende onafhankelijkheid van de vingers is echter niet zo eenvoudig( dat zullen mijn studenten van de voorbije 30 jaar, en dat moeten er ondertussen meer dan duizend zijn, volmondig beamen) maar het vergemakkelijkt het spel.

    Uiteraard blijft elk tokkelinstrument zijn eigen specifieke techniek hebben, maar de basistechniek blijft voor elk tokkelinstrument hetzelfde(dat rare gevoel iets duns onder je vingertoppen te voelen en daar aan te moeten trekken.)

    Misschien zijn er wel parallellen te trekken met het gebruik van de vingers van de linkerhand.

    Heel wat pop(rock)gitaristen spelen links met 3 vingers, en voor hen zit die pink daar aardig in de weg, ze beweren ook dat ze even snel kunnen spelen en geen problemen ondervinden wat akkoorden betreft.
    Ze passen hun speelwijze daaraan aan, Django ook…noodgedwongen, maar waarom speelt men nu dan Django met 4 vingers ….?

    Als je de techniek van het 4 vinger tokkelen niet beheerst hoe kan je er dan een mening over hebben?

    Mij lijkt het dat je de dingen bekijkt door een blueg(r)(l)ass bril(waar je ongetwijfeld je sporen verdiend hebt, terwijl ik het een ietsje ruimer zie.

    De veronderstelling dat je de duim slechts gebruikt op de bassnaren van de gitaar en meer bepaald als alternerende baspatroon is fout en komt vrijwel alleen voor in de noord Amerikaanse fingerpicking die zijn oorsprong vindt in de pianopartijen van de Ragtime.

    Ook het gebruik van het vlees van de duim is legio, in de klassieke muziek heeft men daar aanduidingen voor: dita punta: met het vlees en dita urghis: alleen met de nagel.

    Misschien moet Wes(Montgomery) ook zijn opnames opnieuw inspelen want de goede man gebruikte altijd het vlees van de duim voor zijn solopartijen(Knopfler ontwikkelde deze stijl verder en zette ze over naar andere muzieksoorten)

    Tremolo heeft niks te maken met sustain en is geen surrogaat voor gebrek aan sustain ,maar is een speelwijze opzich, in alle muzieksoorten.
    En dan nog dit: Jan is een bescheiden man en pretendeert zeker niet de perfecte techniek te hebben, net zoals Franklin beweert nog steeds de elementaire techniek van het palm blocking niet onder de knie te hebben en daarom alleen maar het pick blocking te gebruiken en ik pretendeer helemaal niet iets van dobro af te weten ….daarom is alle info welkom.

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnvda Bekijk bericht
    Het gebruik van de verschillende rechterhand technieken is bij mij een beetje dubbel..
    Enerzijds is het natuurlijk onlogisch om dingen die geschreven zijn voor de 3 vinger techniek (met zijn beperkingen of voordelen, maar in ieder geval zo door de componist bedoeld), te gaan overzetten naar de 4 vingertechniek zodat de intensiteit van de noten veranderd.
    Nou, hierover zijn we het dus eens.
    Vandaar dus mijn aanbeveling om eerst maar eens de grondbeginselen van de bij het betreffende instrument behorende techniek te leren en experimenten voorlopig te laten wachten. Ik heb teveel mensen gezien die er na 20 jaar nog steeds niets van terecht brachten omdat ze het allemaal beter wisten dan de grondleggers van de stijl....
    Om mezelf niet in die positie te brengen geef ik dan ook geen les op klassiek gitaar en beweer al helemaal niet dat dit met drie vingers van de rechterhand ook best te doen is. Sterker, ik heb daar -terecht- helemaal geen mening over.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnvda Bekijk bericht
    Ook kan je met deze techniek, uit de grondligging van een akkoord niet horen of het een gealtereerd akkoord is of niet, daarom zal de componist een omkering gebruiken…enz.
    Dit zijn een hoop nederlandse termen die ik niet letterlijk ken (is ook een beetje onzinnig bij instrumenten waarover de discussie zich voor 98% in het Engels afspeelt)
    Ik heb overigens wel een gevoel waar je heen wilt (Chord inversions?), maar ik vraag me daarbij meteen af welke praktische problemen het ontbreken van dit inzicht zal opleveren bij het leren van dobro, banjo of mandoline in de bij deze instrumenten behorende stijl.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnvda Bekijk bericht
    Anderzijds is het gebruik van 3 vingers, wanneer je de 4 vingertechniek beheerst, ook erg onlogisch.
    Wellicht op gitaar, al heb ik zelfs daarover mijn twijfels.
    Maar ik moet de eerste 4 finger banjo of dobrospeler nog tegenkomen (lees: er laaiend enthousiaste reacties over horen en dan zelf gaan luisteren) die wezenlijk iets toevoegt aan wat er al is. Vooralsnog hadden de echte vernieuwingen van de afgelopen ~65 jaar geen betrekking op het gebruik van meer of minder vingers.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnvda Bekijk bericht
    Als volledige leek op de dobro probeer ik logische verbanden te zoeken en zal de toekomst moeten uitwijzen wat er van mijn redenering/ervaring klopt.
    Dat is zondermeer te prijzen, doe dan ook geen uitspraken, voordat je zover bent.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnvda Bekijk bericht
    Van de gitaar ken ik wel iets meer.
    In de klassieke gitaarmuziek is het een courant gebruik .... enz.
    Maar we hebben het hier over (bluegrass)dobro en de spin off daarvan, dus de relevantie van klassiek gitaar is 'pretty much non-existent'.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnvda Bekijk bericht
    Uiteraard blijft elk tokkelinstrument zijn eigen specifieke techniek hebben, maar de basistechniek blijft voor elk tokkelinstrument hetzelfde(dat rare gevoel iets duns onder je vingertoppen te voelen en daar aan te moeten trekken.)
    Dat van die basistechniek valt anders knap tegen...
    Ik vind het verschil tussen bijv. een dobro en een mandoline zodanig groot dat ik iemand met een mandoline geen dobro les durf te geven.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnvda Bekijk bericht
    Misschien zijn er wel parallellen te trekken met het gebruik van de vingers van de linkerhand.
    Heel wat pop(rock)gitaristen spelen links met 3 vingers, en voor hen zit die pink daar aardig in de weg, ze beweren ook dat ze even snel kunnen spelen en geen problemen ondervinden wat akkoorden betreft.
    Ze passen hun speelwijze daaraan aan, Django ook…noodgedwongen, maar waarom speelt men nu dan Django met 4 vingers ….?
    Gebruik links evenveel vingers -voor zover aanwezig- als er snaren op het instrument zitten....
    Bij banjo is voor gevorderden het gebruik van de duim soms onontkoombaar.
    Django: Omdat men geen moeite wil doen de stijl van de grondlegger helemaal te leren.
    Let op: Ik zeg hiermee niets over nieuw gecomponeerde muziek die is voortgekomen uit Django's stijl.
    Ik doe ook dingen op de banjo die complexer zijn dan de oorspronkelijke Scruggs stijl.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnvda Bekijk bericht
    Als je de techniek van het 4 vinger tokkelen niet beheerst hoe kan je er dan een mening over hebben?
    Met eenzelfde soort rechtvaardiging waarmee sommigen een mening hebben over 3 finger stijlen op bijv. banjo en dobro.....

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnvda Bekijk bericht
    ..., terwijl ik het een ietsje ruimer zie.
    Nou nee, je neemt zaken aan die niet kloppen en veronderstelt dat dit reeele mogelijkheden zijn.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnvda Bekijk bericht
    De veronderstelling dat je de duim slechts gebruikt op de bassnaren van de gitaar en meer bepaald als alternerende baspatroon is fout en komt vrijwel alleen voor in de noord Amerikaanse fingerpicking die zijn oorsprong vindt in de pianopartijen van de Ragtime.
    Uh... die veronderstelling komt niet bij mij vandaan, ik had juist het tegendeel beweerd:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Overigens is de -in deze thread genoemde- veronderstelling, dat fingerpicking gitaar kunnen spelen een voorsprong geeft, inderdaad een.. veronderstelling.
    In werkelijkheid kun je er zelfs meer last van hebben dan voordeel. Bij dobro -en zeker ook banjo- gebruik je geregeld je duim op de 2e en soms zelfs 1e snaar, iets wat ik bij fingerpicking gitaar eigenlijk niet tegenkom.
    Doordat de RH patronen dus nogal verschillen (net als t.o.v. banjo) hoor je heel vaak beginners 'gitaar spelen' op een dobro, i.p.v. echt dobro.
    Bij banjo neem je dezelfde problemen waar.
    Het loont de moeite om eerst de grondbeginselen te leren en dan pas wat te gaan experimenteren.
    Dobro RH lijkt nog het meest op banjo, dus daarmee heb je wel een headstart.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnvda Bekijk bericht
    Misschien moet Wes(Montgomery) ook zijn opnames opnieuw inspelen want de goede man gebruikte altijd het vlees van de duim voor zijn solopartijen(Knopfler ontwikkelde deze stijl verder en zette ze over naar andere muzieksoorten)
    Nee hoor, ik ga niet over zijn muziekbeleving. Klaarblijkelijk was hij wel tevreden met de toon.
    Ik vind het erg lelijk en zou het dus zelf wel overdoen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnvda Bekijk bericht
    Tremolo heeft niks te maken met sustain en is geen surrogaat voor gebrek aan sustain ,maar is een speelwijze opzich, in alle muzieksoorten.
    Tremolo is de parallel van de doorgaande strijkbeweging bij strijkers of doorgaande adem bij blaasinstrumenten.
    Op een tokkelinstrument kan sustain een eind in de goede richting helpen, maar meestal moet een snaar daarvoor vaker worden aangelagen, tremolo.
    Moet al erg oud zijn, want ik kom het o.a. al tegen in Perzische muziek die al 2500 jaar bestaat.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnvda Bekijk bericht
    En dan nog dit: Jan is een bescheiden man en pretendeert zeker niet de perfecte techniek te hebben, net zoals Franklin beweert nog steeds de elementaire techniek van het palm blocking niet onder de knie te hebben en daarom alleen maar het pick blocking te gebruiken en ik pretendeer helemaal niet iets van dobro af te weten ….daarom is alle info welkom.
    Wat ik maar zeggen wil, pas op met extrapolaties als je in een onbekend veld bent beland.
    Uiteraard waardeer ik je inbreng in dit debat bijzonder, laat dat duidelijk zijn.
    Door hardop denken komen we met z'n allen verder vooruit.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  5. #35

    Standaard

    Wellicht heeft de doorsnee Gitaarnetlezer, met een beetje zin voor consistentie, geen boodschap aan een dergelijk debatje:

    citaten:

    -De veronderstelling dat je de duim slechts gebruikt op de bassnaren van de gitaar en meer bepaald als alternerende baspatroon is fout en komt vrijwel alleen voor in de noord Amerikaanse fingerpicking die zijn oorsprong vindt in de pianopartijen van de Ragtime.-

    Uh... die veronderstelling komt niet bij mij vandaan, ik had juist het tegendeel beweerd:

    Bij dobro -en zeker ook banjo- gebruik je geregeld je duim op de 2e en soms zelfs 1e snaar, iets wat ik bij fingerpicking gitaar eigenlijk niet tegenkom



    - beweer al helemaal niet dat dit met drie vingers van de rechterhand ook best te doen is. Sterker, ik heb daar -terecht- helemaal geen mening over.-

    -Wellicht op gitaar, al heb ik zelfs daarover mijn twijfels.-



    [QUOTE=gitaarvrouwtje;3007687]Is het nou echt zo dat mensen die al gitaar spelen makkelijker met een dobro uit de voeten kunnen? Het is toch een heel andere manier van spelen..
    QUOTE]

    Maar we hebben het hier over (bluegrass)dobro en de spin off daarvan, dus de relevantie van klassiek gitaar is 'pretty much non-existent'.........



    Het bestempelen als niet relevant wanneer de kennis stokt en onzin over Wes, Django, tremolo en elementaire muziektermen, de Perzen….halen het niveau dusdanig naar beneden dat het gênant wordt.

    So…..let’s call it a day…al was het maar om onze studenten ,in hun presentaties, te behoeden om alles te geloven wat ze op het (gitaar)net lezen.

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs down

    Hoor eens John,

    Ik vind het helemaal geen probleem als je nog geen idee hebt van dobrospelen.
    Ook niet als je daarover veronderstellingen oppert die niet kloppen.
    Helemaal niet, geen enkel punt.
    Hinderlijk wordt het pas als je probeert je gelijk te halen door er allerlei niet relevante zaken uit een ander veld bij te halen.
    En deze niet-relevantie vervolgens glashard te ontkennen.

    Voorbeeld:
    Als ik zou proberen met geextrapoleerde dobrokennis in een forumdiscussie over klassiek gitaar aan te tonen dat het spelen met drie vingers ook op klassiek gitaar veel meer mogelijkheden zou bieden dan de traditionele klassieke techniek, dan is dat even onzinnig.
    Als ik dan, na uitleg te hebben gekregen dat mijn theorie niet klopt, vervolgens ga gooien met allerhande amerikaanse dobrotermen en er weet ik wat voor dobrospelers bijhaal, om mijn verhaal nog eens extra indrukwekkend te maken, dan snapt iedere klassiek geschoold gitarist dat ik een beetje raar bezig ben.
    En als ik dan degene die mij op deze dwaling wijst ook nog eens probeer af te serveren door deze 'gebrek aan kennis over het dobrospel' in de schoenen te schuiven dan snapt iedereen dat het allang niet meer gaat over de juistheid van een theorie, maar over het niet toe willen geven nauwelijks iets over klassiek gitaar te weten. Want het ging om klassiek gitaar en niet om dobro.

    Welnu, dit is exact wat jij in dit forum aan het doen bent.
    Alleen klassiek gitaar = dobro en andersom.

    Leer nou even gauw dobro spelen, maak opnames waarin je laat horen waarom het spelen met 4 vingers superieur is aan dat met 3, dan ga je de geschiedenis in als het grootste dobrotalent van Nederland.
    Tot die tijd staat je theorie in de boeken als nattevingerwerk.
    Er was laatst ook zo'n nederlandse wetenschapper die akelig door de mand viel.
    Hoe heette die man ook al weer? O ja, Stapel, Diederik Stapel.
    De Diederik Stapel van de dobro, lijkt me sneu om je zo over een paar jaar in publicaties over het instrument te vinden.
    Toch vind ik het prima als mijn leerlingen dat lezen, zo leren ze onzin herkennen.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Heren
    Ik ben inmiddels de dobro draad allang kwijt
    Ik snap bruno s punt
    En aangezien ik deze draad startte om een goede dobro te kopen en meer kennis in t winnen heb ik het advies gevolgd van de dobro kenners
    Als ik advies wil over banjo en banjo spelen weet ik ook waar ik wezen moet de aanwezige dobro spelerheeft een aardige kennis van zaken op dat vlak

    Ik weet geen donder van al deze zaken
    Klassiek gitaarles heb ik een blauwe maandag gevolgd toen ik 14 was..
    Wt daarvan nu nog steeds in mijn spel terug te vinden is, ik speel met de duim op de drie bovenste snaren en met drie vingers op de drie onderste snaren

    Ik beschouw dobro als een volledig nieuw instrument,. Ik heb het gevoel dat het beetje banjo dat ik pingel mij meer van dienst gaat zijn gezien de drie vinger techniek waar ik al wat mee bezig ben

    Ik heb geen ballen om te kijken wie de grootste heeft, noch het verlangen om op die wijze mijn gelijk, en daarmee mijn ego te bewijzen
    Ik vroeg om advies over BLUEGRASS dobro
    En dat heb ik gekregen
    Mijn dank! Ik denk dat je die dobro workshop maar moet inplannen RB

    Ik bemoei me niet met deze ( overigens boeiende) discussie, ik zou op basis van gebrek aan enige kennis een modderfiguur slaan
    Ik wil alleen even aanduiden dat mijn insteek was in de eerste plaats om een dobro te willen kopen,..
    1ik vind t gewoon zo n mooi geluid
    2 niks ontspant mij zo als het aanleren van een leuk nieuw instrument
    3 ik heb met mijn gitaar aangerommeld,.beetje van dit , beetje van dat..weinig kennis, maar simplweg gaan spelen en kijken waar ik strand..dat is best leuk gegaan,maar ik schep er een genoegen in om andere instrumenten vanaf de basis te leren spelen...als klein kind, totale beginner, zonder verwachtingen
    En dat betekent..de techniek die meest aangewezen is, en ik ken geen bluegrass dobro speler die zn tenen er bij gebruikt, noch een extra vinger
    Dus heb ik besteld
    1resonator squareneck
    1slide
    1 thumb pick
    2fingerpicks

    Ik kan niet wachten tot mijn dobro komt,..alledrie mn vingers jeuken

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs up

    Gelukkig maar dat jij wel snapt hoe het zit, is alweer een hele zorg minder.
    Trolls zijn altijd vervelend, maar je komt ze van tijd tot tijd tegen.
    Helemaal als ze in eerste instantie best wel wat zinnigs te melden hebben, maar zich vervolgens niet laten corrigeren waar ze echt compleet de mist ingaan.

    Dan over het echte onderwerp:
    Tip: zorg dat je minstens een setje snaren achter de hand hebt.
    Als je een instrument geleverd krijgt door een dozenschuiver met een beetje vlotte doorloopsnelheid, dan zal het wel meevallen, maar soms hebben nieuwe instrumenten al maandenlang hetzelfde setje er op zitten.
    Je kunt geluk hebben, maar soms klinkt het dan als oud ijzer.
    Uiteindelijk moet je zelf experimenteren welke snaren 'jouw' klank in zich hebben, maar als voorzetje om eens wat te proberen, zou ik deze gebruiken: EJ42
    Of als je ze duurzamer wilt (ze klinken hetzelfde) EXP42
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Kijk ..daar heb ik wat aan!
    Ik ga direct een set bestellen,
    Ik heb voor mijn gitaar en mandoline ook extra snaren in huis
    Bij de gitaar lang gezocht naar wat mij persoonlijk goed bevalt
    Lekker om alvast wat advies te hebben wbt de dobro, ik leer graag maar het wiel opnieuw uitvinden lijkt me tijd verknoeien
    Darom is dit ook een leuk forum ,..de ervaring op zoveel gebieden ..dat bespaart je een hoop beginners foutjes

    Dank je B.
    Ik stel het wederom enorm op prijs, je hebt me al zo vaak geholpen en dat vind ik bijzonder !
    Liefs
    Kris

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Even wat spul om te bekijken en te beluisteren.
    'Uncle Josh' Graves was de dobrospeler bij Flatt & Scruggs en was degene die deze techniek ontwikkelde.
    Een samenraapsel van de oude, bijna hawaiian stijl en de virtuoze rechterhand, afgekeken van Earl Scruggs zijn banjospel.

    Hier gaat hij lekker los in de classic 'Foggy Mt. Breakdown'

    Zijn aanpak van een langzaam nummer: 'I'm crying my heart out over you' Luister voor de verandering ook hoe de banjo de begeleiding speelt.

    Medium tempo: het tweede stuk, 'Home Sweet Home'

    En natuurlijk een van zijn eigen composities, 'Fireball' Dit is een veel latere opname, uit de periode dat toen hij met zijn maatje, fiddler Kenny Baker, ook nog een keer in Nederland is geweest.
    Nu beide mannen er niet meer zijn, begrijp je hoe gelukkig ik me mag prijzen, daar ooit bij geweest te zijn.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top