Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 9 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 84

Discussie: Dobro, anyone?

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    Hee Chris, how's life? Long time no see...

    Naar mijn ervaring zijn deze goedkopere (nou ja, relatief gesproken dan) Regals een stuk beter dan andere instrumenten uit dezelfde prijsklasse.
    Met name gretsch viel nogal tegen.
    De nog goedkopere doen het leuk... aan de muur.
    Ik heb geen Regal, zoals gesuggereerd, maar ik heb het er wel op geleerd.
    Maar die mag je niet vergelijken met de instrumenten van tegenwoordig, het was een echte vintage, ik schat uit dezelfde periode als mijn Gibson.
    Ik speel op een APF custom walnut uit 1991. Een jaar of 10 geleden een Quarterman cone ingezet en het ding heeft -voor een dobro dan- een mega bas. Verder een hele uniforme respons, wat het spelen een stuk makkelijker maakt.


    Een dobro kun je -zoals gesuggereerd- op schoot nemen, maar staand spelen is toch echt handiger.

    Overigens is de -in deze thread genoemde- veronderstelling, dat fingerpicking gitaar kunnen spelen een voorsprong geeft, inderdaad een.. veronderstelling.
    In werkelijkheid kun je er zelfs meer last van hebben dan voordeel. Bij dobro -en zeker ook banjo- gebruik je geregeld je duim op de 2e en soms zelfs 1e snaar, iets wat ik bij fingerpicking gitaar eigenlijk niet tegenkom.
    Doordat de RH patronen dus nogal verschillen (net als t.o.v. banjo) hoor je heel vaak beginners 'gitaar spelen' op een dobro, i.p.v. echt dobro.
    Bij banjo neem je dezelfde problemen waar.
    Het loont de moeite om eerst de grondbeginselen te leren en dan pas wat te gaan experimenteren.
    Dobro RH lijkt nog het meest op banjo, dus daarmee heb je wel een headstart.

    Essentieel zijn ook een goede bar en fingerpicks.
    Ik gebruik zelf een Shubb-Pearse SP-3, ook omdat ik niet van die hele grote handen heb.
    Bij fingerpicks adviseer ik iedereen om Dunlop te laten voor wat het is -ik vind de klank onder de maat- maar te gaan voor echt goede zoals 1941's.
    ProPiks zijn ook niet verkeerd, maar daarbij is de keuze zo overweldigend, dat je geheid met net de verkeerde thuiskomt....
    Thumbpicks wel van Dunlop en wel clear, die balanceren het mooist t.o.v. de fingers. Ik heb alijd medium, omdat ik niet van die kolenschoppen heb.
    En ga je in andere toonaarden dan G,C en D spelen, dan ontkom je haast niet aan een capo.
    En heb je dat allemaal voor elkaar, probeer dan dit eens (ik denk dat je hier zonder inleidende oefeningen een harde dobber aan zult hebben):
    Laatst gewijzigd door RB-1; 23 augustus 2013 om 15:27
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Heeey Bruno wat ontzettend leuk je weer te " zien"
    Met mij gaat t heel goed hoor, door omstandigheden in de afgelopen jaren meer " thuis gericht " geweest, maar jij zult ls geen ander begrijpen dat het muikale bloed kruipt war het niet gaan kan,..het blijft jeuken
    En bluegrss, tsja laten we t maar mij weak spot noemen
    Ik hoop 22 september naar castlepicking te gaan in groningen, mijn eerste " kans" sinds bijna vier jaar om weer met gelijkgestemden te contacten
    Ik heb altijd gitaar gespeeld met de duim voor de drie bassnaren en vind het redelijk makkelijk om andere manieren aan te leren,..ik hoop dus dat dat me een beetje voorsprong geeft in die zin,..maar ach ik verwacht geen virtuoos te zijn of worden, ik wil gewoon graag lekker aan de slag, voor mij is spelen ook vooral leuk door het leren, het uitpluizen en ontdekken
    Zwager speelt ,woont in schotland maar is altijd bereid om me te ondersteunen,..
    Voor jou wellicht leuk om te weten
    Iedere andere zondag heeft hij een superleuk bluegrass programma op de radio dat je via livestreaming kunt beluisteren via deze link

    http://aliveradio.net/Radioplayer/console/

    En in september vindt de vijfde editie van het moniaive michealmass bluegrassfestival plaats in hun dorp , zus en zwager zitten in de organisatie ga je zomaar niet ff snel naar toe maar wellicht wel voor de toekomst? Het is werkelijk een leuk festival

    http://www.moniaivebluegrass.co.uk/

    Okee dat ter zijde haha..
    Wat weer een geweldige informatie dank je wel,..hier kan ik weer wat mee
    We zijn ondertussen ook aan het kijken naar de mogelijkheid zelf een instrument uit amerika te importeren... Tot nu toe lijkt dat niet eens zo n gek idee, en dat opent ook weer wat opties

    Bedankt voor je uitgebreide post..ook Ron Houben die me enorm heeft geholpen tot nu toe
    Echt super..mensen die wel weten waar ze over praten als je zelf geen clou hebt

    Warme groet
    Kris

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    Prima idee, is in een sprookje van een gebouw.
    Vorig jaar zelf gespeeld in de torenkamer, dit jaar misschien een workshop, helemaal helder is dat nog niet.

    De web site: Castle Picking Een aanrader!

    Zie je daar wel.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  4. #24

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaarvrouwtje Bekijk bericht
    En in september vindt de vijfde editie van het moniaive michealmass bluegrassfestival plaats in hun dorp , zus en zwager zitten in de organisatie ga je zomaar niet ff snel naar toe maar wellicht wel voor de toekomst? Het is werkelijk een leuk festival
    http://www.moniaivebluegrass.co.uk/
    Longway is mij bekend en die zetten een mooi stuk bluegrass neer. Ook Cup O'Joe maakt indruk.
    Heb even verder gekeken en zowaar, een nederlandse band.
    Eerlijk is eerlijk, hoop wel dat men nu niet gaat geloven dat dit het niveau is van de nederlandse bluegrass.
    Mijn eerste indruk is een (oldtime i.p.v. bluegrass) bandje dat tijd nog moeite heeft gespaard om een gelikte, professionele videoclip te maken, alleen onderweg even is vergeten om de muziek op hetzelfde niveau te krijgen.
    Het zou er best in kunnen zitten, alleen komt het er hier niet echt uit.
    En dat terwijl we echt heel goede bands hebben (4Wheel Drive, Lazy Tater en Bont & Bluegrass om er maar eens een paar te noemen)
    O ja, in Engeland braken door de wol geverfde bluegrassers afgelopen zomer de tent bijna af toen het onbekende nederlandse duo 'Heartstrings' zijn setje speelde....
    Laatst gewijzigd door RB-1; 23 augustus 2013 om 16:02
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Anja en paul kennen de nederlandse bands hoor dus dat zal meevallen, je kunt ook de mailinglist van het radioprogramma ontvangen en requests indienen, of contact met paul lyttle, mn zwager leggen om tips te geven etc
    Vinden ze erg leuk !

    Nederland doet het goed he

    Leuk om te weten dat moniaive ook een autoharp festival heeft, mn zus speelt het ook

    Oh enne knoop is doorgehakt het is een regal RD 52 geworden, met de door jou aangeraden slide
    Nu ga ik fingerpicks en strap bestellen

    De resonator komt uit amerika, totaalbedrag all in ( dus ook invoerrechten) met de slide 530€
    Niet slecht toch?

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2009
    Locatie
    stroopwafels, kaas, pottenbakken enz
    Berichten
    1.705

    Standaard

    Gefeliciteerd !!!! Nu begint het lange wachten !! Veel plezier er mee !
    It's not how many notes you play, you just have to play the right ones! Like Freddie Green pumping great rhythm...Les Paul over Freddie Green.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Thanks Ja t is wel weer even spannend, maaar dan heb je wat haha
    Ik heb de picks inmiddels ook besteld

  9. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Bij dobro -en zeker ook banjo- gebruik je geregeld je duim op de 2e en soms zelfs 1e snaar, iets wat ik bij fingerpicking gitaar eigenlijk niet tegenkom.


    ? -Hoe speel je anders op een gitaar een tremolo over 2 snaren op de 1ste en de 2de snaar?
    Of een stukje melodie op de 1ste dat een beetje uit de verf moet komen? Of het geluid dat door een compressor gehaald lijkt, als je met het vlees van de duim een melodie speelt ?(ook op de 1ste snaar!)

    Als klassiek geschoolde gitarist tokkel ik met 4 vingers (op alle snaren)en dit is een voordeel, zowel voor het spelen van andere muzieksoorten op de gitaar ,als op de pedalsteel.

    3 vingers voor een 5 snarige banjo is ruim, maar 3 vingers voor een 10 snarige pedalsteel is weinig.
    (al heb ik een purist als Jan Visser daar nog niet kunnen van overtuigen)
    4 vingers voor de 47 snaren van de harp blijft weinig, maar de meeste van ons hebben slechts 5 vingers.

    De eerste 20 jaar speelde ik, net als iedereen, elektrische gitaar met een plectrum, tot ik doorhad dat je tokkelend met de vingers, soms met de nagels soms met het vlees van de duim soms de nagel van de wijsvinger gebruikend als een plectrum, véél meer nuances en diversiteit in je spel kon leggen.

    Voor alle duidelijkheid, ik speel geen dobro, ik heb er zelfs geen….althans ..nog niet… heb wel mijn zinnen gezet op deze:

    http://www.goldtone.com/products/det...ment/403/PBS-M

    http://www.youtube.com/watch?v=C3ynXYavql4

    Maar uit ondervinding weet ik het gitaartokkelen me een groot voordeel gaf op de pedal steel.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnvda Bekijk bericht
    ? -Hoe speel je anders op een gitaar een tremolo over 2 snaren op de 1ste en de 2de snaar?
    Of een stukje melodie op de 1ste dat een beetje uit de verf moet komen?
    Met fingerpicking bedoel ik de stijl met twee metalen finger- en een plastic duim pick op een flat top guitar met stalen snaren.
    Deze heeft voldoende sustain om een tremolo overbodig te maken.
    Daar komen dat soort zaken niet voor. Die zijn het domein van de klassieke gitaar met bijbehorende technieken.
    Maar die zitten voor wat ik bedoel alleen maar in de weg.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnvda Bekijk bericht
    Of het geluid dat door een compressor gehaald lijkt, als je met het vlees van de duim een melodie speelt ?(ook op de 1ste snaar!)
    Als ik na het opnemen zo'n geluid terughoor, doe ik het net zolang over tot het wel goed klinkt....
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnvda Bekijk bericht
    3 vingers voor een 10 snarige pedalsteel is weinig.
    (al heb ik een purist als Jan Visser daar nog niet kunnen van overtuigen)
    Logisch, hij heeft de perfecte techniek al ontdekt, concludeer ik tenminste als ik naar zijn spel luister...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnvda Bekijk bericht
    Voor alle duidelijkheid, ik speel geen dobro, ik heb er zelfs geen….althans ..nog niet… heb wel mijn zinnen gezet op deze:

    http://www.goldtone.com/products/det...ment/403/PBS-M

    http://www.youtube.com/watch?v=C3ynXYavql4
    De demo op de Goldtone site vind ik nogal zwak, maar die op YT klinkt erg overtuigend.
    Ook wel een overtuigende prijs voor een eerste instrument....
    Overigens heeft iedereen die pedal steel speelt een kleine voorsprong bij het leren van dobro, voorwat betreft de linkerhand (voornamelijk de intonatie), hammers en pulls kun je niet spelen met een bullet bar en zullen dus met een dobro bar nog helemaal geleerd moeten worden.
    De rechterhand lijkt er eigenlijk niet op, dat is een nieuw verhaal. Lijkt meer op banjo en dat lijkt weer nergens anders op.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johnvda Bekijk bericht
    Maar uit ondervinding weet ik het gitaartokkelen me een groot voordeel gaf op de pedal steel.
    Trust me, bij dobro zitten die extra vingers alleen maar in de weg....
    Ik zeg het tegen iedereen: 'leer eerst de basis en ga dan pas experimenteren'.
    Hoor af en toe wel eens de opmerking, willekeurig of het nu banjo,mandoline of dobro betreft:
    'Nee, ik houd er niet van om anderen na te spelen, ik speel mijn eigen stijl.'
    Wat je dan in 95% van de gevallen te horen krijgt is iemand, die inderdaad de elementaire beginselen nooit onder de knie heeft gekregen en er een aardig zooitje van maakt.
    Muzikaal rammelt er dan van alles: ritme niet goed, geen goede toonvorming, niet tempovast, kan niet samenspelen. (luistert niet naar wat de band op dat moment nodig heeft, maar gaat helemaal zijn eigen gang).
    Gaat gek genoeg vrijwel altijd hand in hand met het volgende fenomeen: Luistert ook niet naar adviezen van mensen die de stijl wel beheersen en goed kunnen uitleggen.
    De andere 5% zijn virtuoze vernieuwers als Thile, Fleck, Douglas en Krueger.
    Maar die a. zeggen zoiets nooit, b. zullen altijd adviseren om eerst de basis te leren. c. spelen zelf gewoon met 3 vingers (incl. duim) of een gewone flat pick.

    Kortom, met deze ervaringen achter de hand, zit ik meteen rechtop als iemand mocht beweren dat bijv. banjo of dobro met 4 of 5 vingers vast nog veel beter gaat dan met 3.....
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top